Leatt STX Road: Halsbeskyttere - Skøn sikkerhed
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Skøn sikkerhed

Halsbeskyttere fortjener store salgstal
Tommy Rønn
17/03-2012 kl. 08:00

For mange år siden var det hjelmen alle ville have. I starten mente mange at det at bære hjelm var noget pjat, da kun få troede på en hjelm kunne redde liv. I dag vil ingen normalt begavede køre motorcykel uden hjelm.

For ca. 10 år siden kom rygbeskytterne i store tal til udstyrsbutikkerne. I starten mente mange disse nymodens beskyttere kun var til racerløb, for kun racerkørene ødelægger ryggen og bliver invalide. I dag er motoryklisterne igen blevet klogere, og flertallet kører nu med rygbeskytter, da de færreste ønsker at ende livet i en kørestol, lam i bentøjet.

Senest er nakkebeskytterne kommet til. I starten var det simple skumkranse, men nu er det avancerede konstruktioner der ikke generer ved kørsel, men holder hoved i et jerngreb ved styrt. Det betyder nakkehvirvler kan skånes, så lammelse fra halsen og ned kan undgås.

Vi er overbeviste, og kører nu ingen steder uden vores nakkebekytter. Den er blevet en obligatorisk del af vores sikkerhedsudstyr, eksakt som hjelmen og rygbeskytteren er det. Et sikkerhedsudstyr der ikke generer, men skåner vitale kropsdele ved styrt, vil vi ikke undvære på turene.

Der findes flere mærker på markedet, det er dog vigtig at den rigtige type vælges. En endurotype vil genere personen på sportsmaskinen, og omvendt. Derfor er god vejledning vigtig ved køb af halsbeskytter.

Del med en ven

0 personer snakker om “Skøn sikkerhed

  1. Ser vi bort fra hjelmen er det jo ikke obligatorisk!
    Det står enhver frit, at benytte udstyr i den grad man mener man er værd!

  2. Det anfægter jeg ikke – jeg reagerer bare på, at man ifølge artiklens forfatter nærmest bør pakke sig ind og ligne en Michelin mand (noget min omgangskreds nok vil mene jeg gør om jeg skal ud og rulle MC eller ej …). Jeg kan øjensynligt prise mig lykkelig over at have nået at køre MC i 25 år med kun min læderjakke, en læderbuks når det er koldt, et par billige støvler og så styrthjelmen. Er der "bud" efter en, så er min personlige holdning, at så himler man – om man så pakker sig ind som en GP kører eller ej. Men sådan er der jo så meget.

  3. Synes det er fint at magacin gør opmærksom på mulighederne for sikkerhedsudstyr. Så kan man da have sin egen holdninge til dette – jeg ser ingen grund til at skrive noget i retning af at rigtige mænd ikke behøver sådan noget. Det lyder ikke så overbevisende.

  4. Syntes også det er fint nok, at gøre opmærksom på det, men man skal huske, at det er ligesom med sikkerhed på IT udstyr: Det nytter ikke, at gøre så meget ud af sikkerheden, hvis det går ud over anvendeligheden!
    Inden "havelågen" skal startes op, skal man have rygskinnen på (hvis ikke den er integreret i jakken!), dragten på, støvlerne på, vesten på (for dem der gider!), hjelmen på og til sidst handskerne.
    Derpå skal du så lige drikke en halv liter vand, så du ikke dør af dehydrering, inden du kommer ud til havelågen! Alting med måde!

  5. Jeg har fået slidgigt i nakken efter et styrt, og tænker på om en krave ku ha hjulpet… Det skal lige siges at kiropraktor med mere er lidt smådyrt i længden:)

Skriv et svar

Giver børn en ny start