Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Harleys største tourer prøvet

Harley-Davidson FLHTCU - et sandt overflødighedshorn

Tommy Rønn
27/02-2014 kl. 12:45

2014 modellen af den store Harley-Davidson touring, Harley-Davidson FLHTCU, er motorcykel i voksenklassen. Vi har brugt en del tid på forgængeren, men nyheden er udviklet og forbedret på en lang række punkter. Derfor er den uhyre interessant.

Køb Harley-Davidson Electra Glide her.

Køb Harley-Davidson her.

Driftssikker og minimalt værditab

De store touring-modeller fra Harley har altid solgt pænt i Danmark. De ses ofte i gadebilledet, både grundet det pæne salg, og grundet deres fine holdbarhed. Faktisk er de store touring-modeller fra Harley-Davidson nogle af de mest fejlfrie og bedste til at holde prisen, blandt alle motorcykler på markedet.

De vigtigste opdateringer til 2014 er vandkølingen på motoren, det nye taskesystem samt et helt nyt instrumentbord med moderne GPS og soundsystem.

Vandkøling perfektionerer

Motorens opdatering med vandkøling er en gigantisk ændring på Tvin-Cam motoren. Med vand som køling kan motorens temperatur styres langt mere præcis end tidligere, hvilket betyder at motorens tuning også kan fintrimmes og perfektioneres. Det mærkes straks at den nye motor overgår den tidligere luftkølede model. Nyheden er stærkere, mindre støjene og og mere linier i sin måde at aflevere effekten på.

Nogle af de mest inkarnerede Harley-Davidson entusiaster vil sikkert mene at opdateringen er det rene blasfemi. Det foregår nemlig helt tyst når Harley-Davidson FLHTCU glider gennem landskabet. Der findes stadig Harley-Davidson ejere der mener en rigtig motorcykel skal buldre som et tordenvejr, men sådan er Harley-Davidson FLHTCU altså ikke.

Plads til underbukserne

Taskesystemer et blevet mere elegant og langt lettere at åbne. Specielt det med at åbne taskerne var tidligere noget makværk, men det nye låsesystem fungerer rigtig godt. Og trods et mere slim design på taskerne, er baggagevolumen ikke blevet mindre.

Et studie i elektronik

Kåben er i nyheden overhængt med så megen elektronik, så det kræver 4 år på ingeniør-uddannelsen før alle funktioner kan læres. Der er både USB, MP3, Bluetooth, radio, GPS med storskærm osv. Naturlivis kan det læres, så alle funktionerne kan mestres, men det kræver tid. En tid vi ikke havde på vores korte prøvetur.

Tung som en lille bil

Harley-Davidson FLHTCU er rigtig tung, men den skjuler det godt. De 411 køreklare kg kræver sin mand, eller kvinde, at magte. Heldigvis er maskinen lav, og tyngdepunktet placeret dybt, så det halve tons med fører er til at tumle uden alt for megen slinger i valsen. Men nogen manøvretrold bliver Harley-Davidson FLHTCU aldrig.

Ingen tvivl om nyheden er bedre end forgængeren. Motoren er langt mere forfinet. Kåben genererer mindre generende turbolens, den har alt i elektroniske oplevelser til turen og baggagesystemet er nu mesterklasse.

Vi vil have nyt ABS

Det eneste punkt der ikke er forbedret på nyheden er ABS systemet. Ærgerligt da ABS på Harley er noget gammeldags i udformningen, og er på ingen måde på niveau med de systemer vi ser på andre nye motorcykler. Det er helt enkelt for langsomt reagerende. Den opdatering ønsker vi os næste gang Harley-davidson.

Når varmen for alvor rammer Danmark vil vi lave en rigtig test på denne store rejsekonge, og muligvis sætte den op mod Honda Goldwing. Det er nemlig begge i samme vægt og omkostningsklasse.

Disclamer

Alle vores vurderinger skal tages med forbehold. Dette er ikke en regulær test da vi kun har kørt ca. 50 km på Harley-Davidson FLHTCU. Temperaturene er stadig lave, hvorfor affjedring, dæk og andet ikke virker optimalt. Straks varmen tillader det, vil vi udføre en regulær test af Harley-Davidson FLHTCU.

Skriv et svar