Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

A new fighter in town: Ducati Streetfighter V2 + bonus

Se blev det tid til fjerde afsnit af Ducati World Premiere, og sikke da en omgang!

Steffen F. Olesen
11/11-2021 kl. 21:49

I dag fik fjerde episode af Ducati World Premiere ben at gå på, da den italienske producent løftede sløret for den nye dreng i klassen.
Efter et par ugers stilhed siden vi blev præsenteret for episode tre med den nye Ducati Multistrada V4 Pikes Peak, som var opfølgeren til episode et og to, der handlede om henholdsvis Multistrada V2 og Scrambler Ducati 100 Tribute Pro & Urban Motard, bliver vi nu præsenteret for en ret med en del mere krydderi.

Et tilbageblik
For nøjagtig to år siden stod Ducati CEO Claudio Domenicali frem for offentligheden og afslørede, at den italienske producent arbejdede på en spændende ny model, som vi inden længe ville høre mere om.
Der har været lidt stille på den front, men kaster vi et blik på artiklen vi skrev dengang kan vi se, at Domenicali faktisk afslørede planen uden at sige noget direkte.

Ducati chefen blev nemlig i et interview spurgt, om ikke Streetfighter V4 – som var ret ny dengang – kunne fremstå en anelse afskrækkende for visse kunder, og dertil svarede Domenicali, at man naturligvis var opmærksom på det kundesegment, der ønsker en knap så ekstrem køreoplevelse.
Videre fortalte Domenicali, at Ducati jo allerede havde Panigale V2 i modelprogrammet som et mildere alternativ til Panigale V4, og her blev rygterne egentlig bekræftet.

We are thinking of a very interesting new naked model that will come sooner rather than later.

Claudio Domenicali

Sig goddag til hverdags-streetfighteren
Med halvt så mange cylindre som storebror, benytter den nyligt afslørede Ducati Streetfighter V2 sig af samme 955cc motor som fætteren Panigale V2, hvilket betyder 153 heste til 178 kg nøgen skønhed.
Med andre ord er der altså tale om en mere håndterbar motorcykel end den ret så hidsige Streetfighter V4, men man skal ikke lade sig narre. For selvom 153 heste ved 10.750 omdrejninger og 101,5 Nm ved 9.000 omdrejninger lyder overkommeligt i en moderne motorcykel, så kan vi fortælle ud fra erfaring med Panigale V2, at den dybt gryntende motor stirrer vanvidsloven lige i øjnene når der kæles for gashåndtaget.

Nyt, nyt, nyt
Selvom motoren er adopteret fra den kåbeklædte fætter, så har Ducati alligevel pillet lidt for at få den desmodromiske Superquadro motor til at spille på de helt rigtige tangenter.
En kortere sekundærudveksling gør, at modellen her samler roligere op på gassen end Panigale V2, og det er måske meget smart når man tænker på, at modellen skulle være lettere tilgængelig for menigmand.
Modellen er naturligvis også udstyret med quick shift i begge retninger.

Motoren er et bærende element i opbygningen af denne motorcykel, hvilket blandt andet bidrager til et meget let visuelt udtryk. Og når vi nu er ved det visuelle, så lad os lige vende bagsvingeren. For uanset hvad man har at sige om fordele og ulemper ved sådan en konstruktion, så ser det bare bragende godt ud.
Svingeren er 16mm kortere end på Panigale V2, hvilket ifølge Ducati skulle give en super god føling med underlaget. Og så hjælper det velsagtens på svingvilligheden, på en ellers svingglad konstruktion… Og hvis der er noget vi kan lide, så er det sving!

Men også lidt af det “gamle”
Hvorfor skifte noget ud hvis det virker? Måske er det tanken ingeniørerne bag Streetfighter V4 har gjort sig, da det kom til overvejelser omkring affjedring. For Ducati Streetfighter V2 er nemlig udstyret med den samme fuldt justerbare 43mm Showa Big Piston USD-forgaffel som er at finde på Panigale V2, mens der bagtil er sidemonteret en dæmper fra Sachs; også fuldt justerbar.
Ydermere er motorcyklen udstyret med en styrdæmper fra Sachs, så der er god ro på settet mens udsigten nydes fra den semi-sportslige førerposition.

Bremsesystemet er også adopteret fra Panigale V2, og her finder vi forrest to Brembo M4.32 monoblock kalibre som bider om et par 320mm skiver. Men også her har man pillet lidt, og ab fabrik er der installeret et par knap så aggressive klodser end de som Panigale’en bliver leveret med.
Klodserne skubbes frem af bremsevæsken som kommer fra en selvrensende radial bremsemaster.

Bagtil finder vi af gode grunde kun en enkelt bremseskive som har en diameter på 245mm, og til at nappe omkring den hjælpes klodserne på vej af en dobbeltstemplet kaliber.

Flere ændringer
Med ændringer menes der her i forhold til Panigale V2 og ikke Streetfighter V4, og det næste vi retter fokus mod er førerergonomi.

Som du kan se illustreret på billedet herunder, er førerpositionen på Streetfighter V2 en anelse mindre sportslig end på Panigale V2, hvor den transparente trekant viser placering af sæde, håndtag og fodhvilere på den kåbeklædte model, og den solide trekant viser samme elementer på den nøgne model.

Streetfighter V2 synes mere komfortabel end Panigale V2

Som du også kan høre i videoen nederst i artiklen, er førerpositionen meget lig den på Streetfighter V4, men man er alligevel mere oprejst på den nye fighter.
Sædet som er placeret 845mm over jordens overflade, er bredere samt blødere polstret end på Panigale V2 for at give mere komfort.
Her tilføjer fortællerstemmen dog, at det er let at justere førerpositionen til en mere sportslig stil, skulle man have en banedag for øje.

Elektronik
Det ville være mystisk at lancere en så eksklusiv model til 2022 uden en passende elektronikpakke, så det er der naturligvis også styr på.

Udover førnævnte quick shift system er Streetfighter V2 udstyret med corner ABS, Traction Control, Wheelie Control og elektronisk motorbremse system.
Hertil hører de selvskrevne køremodes, som også er lidt anderledes end på Panigale V2. For da Streetfighter V2 som sagt er en let tilgængelig motorcykel for den almene motorcyklist, kommer den med et køremode som faktisk er meget passende i vores lille hjørne af verden; nemlig “Wet”.

Køreprogrammet til vådt vejr som har dedikerede indstillinger for baghjulskørsel og traction control, akkompagneres af et hverdagsprogram ved navn Road, og selvfølgelig Sport til de dage hvor solen virkelig skinner.
Sidstnævnte programmer er forbundne med tre power modes, hvor High leverer fuld smæk for skillingen, Medium lægger en dæmper på optøjerne og Low begrænser effektleveringen betragteligt.
Og som om det ikke var nok, så er Superquadro motoren udstyret med Torque Maps som er individuelle for forskellige grupper i gearingen. Det skulle sikre en mere lineær levering af effekt ved almindelig landevejskørsel.

Overskuelig TFT-instrumentering

Streetfighter V2 er omringet af fuld LED lygteføring, og elektronikdelen afsluttes på fornemmeste vis med en 4,3 tommer TFT-instrumentering, som giver et overblik over alt det vi lige har været igennem.

Udstråling
Vi gør som regel ikke et stort nummer ud af visuel udstråling her på redaktionen, da skønhed ses med den enkeltes øjne. Men når det er sagt, så er der i branchen bred enighed om, at Ducati har hyret de helt rigtige folk ind på designlinjen, og at basere Streetfighter V2’s visuelle udtryk på storebror V4 er nok ikke helt skudt ved siden af

Skulle du alligevel mene, at der mangler et eller andet, så står Ducati heldigvis klar til at hjælpe.
Dedikeret til Ducati Streetfighter V2 findes der nemlig en række performance accessories, som blandt andet omfatter knivskarpe biplane wings (Ducati’s svar på winglets) der er identiske med dem som sidder på Streetfighter V4. Disse kan både leveres i carbon og plastik, og som en ekstra lille godbid, så fortæller manden i videoen, at vingerne garanterer en downforce på 27 kg ved 265 kilometer i timen, så du er sikker på at maskineriet ikke letter når du er på flugt fra vanvidsbilister.

I udstyrskataloget kan du også sætte kryds ved et fuldt Akrapovič udstødningssystem i titanium, som sparer dig for syv kilo og giver raketten et ekstra boost, så effekten lander på 157 heste (+4) og 104,5 Nm (+3).
Her bør man dog læse det med småt, for der står nemlig, at systemet udelukkende er til brug på lukkede anlæg.

Så langt, så godt… eller hvad?
Hvis du troede at det var slut, så kan du godt tro om igen! For bedst som man troede, at det var hvad Ducati havde på programmet i denne ombæring, så dukker der endnu en nyhed op sidst i videoen.
Som i så mange velfungerende familier lader storebror ikke lillebror spille med musklerne uden sætte ham på plads, og til 2022 har Ducati Streetfighter V4 fået nyt efternavn… Nemlig SP!

Her lægger Ducati hård ud med at påstå, at vi nu har at gøre med den mest spændende naked bike nogensinde. Et banevåben som er blevet slebet tilstrækkeligt til at få samtlige hoveder til at vende sig, når du kører forbi dem.
Men du skal være hurtig hvis du vil eje et eksemplar, for Ducati Streetfighter V4 Sport Production produceres kun i et begrænset oplag.

Vi snakker 208 heste, 123 Nm, carbon, vægtbesparelse, STM-EVO Superbike tørkobling, justerbare Rizoma billet fodhvilerkonsoller, toppen-af-poppen affjedring fra Öhlins, og en ekstrem elektronikpakke som giver fuld kontrol over individuel kørestil.
Alt sammen kan du se i nedenstående video… God fornøjelse!

MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder!

Som abonnent får du ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, videoer og tests på DK’s hurtigste MC-medie.

Skriv et svar