Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Underskønne Honda VFR 800 er tilbage

En god og populær danskermaskine er opdateret

Tommy Rønn
10/04-2014 kl. 20:30

Efter en dag i selskab med en god motorcykel, på solbeskinnede bjergveje med mængder af sving, kan man kun blive i godt humør. Derfor er vi i godt humør efter vores dag i det sydspanske. Her er nemlig perfekte veje, fantastisk vejr og VFR 800 i nyeste aftapning er indiskutabelt en god motorcykel.

Køb en Honda VFR 800 her.

En af Honda´s store succes´er gennem tiderne er netop VFR, hvorfor det forpligter når Honda introducerer en ny model. Skal nyheden leve op til tidligere tiders storhed, skal den nye VFR 800 anno 2014 kunne noget specielt.

Nyheden er blevet mindre og lettere end forgængeren. Ydermere er den nu overhængt med skøn elektronik. Tractioncontrol er nu en del af pakken, som kan redde mange uheldige episoder, og da den også er udstyret med dual-combined ABS, er VFR 2014 nu sikkerheden selv.

Honda ønsker også VFR 800 skal være en komfortabel maskine. Derfor er varme-håndtag standard og elektronisk quickshift kan tilkøbes som originalt ekstraudstyr. For at gøre komforten så perfekt som mulig, er styret på 2014 modellen hævet og ført længere tilbage, sammenlignet med forgængeren. Det betyder mindre foroverbøjet siddestilling.

Så mange nye justeringer, tilføjelser og ændringer, gør det så nyeste Honda VFR 800 til en bedre motorcykel? Kort og godt, Ja. Men træerne vokser ikke ind i himlen.

VFR 800 er stadig udstyret med en underskøn motor. Den V4 er vibrationsfri, momentstærk og leverer en fantastisk lyd. Men 106 hk er ikke meget på ferieturen med fuld oppakning, vil nogle mene, hvorfor vi med garanti kommer til at høre flere udtale at VFR 800 er udstyret med for lidt motorkraft.

En VFR skal kunne klare både racerbane og langtur. Det siger traditionerne. På dette punkt placerer VFR sig lidt mellem to stole. På langturen er motorens moment fantastisk, men knæene meget bøjede, hvorfor siddestillingen kan blive lidt forkrampet, selv for en lille chauffør.

På racerbanen er siddestillingen perfekt, men der er 106 hk nok i underkanten for mange trackday-piloter og legedrenge på banerne.

I den perfekte verden skulle VFR 800 kave en omskifter monteret på styret. En trackday-justering der hævede effekten 50 hk, og en touring-justering der sænkede fodhvilerne 50 mm.

Overordnet er VFR 800 stadig en af klodens bedste motorcykler. Ingen motorcykler er perfekt til alt, hvorfor alt er et kompromis når motorcykler skal udvikles.  I klassen sport – sporttouring er vi ikke i tvivl om Honda har et af de skarpeste våben på programmet. Den er altså et godt kompromis. Eneste regulære konkurrent i klassen er Kawasaki Z1000SX, men Kawasaki´en er lidt mere kluntet end VFR på banen, men bedre på langtur. Overordnet er den nye VFR 800 bedre end forgængeren som var god. Det kan der ikke ændres på.

Prisen på 210.000 kr. for Honda VFR 800 virker fair. Så meget elektronik og fin motorcykel må nødvendigvis koste.

Straks vi får samlet billeder og film fra vores mini-test, bringer vi en komplet beskrivelse af den spændende nye Honda VFR 800.

0 personer snakker om “Underskønne Honda VFR 800 er tilbage

  1. Hvad blev der af en sammenligning med Triumph Sprint GT eller -SE? Den har 1050 ccm med en motor der til dato aldrig er klaget over….

  2. Måske kunne man godt have forlangt en moderne upside-down forgaffel til de penge, eller måske skulle jeg tage ja hatten på i stedet 🙂

  3. Jeg forstår ikke den motorcykel. Stellet er det samme, motoren er det samme, nævn en god MC der ikke har traction control og gode bremser nu om stunder. Hvad er det lige VFR skal kunne. Der var engang hvor en VFR var en hurtig cykel, da den havde over 100 hk. Nu er det bare sådan at alle cykler i den klasse har +130 hk. Hvem vil forresten også køre banekørsel på en VFR med 106 hk, når man kan få en fin baneged til +30.000 DKK. Som jeg ser det, så kunne man med fordel købe en moderigtig BMW F800GT med samme udstyr. Der skal man i det mindste ikke smøre kæde. VFR var god i 1986, udviklingen har de sidste 28 år desværre stået stille for den. Var det ikke også samme stel som for 13 år siden. Honda har altså ikke kunne finde en eneste forbedring på deres setup, det er for tyndt, i tillæg heller ingen upside down forgaffel. Det er lidt som deres CBR1000RR, den var bagefter i 2008, idag endnu mere.

  4. Prisen er tilmed også galimatias………..210.000kr for 800ccm og 106hk……

  5. Der er ingen MC der kan alt, selvom VFR er et godt bud.
    Jeg er tilbøjelig til at give mmnielsen ret, en mindre ambitiøs MC som hverdags/tur MC og så er der også råd til et banejern, eller mcrejser hvis man er til det.
    Og køber man brugt kan man få en rigtig meget for 200K +

  6. Når jeg tager en banedag, så er det bla for at blive bedre til at køre på min gademaskine.
    På gaden gør en konventionel forgaffel af god kvalitet jobbet ligeså godt som en USD, så det er kun på langelinie man har brug for en guldbelagt USD.
    Engang var 750ccm og 80hk nok til touring gennem Europa. Med 800ccm og 105hk har man stadig kræfter nok til at være hurtigere end de fleste andre trafikanter, selvom man har oppakning bagpå.

    BMW F800gt burde nu nok også være en rimelig konkurrent til VFR800

  7. Synes at en upside down giver mere feedback pga den lavere uafjederede vægt. Har kun betydning når man køre godt til, men det giver da mere køreglæde

  8. Tja, jeg har jo ikke prøvet den smukke nye VFR endnu… Men tør godt tage Tommy's ord for at den en en euro-rejse værd. I øvrigt er det at sammenligne med en parallel twin med 90 HK, 100% baseret på en model fra 2006, er vel lige en stramning, trods den er velfungerende. Apropos nyheder og komponentanvendelse, er der så nogen der har taget sig tid til at gennemgå, hvad den top hype'ede NineT fra BMW er skruet sammen af – retro og genbrug for ny betydning – og den koster da 250 kilo. Men,men, ak den har jeg ej heller endnu kørt, og den er sikkert også en rar fætter 😉
    Alt behøver ikke være nyt og revolutionerende for at fungere. Porsche er jo kommet langt med 911 på raffineret evolution, så kan Honda vel også med VFR.

  9. LTZ: Er det fordi motorkonfiguration er forskellig at du mener de ikke kan sammenlignes?
    Korrekt den har færre hestekræfter, til gengæld er momentet højere. Ja F800gt er baseret på den forrige model fra 2006, men stel og motor i den "nye" VFR800 er jo endnu ældre.

Skriv et svar