Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Køb ikke lyddæmper for mere effekt

Anden lyddæmper til motorcyklen giver kun mere lyd, og oftest mindre ydelse

Tommy Rønn
10/04-2015 kl. 16:15

Tyske PS har testet og justeret til en hel stribe lyddæmpere, eller larmepotter som de også kaldes, på en Kawasaki Z800. Set med ydelsesbrillerne endte dette i et nedslående resultat. Set med lydbrillerne var der mere succes. Kort fortalt. Lyddæmpere til eftermontering giver mere larm, og mindre effekt, var konklusionen.

På MagaCin kommer dette resultat ikke som nogen stor overraskelse. Vi har hekset med mange larmepotter, og resultatet er altid det samme. Mængden af larm øges, mens effekten i bedste fald holder samme ydelse som den originale lyddæmper.

Eftermonteret lyddæmper skal altså kun købes hvis man savner opmærksomhed og derfor vil larme ekstra meget. Ønskes forbedret ydelse er det ikke eftermonteret lyddæmper der skal satses på.

Effektresultat på Kawasaki Z800, udskift af lyddæmper. Som det kan ses er de 3.500-6.000 kr. en lyddæmper koster, givet rigtig dårligt ud hvis merydelse ønskes. En larmepotte skal købes for… Ja mere larm.:

Kawasaki original lyddæmper: 111,8 hk

Akrapovic: -1,1%

BOS GP2: -0,4%

Hashiro Osaka: -1,1%

Laser Xtreme GP: -2,0%

Mivv GP: 0%

Scorpion RKA-100: 0%

Shark DSX-5: +0,7%

Spark Force: -1,3%

Termignono K075: -0,3% 

0 personer snakker om “Køb ikke lyddæmper for mere effekt

  1. Lav den samme test, hvor maskinen bliver kørt ind til den nye udstødning, så tror jeg at billedet vise nogle andre tal 🙂 Derudover skal man ikke glemme en vægtbesparelse på 5-10 kg, og det er da en kærkommen gevinst 🙂 Især på Kawasakis tykke dreng der….

  2. Jeg kan kun give Michael_p ret. Jeg har fået min RSV4R kørt ind på rullefelt med en Austin slip on potte og det gav ca 8 hk på toppen plus en vægtbesparelse på næsten 10 kg

  3. GSXR1000 K7/8 taber 15 kg hvis man overgår til fuldt titanium system, det er også tyndt som papir, det svarer vel til 10-15 hk mere, tåler ingen vold eller tabt værktøj.

  4. Har set en test på det tyske POLO TV for nok omkring 4-5 år siden, hvor man testede en Triumph, husker ikke model og hvilke 3 udstødninger ud over Akropovic. Cyklen blev kørt ind med den originale og de tre andre efter hvert skift.

    Den eneste der gav en teoretisk effektforøgelse (ok, ca. 2-3 hk) var Akropovic, derudover gav den en bedre lyd. De to andre potter gav færre hk og dårligere lyd, men flyttede effektkurven teoretisk og ikke mærkbar under kørsel. Jeg husker ikke om potternes vægt blev nævnt.

  5. Det kunne være sjovt og brugbart med flere uvildige undersøgelser om dette emne. Selv har jeg i 2 tilfælde købt mc med eftermonteret larmepotter, hvorefter jeg har "detunet" dem og monteret de originale potter og andre originale dele, og resultatet har i begge tilfældet været en væsentlig bedre kørbarher. Den ene kunne køre 30 km/t hurtigere på toppen….

  6. Nu er det jo ikke flere HK der er målet med en anden potte Tommy Rønn, det burde du om nogen også vide, målet er ( sammen med en tur på rullefeltet ) en mere linjer effekt og momentkurve

    At det intet giver ( eller i visse tilfælde gør ondt værre ) at sætte en anden udstødning på, UDEN at fortage sig yderligere, er jo ikke nogen ny konstatering, sådan har det vist været lige siden motorens spæde udvikling

    Nye og for den sags skyld ældre cykler, er jo pint og plaget rent blandingsmæssigt for at overholde forureningskrav ( og køre langt på literen ) på papiret….faktum er dog ofte noget andet….

    Nu er det måske bare mig der har været heldig, men de cykler jeg har fået trimmet ind gennem tiden.
    Bandit 1200 – TRX850 – DL1000 – SV1000 har alle uden undtagelse fået en langt bedre motorgang med andre potter og en tur på rullefeltet….ikke nødvendigvis flere heste, og jeg tvivler på at en 2015 MC er blevet så perfekt fra fabrikken, så der ikke kan forbedres på det område….

    Tommy det er fantastisk dejligt du ynder at skrive om en masse ting, men kunne du ikke prøve at være lidt mere objektiv i din journalistik, frem for halvfærdige historier der skader mere end de gavner…

  7. er det ikke også for lyden man køber en ny potte ?
    De fleste standard maskiner fra f.eks suzuki, gsx 650/1250, sv650/1000 er jo ret lydløse som standard.
    og potten det sidder på ligner jo et kakkelovns rør

  8. Kunne det tænkes at en indkøring/trimning af motoren ville give samme effekt med en standardpotte, som flere har oplevet med en råwerør?

  9. Det er muligt at den originale udstødning kan lave lige så mange hk med en optimering hos FV Motor, men de 10-15 kg man sparer på vægten er også vigtige, de gør jo biken mere agil, eller kan mere end opveje den vægt en ordentlig lås koster.

Skriv et svar