Mini test: Liden tue vælter ikke stor Subaru XV
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prøvekørt: Subaru XV

Nu med video: Opdateret med priser: Subaru XV klarer de fleste underlag
Mathias B. Høj
21/09-2017 kl. 13:49

MagaCin var taget til præsentationen af den opdaterede Subaru XV, ved Trostabanen lidt udenfor Stockholm. Et godt valgt sted, da terrænet var mere kuperet og vejene knap så lineære, som på de hjemlige breddegrader.

Til Subaru-nybegyndere kan nævnes, at Subaru med en tilsnigelse kan siges at være et mærke for bilteknik-feinschmeckere. Det er holdbare og praktiske biler med høj sikkerhed, som også er underholdende at køre i. Og som også kan klare sig ude i den uasfalterede natur. Forveksler du det ikke med en Volvo, spørger du? Nej, men sandt er det, at Subaru også ser ud til at sælge godt i Sverige. Vi så under testen mange Subaru'er på vejene, som ikke havde noget med dagens prøvekørsel at gøre. Måske også et resultat af Sveriges lavere afgiftsniveau. Det er selvsagt ikke en billig bil i anskaffelsespris. Startprisen bliver, efter nye afgifter i efteråret 2017, 299.900 kr for 1.6i Base versionen – hvilket er samme pris som forrige version, men med Eyesight sikkerhedssystem og andet nyt legetøj i.

Lad det være sagt med det samme: det visuelle design er der ikke rørt meget ved. De vilde designskitser blev forkastet af fokusgrupperne, som ville have en Subaru, der ligner en Subaru. Så rent visuelt kan man stadig føle sig hensat til, eller i hvert fald inspireret af, år-nullerne. Forandringerne ses derfor mere på specifikationsark og ved test.

Hvad er det så, som er nyt?

XV'en er blevet 15 mm. længere og 20 mm. bredere mens højden er bibeholdt. Frihøjden er på 221 mm, med et design som gør, at naturens knolde og sten ikke så let støder ind i undervognen. Bagagerumspladsen er på 385 liter, og 835 l. hvis bagsæderne lægges ned.

XV'en er baseret på Subaru Global Platform, som Subaru venter sig meget af, og som i øvrigt også skal bruges til fremtidige el- og hybridmodeller. Platformen er bygget til stabilitet og stivhed, hjulpet på vej af krængningstabilisatorer, der skal gøre bilen mindre ”væltbar” i sving. 

Active Torque Vectoring fordeler kraften mellem de fire hjul efter det aktuelle underlag – det være sig et skarpt sving eller kørsel op/ned af bakker.

Motor

Subaru XV fås med en 1.6i Multipoint indsprøjtningsmotor med 114 hk, som er gjort 12 kg lettere til den nye version. Testversionen som vi kørte i, havde en 2.0i 156 hk benzinmotor med direkte indsprøjtning, som også er gjort 12 kg. lettere. Mellemaccelerationerne på landevejen var ikke imponerende – her fik man indtrykket af en noget svagere motor. Til gengæld udmærkede den sig ved terrænkørsel, hvor stejle forhindringer ikke lod til at være en synderlig udfordring. Naturligvis godt hjulpet på vej af Lineartronic automatgearet, der også er blevet vægtreduceret med 7,8 kg.

Køreegenskaber

Området hvor testkørslen foregik var klinisk renset for lige veje – lyt og lær Vejdirektorat! Krængningstabilisatorerne er effektive og gør, at man kan have en god fart gennem svingene – for en så høj bil, vel at mærke. Sportsvognsfølelse bliver det aldrig. Men de skarpe sving på en gokartbane håndterede XV'en også i fin stil, og teknikken sørgede for, at bilen ikke tippede for meget over. Det virkede overbevisende.

Den adaptive fartpilot er rigtigt velfungerende og hastigheden afpasses efter forankørende på blød og behagelig vis. XV'en har to kameraer i forruden til at assistere med kørslen (hvor de fleste nye biler kun har ét) – så knolden af kameraer og sensorer hvor der i gamle dages biler blot var et bakspejl, er nu ved at være omfangsrigt.

Et mudret track i en skov og en forhindringsbane med stejle passager skulle teste bilens greb i det aktuelle underlag. Testbilen havde ikke terrændæk på. Vi aktiverede X-mode, som terrænkørselssystemet kaldes – og kørte lige igennem. Det er fristende at booste ego og selvværd ved at tilskrive sigselv sublime terrænkørselsevner, men sandheden er desværre nok, at XV'ens teknologi i baggrunden sørgede for alt det hårde arbejde. Over stok og sten det gik – det var overraskende nemt.

Der var heller ingen mislyde eller klagen fra karosseriet at spore, når bilen fik lov at balancere på hhv. venstre forhjul og højre baghjul. Det er solidt kram. Subaru nævner selv, at kunderne til XV ofte er friluftsmennesker og ønsker en bil der kan understøtte det. Ekstremist-ornitologer, for hvem dette ikke er nok, må på markedet efter et bæltekøretøj.

Kabine og komfort

Der er god komfort i kabinen og den øgede bredde kommer især til gode ved de brede sæder. Man sidder komfortabelt og med et godt udsyn. Instrumentbrættet er nemt overskueligt og der er også et nyt infotainmentsystem med til opdateringen. Volumenknapperne til radioen virker lidt små og løse og falder dermed lidt udenfor den kvalitetsfølelse, Subaru gerne vil fremhæve. Og på dørene er der plasticefterligninger af kulfiber – og her træder smagsdommeren ind: Subaru burde holde sig for gode til den slags billige tricks! Man aner næsten Thansen som en potentiel underleverandør.

Men det er i småtingsafdelingen – Subaru har heldigvis haft orden i prioriteterne, så kabinen er behageligt støjsvag. Selvom testbilen havde store 18' tommers at køre med, var det en rolig fornøjelse.

Sikkerhed

Subaru sætter ikke sit sikkerhedslys under skæppen: de vil lave de sikreste biler. Derfor var der heller ikke bekymring at spore om de kommende NCAP crashstests, som den opdaterede XV snart skal udsættes for.

Vi testede den automatiske nødbremse med varierende held: ved ca 25 km/t gik alarmen først i gang og så stoppedes bilen. Ved hastighed over 30 km/t ramte vi den til lejligheden opsatte skumgummiforhindring. Om det var fordi bilen ikke var blevet genstartet efter sidste katastrofeopbremsning skal være usagt, men helt efter bogen var det ikke.

Konklusion

Subaru opretholder de klassiske Subarudyder og er velkørende og komfortabel. Den kan klare det meste terræn og er lydsvag på landevejen. Kongen af mellemacceleration på motorvejen bliver den dog aldrig, men klarer svingene godt for en SUV. Men med denne type bil er det også meget sjovere at tage smutvejen over marken eller skoven. Startprisen på 300.000 kr er absolut rimelig for en bil på dette niveau og med de klatreevner. 

Se mere om Subaru XV prøvekørslen i vores næste TV-udsendelse.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start