Dakar Rally 2021 - Tilbageblik på årets løb - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dakar Rally 2021 – Tilbageblik på årets løb

Vi ser tilbage på årets udgave af det sagnomspundne rally
Nicolaus Johansen
17/01-2021 kl. 06:00

Efter knapt to uger og 12 etaper stod argentinske Kevin Benavides øverst på podiet. Dermed lykkedes det Honda, for andet år i træk, at holde KTM fra podiets øverste plads – en placering østrigerne ellers har bestredet fra 2011 til 2019.

Men hvordan det gik til, at Benavides, som før 2016 slog sine folder i enduro, blev årets Dakar Rally mester, ser vi nærmere på i denne artikel, hvor vi tager et tilbageblik på årets løb.

Første etape – Honda på vildspor
Rallyet tog hul på et nyt kapitel, da racet foregik i Saudi Arabien. Vinderen fra 2020, Ricky Brabec, var den første til at køre fra Jeddah med kurs mod Bisha.

Efter kort tid fór Brabec vild og det samme gjorde teamkameraten Barreda. De to Honda kørere tabte henholdsvis 18 og 15 minutter i forhold til etapens vinder.

Toby Price

Dagens vinder blev australske Toby Price på KTM med en tid på 3.18.26. Kevin Benavides på Honda og Matthias Walkner på KTM kom ind henholdsvis blot 31 og 32 sekunder efter.

Etape nummer to – hård dag for KTM og Yamaha
Australieren havde ikke lige så meget held på anden etape. Som den første til at finde gennem ørkenen, var der andre køreres hjulspor til hjælpe med navigationen. Bløde klitter og mas med den ene benzintank, sendte Price ned på en samlet 16. plads.

Kammeraten fra KTM-teamet, Matthias Walkner måtte skrue i sin maskine efter 43 km, da hans racer ikke ville rykke sig ud af flækken, selvom den var i gear. Det kostede over to timer.

Endnu mere sort så det ud for Yamaha, der måtte vinke farvel til amerikaneren Andy Short. Hans cykel gik i stykker og kunne ikke repereres – det var ikke den sidste bet Yamaha måtte æde i årets rally.

Honda i front

Mange i feltet havde svært ved at navigere rundt i bjergene af sand, hvilket betød, der blev rusket godt og grundigt op i feltet. Dagens hurtigkarl blev Joan Barreda, som vandt etapen og placerede sig som nummer et samlet set.

Tredje omgang – yo-yo
Tidligt på etapen skulle deltagerne gennem et klippefuldt stykke, som sendte flere af kørerne en tur ned på siden.

På tredje etape blev det også åbenlyst, at i dette års løb gik der yo-yo i den. Vandt man en etape, ville man med garanti ikke vinde dagen efter, da man havde alt bøvlet med lægge de første spor. Omvendt kunne andre i feltet give den betydeligt mere gas, og dermed få en flot placering.

Et godt eksempel på yo-yo effekten var Kevin Benavides, der startede etapen som nummer 13 samlet, men endte på en 2. plads både på etapen og samlet set, ved at holde snoren stram dagen igennem.

Vinderen blev Toby Price som snuppede endnu en etaptesejr i årets Dakar Rally.

Fjerde etape – samling på feltet
Den amerikanske privatkører Skyler Howes lagde ud på fjerde etape. Selvom han kørte forkert og tog sig en tur på hovedet i sandkassen, tabte han blot 13 minutter denne dag.

Sam Sunderland, vinderen fra 2016 var ikke super skarp på fjerde etape, men tabte alligevel kun syv minutter.

Sam Sunderland i aktion

Generelt kom der god samling på feltet på fjerde omgang. Efter etapen var der mindre end ti minutter mellem nummer et, Xavier De Soultrait og nummer ti, Pablo Quintanilla – begge på Husqvarna maskiner.

Toby Price lagde ud på etapen qua gårsdagens sejr, men trods en 22. plads, tabte han blot 7.47 i forhold til det generelle klassement.

For anden gang i årets løb blev Honda-køreren Joan Barreda etapevinder, og kravlede dermed op på en samlet andenplads.

Etape fem – navigationsbesvær
På femte etape var navigationen svær. Den australske nybegynder Daniel Sanders, som ellers havde været flyvende indtil videre, fór hurtigt vild i det forrygende landskab. Heldigvis for ham var han ikke ene om at kludre i navigationen, og efter dagens etape lå han på en 13. plads knap 25 minutter fra nummer et Kevin Benavides – ikke særligt meget så tidligt i løbet.

Gårsdagens vinder Joan Barreda, tabte mere end tyve minutter, da han skulle føre an på etape fem. At vinde en etape er et tveægget sværd.

Samling på tropperne

Besværet med navigationen betød at flere af topkørerne endte i en mere eller mindre samlet klump.

Dagens mand i skysovs blev Kevin Benavides, som på trods af et styrt efter 300 kilometer, der i øvrigt kostede en smadret næse og GPS, blev dagens etapevinder, og samtidigt overtog den samlede førsteplads fra Xavier De Soultrait.

Sjette omgang – tredje etapesejr
Sidste års vinder, Ricky Brabec, gav den fuld gas på denne etape, for at indhente nogle af godt 25 minutter han var bagud inden dagens start. Amerikaneren, der efterfølgende var godt tilfreds med sin kørsel, som resulterede i fjerdeplads på etapen og en samlet 13. plads, 19 minutter og 56 sekunder efter løbets førerhund Toby Price.

Netop Price måtte bide i sandet en enkelt gang, men endte alligevel på etapens syvendeplads. Australieren kunne holde et fornuftigt tempo, da hans to konkurrenter fra Honda, Benavides og Cornejo, havde været gode til at finde vej og lægge et godt spor for Toby Price at følge.

Stillingen efter sjette etape

Joan Barreda snuppede sin tredje etapesejr i år og 27. i alt, kunne nu skimte Dakar Rally legenderne Stephane Peterhansel og Cyril Despres, der hver især har 33 sejre, i konkurrencen om flest etapesejre.

Ross Branch fra Botswana, også kendt som The Kalihari Ferrari, kom ind på en andenplads på sin fabriks Yamaha blot 13 sekunder efter Barreda.

Etape nummer syv – del et af marathonetapen
Botswaneren, der ernærer sig som trafikpilot til hverdag, led en krank skæbne kort inde i syvende etape. Branch tog et gevaldigt styrt, der resulterede i en kæde som satte sig urokkeligt fast. Det lykkedes dog at reparere maskinen, men det kostede over 40 minutter, og piloten var med al sandsynlighed sat ud af spillet om årets titel.

Etape syv var også begyndelsen på anden uge i rallyet, og samtidigt første af to afdelinger som udgør marathonetapen. I løbets andre etaper kan teamets mekanikere servicere og reperere maskinerne når de kommer i mål, men mellem syvende og ottende etape må kørerne klare sig selv.

Ricky Brabec gav den fuld gas på etapen, for at indhente de stadig tyve minutter han havde til de forreste feltet. Det høje tempo resulterede i etapesejr, hvilket betød at amerikaneren skulle lægge for dagen efter.

KTM-køreren Sam Sunderland sneg frem til en samlet tredjeplads i klassementet – imponerende af en mand der endnu aldrig havde placeret sig bedre end nummer fire på en etape. Men det lod til at være den rette strategi i årets løb.

Gaffa og strips kan meget

Da kørerne kom i mål var der ikke tid til at slappe af. Uden mekanikerhjælp, måtte rytterne hjælpe hinanden med at få maskinerne gjort klar til etape nummer otte.

Dag nummer otte – flere ryttere ude
Etapen sendte den ellers flyvende franskmand ud af rallyet, da han efter et styrt måtte fragtes til hospitalet med redningshelikopteren der har fløjet i fast rutefart i årets løb. Heldigvis klarede Soultrait sig uden større skader.

Soultraits racer efter styrtet

Yamaha måtte lide den tort at se endnu en kører udgå. Franco Caimi måtte udgå da hans motor gik i stykker.

Etapen bød på andet end dårligdom. Kevin Benavides, som havde haft par jammerlige dage med henholdvis en 15.- og 16.-plads, sluttede ottende etape som nummer fem og kravlede op på en samlet fjerde plads.

På mirakuløs vis overlevede tape og strips på Toby Price’s bagdæk, og australieren kom i mål som nummer to på etapen, blot 1.05 efter vinderen Jose Cornejo. Placeringen og tidsforskellen mellem de to var magen til i det samlede klassement.

9. etape – australsk exit
Niende omgang betød endnu et exit for Yamhas fabrikshold. The Kalahari Ferrari, som reelt var ude af kappestriden om podieplaceringerne, måtte udgå med en ødelagt motor.

Toby Price måtte også udgå efter et styrt, og han blev fløjet til behandling for skader i venstre side af kroppen. Dermed var endnu en af de hurtigste drenge ude af årets løb.

Lidt længere ned i klassementet måtte Kevin Benavides’ lillebror, Louisiano, udgå med en skulderskade. Etape nummer ni mindede alle om, at Dakar Rally er alt andet end et hyggeløb. Storebror havde mere held i sprøjten, og vandt dagens etape

Joaqium Rodrigues undervejs

For portugiseren Joaqium Rodrigues var dagen særligt følelsesladet. Det var nemlig årsdagen for det fatale styrt, som kostede svogeren Paulo Goncalves livet.

Ricky Brabec havde brugt tyve minutter ved Toby Prices side i forbindelses med australierens styrt. Den tid fik han igen af løbets officials og kom ind på en andenplads på etapen og på en samlet fjerdeplads 17.26 efter Jose Cornejo.

Tiende etape – god dag for Honda
2017-vinderen Sam Sunderland satte afsted som nummer fire på etapen, og håbede at kunne indhente noget tid. Ifølge briten var dagens roadbook ret svær, hvilket resulterede i et par navigationsfejl, der kostede ham 12 minutter i forhold til første mand i mål. Alligevel holdt Sunderland fast i den samlede tredjeplads.

Første mand i mål blev den forsvarende mester, Ricky Brabec som på etape ti indhentede intet mindre end 17 minutter i den samlede stilling, og kunne dermed kravle op på en andenplads blot 51 sekunder efter teamkammeraten Kevin Benavides, som han i øvrigt overhalede på etapen.

Brabec i fuld fart på 10. etape

Benavides kludrede i navigationen på dagens etape, men holdt hovedet koldt, snoren stram og kom stadig mål som samlet førerhund.

11. etape – sidste skud i bøssen for KTM
Ricky Brabec lagde ud på etapen, en svær opgave som de tidligere etaper havde vist. Amerikaneren kom ind 11.51 og tabte cirka seks minutter i den samlede stilling.

Brabecs holdkammerat, Joan Barreda, missede optankningstedet efter 178 kilometer, hvilket er ulovligt efter løbets reglement. Det ville give ham hård tidsstraf, men da Barreda løb tør efter cirka 100 kilomter, valgte spanieren at kaste håndklædet i ringen. Den rutinerede kører forklarede efterfølgende, at han havde det fysisk dårligt, og derfor stemplede ud af løbet.

KTM-køreren Sam Sunderland gav den gas på dagens etape, for det var nu eller aldrig, hvis han skulle indhente den øverste i feltet. Briten vandt da også etapen, men lå samlet 5.07 efter Kevin Benavides og med Ricky Brabec 2.06 efter sig. Dermed var der lagt op til drama på 12. og sidste etape af Dakar Rally 2021.

Resten af feltet var knækket af, idet nybegynderen Daniel Sanders på fjerdepladsen, var mere end en halv time efter Ricky Brabec.

12 etape – finalen
Sam Sunderland lagde for på årets sidste etape. KTM-manden var på en overordentlig svær opgave, da han skulle forsøge at indhente de godt fem minutter op til argentinske Kevin Benavides. Briten gjorde sig umage, men som det har været tydeligt i årets løb, er det næsten naturlov, at etapestarteren taber tid, og således i dag tabte Sunderland 12 minutter.

Benavides efter sejren

Dermed skulle Benavides blot holde tungen lige i munden, holde et fornuftigt tempo uden at forcere og undgå navigationsfejl. Den mission lykkedes til fulde og argentineren kunne krydse målstregen som nummer to på dagens etape, men som vinder af Dakar Rally 2021 – fire minutter og 56 sekunder foran sin teamkammerat og sidste års vinder Ricky Brabec fra USA.

Årets løb har været forrygende, og det har ganske enkelt været fantastisk at følge med på diverse medier. Når det er sagt, kunne det være lækkert hvis vi kunne få livedækning på dansk TV. Uanset hvad glæder vi os allerede som små børn til næste år, hvor KTM og Honda skal krydse klinger igen, og måske har Yamaha større held med deres bestræbelser næste år. Hvem ved måske kan et helt fjerde mærke blande sig, men statistikken taler ikke for det.

Sådan fungerer Dakar Rally
Hvis du er i tvivl om hvordan rallyet helt præcist er skruet sammen, så skal du unde dig selv, at bruge et kvarter på videoen nedenfor, hvor eventet bliver forklaret.

Ligesom inden for al anden motorsport, handler det om at komme hurtigst fra A -B. Men i Dakar Rally handler det også om at kunne finde vej og holde ud. På etaperne som er flere hundrede kilomter lange, skal deltagerne selv finde deres vej gennem det uvejsomme terræn.

Selvom de fleste af os primært følger fabrikskørerne, så udgør broderparten af feltet private teams og amatører.

Hvis du vil lære mere om hvordan Dakar Rallyet er skruet sammen, kan du se videoen nedenfor, hvor løbets historie, vigtige begivenheder og regler gennemgåes.

God pris
Drømmer du om at stille op i Dakar Rallyet er det ikke en umulighed. Silkeborgenseren Jes Munk har deltaget i løbet flere.

Du skal dog forberede dig på bruge ordentlig skilling på projektet. I videoen herunder fortæller Skyler Howles, hvad hans deltagelse løb op i. Og hold nu fast; 90.000 Euro eller omtrent 670.000 gode danske kroner. Amerikaneren solgte også alt hvad han ejede for at være med i Dakar ’21, de eneste ejendele han har er en seng og en mountainbike.

Ofringen gav også pote, Howes endte på en fantastisk flot placering som nummer 5 – blot 52.33 min efter Kevin Benavides. En umanerlig stærk præstation for en privatkører.

Ingen kvinder?
Du ved måske at tyskeren Jutta Kleinschmidt var den første kvinde der vandt en etape i bilkonkurrencen, og at hun efterfølgende vandt titlen i 2001 i en Mitsibishi Pajero Evolution, men generelt er der langt mellem kvinderne.

Blandt motorcyklerne gør de samme forhold sig gældende. Dog er der én kvinde, som er fast inventar blandt de tohjulede, nemlig Laia Sanz.

Hun har deltaget i det legendariske rally 11 år i træk. På sin Gas Gas fabriksracer landede hun på en samlet 17. plads – 6 timer og 29 minutter efter Kevin Benavides.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start