Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda Cub ka’ vi li’- roadsteren

I denne miniserie ser vi nærmere på Honda’s bedst sælgende motorcykel nogensinde

Mikkel Skolle Sølvkær
13/06-2020 kl. 05:00

Vores lille rejse i serien her startede med indfasningen af den lille Cub på Amerikansk jord. Takket være fantastisk markedsføring, strøg Honda til tops på rekordtid og gjorde motorcyklisme acceptabelt i de forenede stater.

I sidste artikel besøgte vi en lettere aparte udgave af modellen – der faktisk også kunne leveres med et snekit til årets koldeste dage – med to-taktsmotor og et noget specielt udseende.
Dagens program står på noget helt andet – nemlig en ægte roadster med 5 sprudlende hestekræfter.

Den frække bølle
Okay, vi indrømmer med det samme, at det er begrænset, hvor vildt og voldsomt det kan blive med en 49cc enstamper, men alligevel var den her model altså lidt i bølle-kategorien.

Allerede to år efter lanceringen af den klassiske Super Cub, introducerede japanerne en lidt mere rå C110 Super Cub, som adskilte sig ved at være langt mere ”motorcykelagtig” end det oprindelige design.
Modellen, der også gik under navnet CA110 Sports 50 i USA, blev ekstremt populær hos det yngre publikum, og her spillede marketingstrategier igen en kæmpestor rolle.

I filmen Viva Las Vegas jagter selveste The King of Rock’n’Roll Elvis Presley sin medskuespillerinde Ann-Margret på en C110, og senere brugte Honda også Elvis på flere reklameplakater – det var altså noget der rykkede dengang.

The King på nakken af den populære Honda

En ny version
Der er ikke mange ligheder mellem den oprindelige Super Cub og C110 – jo, motoren er den samme. C110 fik et vældigt boost på hele 0,5hk, ellers er både stellet, affjedringen og designet milevidt fra hinanden.
Tanken, der kunne indeholde 7 liter benzin og havde fine gummipads til benene på hver side, blev senere hen brugt på den allerførste udgave af Honda Monkey.

Over årene kom et utal af variationer over C110 modellen, blandt andet en C111 uden passagersæde, C114 med en lavt svungen udstødning i stedet for det oplagte rør, og senere en version med lidt flere bøffer på 86cc ved navn C200.

Der findes endnu flere afarter af C110, dog uden efternavnet Cub, og mange vil måske huske både knallerter og små motorcykler fra 60’erne, der benyttede sig af samme genkendelige platform.
Honda stoppede produktionen af den lille lækre roadster i 1969, og i dag er alle modellerne rigtigt sjældne og snart meget eftertragtede. Den oprindelige pris på 285$, er steget en smule siden, og nu er det efterhånden umuligt at opsnuse et originalt eksemplar.

I videoen her under kan du se flere data og høre den gamle charmør tøffe rundt på Honda Collection Hall:

 

Skriv et svar