Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW S 1000 XR: Forduftende fornuft

En uges samvær med BMW S1000XR satte testpilotens selvbeherskelse under pres

Nicolaus Johansen
07/11-2020 kl. 08:00

Har du 330.000 kr. at spendere på en motorcykel, så køb 2020-udgaven af BMW S 1000 XR – den er ganske enkelt forrygende. I 2015 havde MagaCin den første udgave af den høje kraftfulde Bimmer til test, og dengang beskrev Tommy Rønn maskinen, som den måske bedste motorcykel nogensinde. En påstand som vi motorjournalister normalvis ikke bruger, da vi år efter år bliver præsenteret for skelsættende teknologi samt køreegenskaber.

Let på tå og klippefast
2020-aftapningen af BMW S 1000 XR er absolut ikke blevet ringere end forgængeren – den er simpelthen fremragende. Den føles ekstremt let på tæerne – du skal nærmest blot tænke på ændre kurs, så skifter maskinen retning.
I forhold til den gamle udgave sidder du en anelse længere fremme, og styret er monteret en kende lavere. BMW hævder, at ændringerne har forbedret vægtfordelingen og givet chaufføren bedre føling med forhjulet.

Den slags postulater kan være svære at kvantificere, men 2020-udgaven af S 1000 XR efterlader dig med indtrykket af en motorcykel med ekstremt skarpe og præcise køreegenskaber. Til i år har sportadventuren fået nye fælge, som har smidt 1,8 kg i alt sammenlignet med de gamle. Mindre uaffjedret vægt bidrager utvivlsomt til maskinens agile opførsel. Den nyeste version af XR’eren har også fået kortere akselafstand, hvilket bestemt også medvirker til maskinens behændige adfærd.

S 1000 XR kører fremragende

En maskine, som er så styrevillig, kunne nemt tænkes at være nervøs, når der skal køres ligeud, men det er på ingen måde tilfældet. På lange lige vestjyske landeveje eller på E45 med motorvejshastighed er bimmeren klippestabil – en sand fornøjelse. Den elektronisk styrede affjedring bærer en del af æren herfor.
Testmaskinen, som du kan se i videoen her under, var udstyret med D-ESA Pro-affjedring, hvor elektronikken automatisk kompenserer for vægt af fører, passager og bagage. Endvidere kan du vælge mellem Road- eller Dynamic-modus.
Denne testpilot valgte som oftest – uagtet køreprogram – Dynamic mode, da maskinen gyngede lidt for meget over ujævnheder til min smag, når den stod i Road-modus. Hiver tyngdekraften knap så meget i dig, er det muligt, at du ville vælge det anderledes.

To view the full article you must subscribe or buy access to this article
  • MagaCin Adgang  —  DKK 29,00 / måned with 1 måned free trial

Faktureringsoplysninger

Danmark

Din ordre

Product
Quantity
Total
Cart Subtotal DKK 0,00
Order Total DKK 0,00
  • Reepay Checkout

Dine personlige data vil blive anvendt til at gennemføre din bestilling, understøtte din brugeroplevelse på webshoppen, og til andre formål, som er beskrevet i vores Politik for personoplysninger.

lock

Få adgang til hele MagaCin

  • Se alt indhold
  • Se hele videoen
  • Deltag i konkurrencer
  • Prøv den 1. måned GRATIS
  • Opsig når du vil

FØRSTE MÅNED

GRATIS

Herefter 29 DKK./måned FÅ ADGANG herunder