Honda Cub ka' vi li' - Eksperimentet - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda Cub ka’ vi li’ – Eksperimentet

I perioden 1991 til 1996 producerede Honda en EZ-9 Cub, som har en dedikeret fanskare den dag i dag.
Mikkel Skotte Sølvkjær
04/06-2020 kl. 06:00

Sidste gang vi så lidt nærmere på Honda’s storsællertfik vi konstateret, at Honda Cub spillede en helt særlig rolle for både udbredelsen og opfattelsen af motorcykler i USA, og at japanernes stædighed og snu markedsføring virkelig gav pote på den anden side af atlanten.
I dag zoomer vi ind på et af de lidt mere skøre indfald Honda har fået gennem Cub’ens 62 år lange historie. Helt præcist perioden fra 1991 til 1996, hvor denne futuristiske og finurlige motorcykel med navnet Honda EZ-9/EZ90 Cub blev produceret.

Betegnelsen EZ-9 og EZ90 varierede afhængigt af hvilket marked cyklen blev solgt på, og modellen var aldrig tiltænkt kørsel på offentlig vej, hvilket kan undskylde lidt for den mystiske styling, men derimod produceret med formålet om sjov og ballade i baghaven, i ryttergården på en racerbane eller som supplement på ferien med autocamper.

Spøjst udseende, automatisk transmission og el-start

EZ-9 eller ”easy-nine” som den også blev kaldt, blev præsenteret på Tokyo Motorcycle Show i 1990 i Honda’s primærfarver rød, hvid og blå; lidt i samme stil som den helt store CBR1000F fra samme periode. Under overskiften ”friendly, fun and easy to ride” ville Honda endnu engang sprede køreglæde ud til mængden – præcis som formålet med den første Super Cub.

Den spraglede Cub blev leveret med en 90cc totaktsmotor, og en slyngkobling stod for ”automatisk” gearing. Både baghjul og forhjul blev forsynet med tromlebremser, og affjedringen bestod af en monodæmper monteret direkte på bagsvingeren samt en traditionel forgaffel.
På det italienske marked måtte motoren, grundet lovgivning, nøjes med at have 49cc, og derfor er den kendt som EZ-5 under de sydeuropæiske himmelstrøg.

Mange muligheder
Den lille ”easy-nine” dukkede op i flere sammenhænge som en sjov lille hjælper eller underholdende makker, og især modellens lethed var medvirkende til populariteten. Vægten på 85kg kombineret med automatisk transmission, gjorde den tilgængelig for alle.
På billedet herunder ses en kører fra Indycar-serien i USA på en EZ90 Cub, måske på vej til sit team for briefing. 

En fin og sjov pitbike – her i Indycar

Udover at være en fin blanding af sjov og ballade på asfalt og i det lette terræn, gik Honda faktisk skridtet videre og producerede en EZ-Snow, hvor modellen fik forhjulet byttet ud med en ski. Hele bagenden blev redesignet med bæltetræk i stedet for kæde og baghjul.
Honda fremstillede omkring 300 snevenlige Cub’s til det hjemlige japanske marked, men efter endt produktion blev denne udgave alligevel så populær, at folk rundt omkring i verden byggede deres egne modeller om med små hjemmelavede sne-kit.

Var det noget med snescooter til hele familien?

Her under kan du se en lille video med en ejer af den mærkelige kreation, der ligger og glider rundt på en snefyldt gade.

Modellen blev altså brugt på alverdens måder over hele kloden, og forståeligt nok har Honda’s lille eksperiment fået en ret stor fanskare den dag i dag. Hæderlige eksemplarer koster let 2.500 dollars.

Denne runde af Honda Cub ka’ vi li’ slutte med et lille klip fra Honda Collection Hall, hvor vi ser modellen køre rundt i haven på museet. Vil du besøge museet, kan det faktisk gøres virtuelt lige her: Besøg Honda Collection Hall.

Næste gang bliver det for alvor sportsligt, eller så sportsligt det nu kan blive med en lille Cub.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start