Energica udvider og automatiserer - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Energica udvider og automatiserer

Energica har et ønske om at skabe nyt, justere eksisterende teknologi og gøre produktionen lettere, så elektriske køretøjer bliver mere tilgængelige for menigmand.
Steffen F. Olesen
09/03-2023 kl. 10:26

Den italienske motorcykelproducent Energica har for nyligt meldt ud, at virksomheden udvider faciliteterne i det nordlige Italien med 1.150 kvadratmeter, for at automatisere en del af produktionen og derved imødekomme den voksende interesse for de elektriske følgesvende, men også med et endnu større billede i fokus.

For i en verden hvor stadig flere køretøjer elektrificeres, men der stadig er et stykke vej før man er i mål med at få elektriske køretøjer til at fungerer i praksis, er der selvsagt brug for teknologisk udvikling.

Derfor bliver størstedelen af de nye faciliteter base for Energica Inside, som skal arbejde med at udvikle nye løsninger til drivlinjen såvel som batteripakken.
Og denne research er ikke forbeholdt Energicas egne produkter.

“Energica Inside står klar til at hjælpe andre etablerede producenter med en transition til el, og til at bringe nye produkter på markedet hurtigt og økonomisk overkommeligt”, siger Energica frit oversat til dansk.

Hertil vil Energica naturligvis også arbejde på egne produkter, udvikle prototyper og udføre diverse tests, og en del af dette skal ske i samarbejde med den amerikanske virksomhed Ideanomics, som blev grundlagt i 2004 med henblik på at gøre elektriske køretøjer billigere, og derved mere tilgængelig for menigmand.

Så kort opsummeret et forsøg på at udvikle elektriske køretøjer til det bedre, og i samme ombæring gøre dem mere tilgængelige for den almindelige forbruger, ved blandt andet at justere produktionen.
Derfor giver det måske også meget god mening, at der allerede er planer om også at udvide eksisterende produktions- og samlefaciliteter.

Energica i Danmark
Det er ikke så forfærdeligt længe siden, at en dansk virksomhed påtog sig opgaven at forhandle Energica. Og selvom vi gentagende gange møder skepsis i forhold til elektrisk drevne motorcykler fra både læsere og folk vi møder på gaden – en skepsis som vi godt kan følge – så fandt et en del nysgerrige sjæle alligevel modellerne interessant, både da de var udstillet på MotorShow i Herning for et par år siden, men også i forretningen.

Den nysgerrighed kan vi på samme måde også følge, da vi her på MagaCin har fulgt udviklingen af især Energica Ego i en del år, og hørt en masse godt om den fra skandinaviske kollegaer.
Så da et par af redaktionens tilknyttede fik muligheden for, at springe i kassebilen og drage mod Sjælland for at prøve både Ego, EsseEsse9 og Eva Ribelle, slog vi naturligvis til med det samme.

Det kom der en lille video ud af, som du kan se via linket ovenfor og høre, at testpiloten egentlig godt kan se fidusen i projektet.

Og ikke ret mere end en måned skulle der gå, førend vi endnu engang modtog et telefonopkald med et spørgsmål om, om vi havde lyst til at prøve endnu en elektrisk italiener.
Denne gang var det bare i en helt anden kaliber.

Prøvekørslerne af de andre Energica motorcykler samt gennemsyn af video, billeder og tekniske specifikationer for Energica Experia, var alle sammen gode grunde til, at vi med kyshånd modtog tilbuddet.

En prøvetur som blev af relativt kort varighed, da lige præcis den model vi kørte på var på rundtur i flere forskellige lande, og derfor kun opholdt sig i Danmark i en lille uges tid, hvor andre end MagaCin naturligvis også skulle hav lov at snuse til den.

Men det blev alligevel til nogle timers kørsel på den langbenede italiener, og selvom MagaCin’s udsendte stadig kan falde i svimer over god gammeldags traditionel mekanik og lugten af benzin må vi bare sige, at Energica Experia er en overraskende velkørende motorcykel, som ikke blot ser skarp ud og er komfortabel, men som i den grad også kan give føreren lange arme hvis der ikke holdes fokus når øret vrides.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start