Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mini test: Subaru Impreza – højteknologisk hatchback

Lancering af nyeste version af Subaru Impreza - Subarus hatchback i et ellers SUV-domineret program

Mathias B. Høj
14/03-2018 kl. 12:09

Lanceringen af femte generation af Subaru Impreza var henlagt hinsidan, ved Malmø, hvor de lempelige svenske bilafgifter giver væsentligt højere salgstal end i Danmark. Men det går den rigtige vej for Subaru i Danmark også, primært båret af den prisstærke XV. Nu er den opdaterede Impreza forventet at blive en ny sællert.

Og det er en større opdatering Impreza'en har fået – den er blevet 45 mm længere; 35 mm bredere og 10 mm lavere. Platoformen er ny og mere vridningstabil. Samtidig er dimesionerne i kabinen øget, så der er mere plads til passagerer og deres bagage. Bagagerummet alene er vokset til 385 L og er praktisk udformet med bl.a lav læssehøjde.

Samlekvaliteten virker også overbevisende, hvor eksempelvis gummiet omkring ruderne er tykt og sidder helt tæt. Og de mere subjektive krav som et dumpt drøn, når man smækker dør og bagagerum, er også på plads. Hvis det ikke havde været for regn og mudder, ville vi også have sparket til dækkene, men behovet for fine, rene sko var for udpræget.

Hvordan kører den så?

Når man siger Subaru, får mange bilkendere uvilkårligt et indre billede af blå lak, gule fælge, lidt vel rigelig høj spoiler og møj hidsigt temperament. Impreza'en er ikke nogen fartdjævel, men er mere tilregnet den daglige brug, med en knivspids terrænkørsel i form af firehjulstrækket. Og den kan trække en trailer på 1200 kg.

Affjedringen er komfortabelt opsat og hullerne i de svenske veje mærkede vi ikke meget til. Skarpe sving var lidt en udfordring at teste i det korte tidsrum vi havde, da der var is på vejen og dæk som ifølge Subaru ikke var optimale. I hvert fald kom bilen en smule mere sidelæns ud af skarpe sving end hensigtsmæssigt, når den blev godt presset.

Subaru holder stædigt fast i boksermotorer og således også her. 1599 cc med en ydelse på 114 hk og 0 – 100 km/t på 12,4 sek. Det skulle give et forbrug på 16,1 km/L – og motoren har desuden tabt sig ca. 12 kg. Højeste udstyrsversion fås også med en 1995 cc med 156 hk. 

Motoren og automatgearet trækker for så vidt fint – men desværre trækker lyden også lidt tænder ud. Benzinmotoren får lov at skråle i de højeste omdrejninger, lige ved begrænseren, når man giver bundgas. Ikke et funktionelt problem, men lyden af en dybt growlende V8'er er bare mere sexet.

Hvordan med komforten?

Komforten fungerer og sæderne virker godt ergonomisk udformede. Helhedindtrykket af kabinen er, at der er valgt kvalitetsmaterialer og navnlig materialer med lang holdbarhed. Knapper, rat og instrumentbræt virker til at være fremstillet til at kunne holde helt til fremtidens zombieapokalypse. Pladsen på førersædet virker større end bilens fysiske størrelse tillader; godt hjulpet på vej af sædets justeringsmuligheder.

Som i XV'en er der nyt infotainmentsystem med mulighed for opkobling af smartphone. Faktisk var der ikke nogen navigation, da det er hensigten, at smartphonen i nær fremtid alligevel er bedre egnet til formålet. Det fås kun i de højeste udstyrsversioner, som ikke kommer til Danmark. Det virker som en rigtig strategi, og flot af Subaru at afstå fra den ellers nærliggende mulighed for at sælge navigation som mersalg.

Hvad koster den?

Impreza'en virker kvalitetsmæssigt i top og med god sikkerhed burde den kunne sælge i DK. Priserne starter ved 269.900 kr for 1.6 L motoren. Er det ikke nok, fås den i Active udstyrsversionen med 2.0 L motoren for 359.900 kr. Alle modellerne er udstyret med EyeSight, som er Subarus system til adaptiv fartpilot og til at holde øje med trafik både foran og ved siden af bilen. Det har været medvirkende til at give Impreza'en prisen som Safest Small Family Car i USA.

MagaCin regner med at lave en mere dybtgående test senere på året. Gerne i varmere vejr, så vi kan få testet svingegenskaberne bedre.

Skriv et svar