Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prøvekørsel: Helt igennem vanvittig motorcykel

At køre WR250 er næsten som at kæmpe mod en olm tyr

Tommy Rønn
12/08-2015 kl. 15:30

MagaCin har fået afhentet vores nyeste redaktionsmaskine. En fuldstændig hysterisk raket, der kun forstår to ting. At gå i stå, eller fare frem så man som chauffør næsten bliver skræmt til døde. Helt enkelt pokkers sjovt, og tankerne flyver tilbage på de gode gamle dage. Tilbage til dengang hvor bøsser var noget man skød med, skibe var lavet af træ og motorcykler noget der konstant prøvede at tage livet af chaufføren.

De rå data fortæller alt. 112 kg fuldtanket og køreklar. 52 hysteriske heste, der først viser livstegn i et meget snævert omdrejningsområde. Larm som fra en F16 der tænder efterbrænderen ud af startbanen og en sædehøjde på hele 960 mm så maven på maskinen aldrig skraber på.

Allerede når den skal startes vises sveden på panden. En meget kort kickstarter, kombineret med den enlige store prop i cylinderen, er ikke noget for alle, og Husqvarna WR 250 kræver da også et fast og bestemt tråd hvis den skal startes. Straks den starter forbløffes man over larmen. Utroligt en sådan skrighals kan indregistreres. Alle i Aarhus er utvivlsomt vidende om vores mange km i området i går.

Klik, og WR 250 sendes i 1. gear. Straks koblingen slippes kommer forskrækkelse nr. 2. Den motorcykel skal da vist nå noget. Man forstår slet ikke dette “kun” er en 250 ccm. Naturligvis hjælper det at det er en totakter, for de er vildere pr. kubik end firetaktere. Altså ikke en doven motor som firetakterne, der kun gider eksplodere hver anden gang stemplet er i top. Nej her leveres et “bum” hver gang stemplet kommer op til tændrøret, og det giver skøn vildskab.

En af de ting en sådan motorcykel skal kunne, er at køre på baghjulet. Og kan den så det. JA, og endda i alle gear. Selv tungeste gear kan WR250 trække på baghjulet, og det endda uden brug af kobling. Det har vi altså aldrig prøvet før.

De store knopdæk vi har på nu er lidt af en udfordring på landevejen, men fantastiske i gruset. På landevejen hopper og danser de, og hårde nedbremsninger ender i skridere. Egentlig meget sjovt for den erfarne. I gruset bliver det hele en drøm, da de store hjul, kombineret med den lave vægt, gør at alt er muligt i tærren. Desværre rækker vores evner ikke til 100% kontrol af en så stærk enduro på det løse underlag, men vi morer os fantastisk alligevel.

Tophastigheden med grushjul er 130 km/t. Dette skyldes en meget lav gearing, hvilket er optimal til det løse underlag, og da hastighederne på grus alligevel aldrig overstiger 130 km/t er dette perfekt.

Nu glæder vi os meget til at få leveret vores motardhjul. Disse bliver leveret med en 20% tungere gearing, så tophastigheden ender mellem 150 og 160 km/t. Alligevel er dette en lav gearing på en så let og stærk motorcykel. Men hellere frisk acceleration end vanvittig topfart der alligevel aldrig bruges.

Dette er en næsten ufattelig sjov motorcykel for dem der gerne vil lege og køre motorcykel for sjov. Der er nemlig intet fornuftigt over Husqvarna WR250, hvilket netop er det der gør den så pokkers livsbekræftende. WR250 er aldrig kedelig. ALDRIG!

Er du typen der hopper over en improviseret hverdagfest hvis du ikke har fået lov af samleveren, eller ikke tør grundet de efterfølgende tømmermænd på jobbet, så er du ikke typen der vil elske WR250. Er du typen der kun har sagt nej en gang i dit liv. Nemlig dengang folk spurgte om du havde fået nok, ja så har du måske WR250 potentiale.

Men husk. Du skal være pokkers erfaren for at tumle WR250. Alene den velvoksne sædehøjde på 96 cm, og den brutale kickstarter, er udfordringer der vil kunne få mange voksne mænd til at græde.

En komplet test følger når vores motardhjul er leveret, og vi har kørt mange flere km. på vilde WR250.

0 personer snakker om “Prøvekørsel: Helt igennem vanvittig motorcykel

  1. Yderst interessant maskine, der helt sikkert vil være elsket af alle naboer 😉
    Hvor mange km. kører sådan en mon imellem service, og den skal vel også have et nyt stempel eller ringe med relativ korte mellemrum ?
    Og lad os høre lidt mere om hvordan den smører, er der oliepumpe på ? og hvilken 2t-olie anbefaler producenten til sådan en +200 hk/l. maskine ?

    Nå men der kommer vel en video 😉

    P.s…. hvor mange kilometer kører sådan en maskine imellem at man får et klip i kørekortet ? :-)))

  2. @Bo. Alt dette kommer i endelig og komplet test.
    @falcokongen. Den kan skam købes. Der står mængder nye WR250 rundt i Europa. Fra 2014 hedder den TE250 og er principielt samme MC. Eneste forskel er et gear mere, samt selvstarter. Men desværre er prisen nu over 160.000 kr. Vægt og hk er det samme.

  3. Husqvarna var ejet af BMW fra frem til 2013. I 2013 købte Pierer Industrie (KTM) Husqvarna. 2014 TE250 er stort set en KTM 250EXC med Husky klistermærker og har ikke noget med -2013 WR250 at gøre.

  4. @falcokongen. Muligt du har ret. Dette har vi fået oplyst af dansk Husky importør/sælger, men dette er ingen garanti for rigtighed. Men der er mange WR250 på de europæiske lagre endnu.

  5. Hvad med emissionskravet ? Ikke siden årtusindeskiftet har nogen fabrikker konstrueret så kraftig en 2-takter til gaden, da de ikke har kunnet godkendes pga emissionskrav.
    Hvis dette er nye toner, må der da snart komme en moderne Yamaha RD 350 på gaden

  6. Det kunne være meget spændende med en ny RD 350 🙂
    Eller andre pumpede 2taktere for den sags skyld.

Skriv et svar