Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Politiet er optimale testpiloter

Med mange årlige kilometer i sadlen findes næppe bedre anmeldere

Tommy Rønn
17/11-2014 kl. 20:00

Under en politirazzia i Aarhus, efter mørke cyklister og trafikanter der ikke mener de skal holde for rødt, mødte vi en flot af af politiets motorcykelbetjente. Deriblandt en af politiets motorcykelinstruktører kaldet BB, hvilket endte i en dæksnak.

Politiet kører rigtig mange årlige kilometer på deres motorcykler, hvorfor netop de er optimale testpiloter når der skal testes dæk på store tunge motorcykler.

Politiets motorcykler er Yamaha FJR 1300. En sportstourer i den absolut tungeste klasse. Den køreklare vægt på en standard Yamaha FJR 1300 er 289 kg. Dertil kommer en mængde af politiets udstyr og tasker, samt chauffør, hvilket betyder effektiv køreklar vægt på små 400 kg.

Små 400 kg kræver selvsagt dækmontering i den solide klasse. Karkassen skal være med stive sidevægge og slidbanen skal kunne tåle den belastning de mange kg stresser gummi og silica med.

BB fortalte at de gennem tiden med de tunge Yamaha har prøvet flere dæktyper. Først kørte etaten med Bridgestone BT023GT på de store motorcykler. Et dæk betjentene ikke var helt tilfredse med, da motorcyklerne blev levende, sandsynlig grundet blød opbygning.

Betjentene benyttede derefter Metzeler Z6. Også dette dæk måtte bøje sig i støvet under de tunge maskiner. Z6 opbyggede hæl-tå mønster på forhjulet, hvilket typisk kommer af for stor belastning til dækkets opbygning, eller grundet for mange såkaldte fedtbremsninger.

Gennem tiden med Yamaha har betjentene prøvet flere forskellige dækproducenter og typer på deres FJR 1300 og etaten er nu endt med Bridgestone BT030GT. Ifølge BB er dette dæk det bedste de har prøvet på deres FJR 1300, og håndterer både vand, slitage og ustabilitet rimelig på de tunge maskiner.

Politiet tester naturligvis fortsat, og finder de et dæk der overgår Bridgestone BT030GT på de store maskiner, bliver Bridgestonerne udskiftet. Men indtil nu holder BT030GT altså skansen som bedste dæk ifølge politiet.

Vi vil spørge BB igen om et år, når politiet har prøvet nogle af de nye 2015 dæk på deres maskiner.

Skriv et svar