Smart modelspecifik fastmonteret skivelås fra Roadlok
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Smart fastmonteret skivelås

Den elegante skivelås fra Roadlok kan ikke smadre din forskærm
Dennis F. Olesen
25/02-2020 kl. 05:00

Enhver motorcyklist kender til frygten for at miste ”sit kæreste eje”. Og derfor har langt de fleste motorcyklister også investeret i en form for låsemekanisme til maskinen.

Der findes flere typer af låse, og de fleste fås både med og uden integreret alarm. Én ting har de dog alle til fælles.

De skal alle afmonteres og opbevares under kørsel.

Dette udgør i de flestes tilfælde et mindre problem, da mange motorcykler som bekendt ikke er udstyret med synderligt meget opbevaringsplads til sådanne mekanismer.

Undertegnede har derfor længe overvejet at købe en skivebremselås fra firmaet Roadlok.

Roadlok har nemlig designet en lås der boltes direkte på bremsekaliberen og bliver siddende her både før, under og efter kørsel.

Låsen går i indgreb med bremseskivens ventilationshuller, og når låsepalen er i indgreb, kan forhjulet hverken rulle frem eller tilbage. Hvem kender ikke til en historie, hvor en glemt lås på bremseskiven har kostet en knækket forskærm, når cyklen lige skal bakkes ud fra holdepladsen ved et træf eller lignende. Den ubehagelige oplevelse kan nu undgås.

Tidligere kunne låsen kun erhverves i en – i mine øjne – gyselig guld metallic farve. Jovist den kunne velsagtens passe ind i visse farveskemaer, men i de fleste tilfælde ville en mere neutral farve nok være at foretrække.

Om farven har været en del af noget ”Se mig” markedsføring vides ikke, men faktum er at låsen nu er tilgængelig i sort, hvorfor det nu for mit vedkommende, var tid til at anskaffe mig et eksemplar og se sagerne an.

Flot og overskuelig indpakning giver et godt førstehåndsindtryk

Første indtryk er en kompakt lille pakke hvor selve åget med låsecylinderen er pakket godt ind i bobleplast. Åget har en pæn sort overflade. Mellem montagehullerne står der Roadlok med hvid skrift og på bagsiden af åget er der noget skrift med serienummer og lignende.

Derudover indeholder pakken en pose med henholdsvis 80mm og 90mm erstatningsbolte til bremsekaliberen, samt en 5mm spacer, som i kombination med 90mm bolten kan gøre sig ud for en 85mm bolt.

Den anden pose indeholder den fjederbelastede låsepal, støvhætte til brug under kørsel, nøglesæt med 2 nøgler, samt diverse afstandsstykker / spacere og et visitkort med spacer-længder samt en let måleguide i bunden så man ikke behøver at hive en skydelære frem for at bestemme længden på de enkelte spacere.

Og sidst men ikke mindst er der vedlagt en installationsvejledning (på engelsk), med div. beskrivelser, samt skema over hvilke spacere der anbefales til hvilken motorcykel og bagerst en lille tilspændingstabel for bremsekaliberboltene.

Alt i alt ser det ud til at der er gjort meget ud af at gøre det så nemt som muligt for motorcyklisten, selv at montere låsen.

Det eneste værktøj der skal bruges til montering, er følgende.

  Topnøgle- eller fastnøglesæt.

  Momentnøgle med 8mm Unbrako top.

  Skydelære, tommestok eller lign.

  Strips eller et stykke snor til at holde bremsegrebet.

Montagen er meget simpel og kan foretages af alle med bare lidt mekanisk snilde. Et godt lille tip er at benytte en plastic-strip eller et stykke snor til aktivering af forbremsens greb imens boltene til bremsekaliberen fjernes.

Derved undgår man den besværlige opgave med at jonglere med en afmonteret bremsekaliber sammen med den nye lås, spacere og bolte.

En enkelt strip holder styr på dyret 

Roadlok anbefaler at den øverste kaliberbolt løsnes først og at gevindets indgrebslængde måles før man går videre og fjerner den nederste bolt. Der findes en fin lille tegning og beskrivelse af dette i installationsvejledningen.

Herefter er det blot at finde frem til de anbefalede spacere samt boltlængde og montere disse over toppen af bremsekaliberen.

Her kontrolleres om gevindets indgrebslængde er det samme som med de oprindelige bolte. Før det hele spændes til med momentnøglen, kan man med fordel indsætte låsepalen og se om denne går korrekt i indgreb.

Dette gøres ved roligt at trille motorcyklen frem eller tilbage til palen falder i hak i et af bremseskivens ventilationshuller. Falder palen ikke i hak, kan det skyldes at der er brugt forkerte spacere.

Slutteligt er det blot at tilspænde de to bolte med momentnøglen udstyret med en 8mm Unbrako top, ved brug af momentet i tilspændingstabellen der findes i installationsvejledningen.

For en sikkerheds skyld sammenholdt jeg tilspændingsmomentet producenten angiver, med det der står i servicemanualen for min motorcykel.

Disse stemte selvfølgelig overens.

Låsen er elegant og diskret

Resultatet er en simpel låsemekanisme, som ikke tiltrækker den store opmærksomhed, eller stjæler billedet fra motorcyklens design. Den eneste anke jeg har angående låsens udseende er, at det havde været passende med spacere i samme farve som åget.

Dette kan dog fikses forholdsvist simpelt med et hurtigt lag sort lak.

På før og efter billederne ses det tydeligt hvor ”usynlig” låsen er. Nu hjælper farvekombinationen på lige netop denne motorcykel selvfølgelig også en hel del.

Før / efter

Da låsepalen er fjederbelastet, springer den selv lidt ud når låsen låses op.

Under kørsel indsættes den medfølgende støvhætte i hullet og låses fast på samme måde som låsepalen. Støvhætten forhindrer at der kommer skidt i hullet under kørsel. Samtidig giver den et fint afsluttet udtryk.

Det eneste der skal opbevares under kørsel, er således låsepalen og nøglen. Nu er det slut med at stå og fumle med at finde plads til en skivebremselås under sædet. Fremover skal jeg blot have plads til nøglen og låsepalen når jeg er på tur.

Jeg har ikke kendskab til en dansk importør, så derfor er min nye Roadlok købt online.

Den model specifikke lås koster € 249,- kan fås til en lang række motorcykler, og kan endvidere leveres i to versioner til montering på hhv. højre og venstre side.

Roadlok er fremstillet i letvægts billet aluminium og den amerikanske producent opgiver en vægt på under 300 gram, så det er begrænset hvor meget ekstra uaffjedret vægt der tilføjes.

Vi får lige holderen afmonteret ved lejlighed og tjekket den nøjagtige vægt.

Roadlok er endvidere tilgængelig som genuine accessory upgrade hos både KTM og Aprilia.

Læs producentens FAQ her.

Du får naturligvis på et senere tidspunkt en opdatering på, hvordan det er at leve med skivelåsen fra Roadlok, når erfaringsgrundlaget er lidt større.

Du kan se om låsen er tilgængelig til netop din motorcykel ved at følge dette link.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start