Savner du lidt gadgets på telefonen til køreturen?
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Apps du skal lege med i 2020

Vi prøver 4 forskellige apps, der måske kan gøre dine søndagsture endnu sjovere
Anslået læsetid: 9 Minutter

Lad os først og fremmest slå fast, at denne lille test bestemt ikke er lavet for at give konstruktive anbefalinger og grundig information til alle kritiske forbrugere – det er udelukkende for sjov, det er rent gas. Vi kommer ikke til at omtale de fedeste og mest brugbare ruteværktøjer og hjælpemidler mod bøder, det er næsten det modsatte – vi vil kun koncentrere os om legetøjet, og om det fungerer. 


Vi har hørt flere, der omtaler mange af de funktioner, der følger med en stigende del af de nye motorcykler som ubrugelige og unødvendige – og ja det er måske rigtigt nok, at det ikke er nedlægningsvinklen, der er det vigtigste når du kører mc, og at en måling af dine accelerationer heller ikke er en livsnødvendighed – men det skal ikke være nogen hemmelighed at vi synes at det er skide skægt.

Undertegnede er i den (u)heldige situation, at min aldrende Kawasaki ikke er udstyret med moderne gadgets som eksempelvis gyroskop og accelerometer, men det er min mobiltelefon derimod, og derfor skal funktionerne prøves af på den. 

Her under sammenlignes apps, der kan måle nedlægning og acceleration, og måske vil du også kunne inspireres til at få lidt sjov ud dem af henover sommeren. 

Testkørslen

Inden vi dykker mere ned i de enkelte apps, vil testforhold, samt de data jeg vil forholde mig til opridses. Hver app bliver nulstillet på samme sted på samme parkeringsplads, sådan at gyroskopet er synkroniseret bedst muligt med mobilens position på motorcyklen. 

Under testen køres samme rute  – en jeg kender godt, og efter bedste evne holdes samme hastighed i svingene. Derefter udvælges et par målepunkter og på den måde findes det mest præcise sammenligningsgrundlag. 

Fælles for alle testede applikationer gælder det, at du skal eje en god holder til mobilen, en vis portion tålmodighed og en nysgerrig indstilling til teknik. 

Alle fire apps kan både bruges til at måle korte som lange ruter, og de kan alle dele gemte data på de sociale medier.  

Data fra Calimoto   

Calimoto (iOS og Android)

Første app på programmet er Calimoto. En app med masser af muligheder for ruteplanlægning, spontane ture med snoede veje og en tracking funktion, der giver mulighed for at dele og gemme alle optagede data fra dine ture. 

For at få adgang til appens store pallet af værktøjer, skal du oprette en brugerprofil og betale 49 kroner om ugen eller 399 kroner for et helt års brug – abonnementet kan opsiges fra dag til dag. 

Selve brugerfladen i Calimoto er rimelig overskuelig og let at tilgå. Et dejligt moderne design får funktionerne til at fremstå let tilgængelige, og der skal meget få tryk til, før du er i gang med at tracke en rute. 

Selve ruteværktøjerne er ret skarpe, og det er nemt at lave fede kurvede ture uden at skulle tænke ret meget over planlægning. 

Under kørslen viser skærmen et kort og fire felter med valgfri visning af data, herunder aktuel hastighed, gennemsnitshastighed, kørt distance og højdemeter – men som den opmærksomme læser vil se, er der ingen display data med nedlægning – lidt kedeligt. 

Som en god undskyldning for det sparsomme skærmbillede, har Calimoto tilgengæld en god turrapport med overskuelige data, og de bliver både vist i tal og som små grafer. Det er ret cool. 

På den lille udvalgte rute målte Calimoto en nedlægningsvinkel på 30 grader og en acceleration på 5,6 m/s svarende til 0,61 g. Umiddelbart er mit indtryk at Calimotos målinger er rimelig konstante, og derfor er muligt at lave gode sammenligninger fra tur til tur. 

Bike-Sensor (kun Android)

Hvis du har iPhone må du springe over dette afsnit, for Bike-Sensor findes kun til Android styresystemet. 

Som gratis-app er det kun muligt at tracke data for en tur på 1 km, men ved hjælp af reklamer eller kolde kontanter kan der tilkøbes længere optagelser. 

Bike-Sensor er mere simpelt indrettet end de andre apps, og designet minder lidt om noget der var smart for 20 år siden – det er både godt og skidt. Skidt i den forstand at det virker en smule ”billigt” (hvilket det også er), men alligevel godt fordi hoveddisplayet leverer den bedste overskuelige forlængelse af dit eget instrumentbord. Øverst i skærmen står nedlægningsvinklen og nederst ses hastighed, distance og acceleration, og de er lette at aflæse med et hurtigt kig under kørslen. 

Når det kommer til de målte data er Bike-Sensor lidt mere optimistisk, hvilket giver anledning til at tvivle en lille smule på målingerne. Med en nedlægningsvinkel på 44 grader og acceleration på 3,2 m/s, er det den højeste målte vinkel af alle. Gyroskopet virker meget følsomt, og på trods af flere forsøg på kalibrering, gav det stadig lidt større udsving end de tre andre apps. Bike-Sensors målinger kan kun læses på et kort efter turen er endt, det er også lidt forvirrende, men giver mulighed for at zoome ind på de enkelte sving og detaljer. 

Et spørgsmål der dukker op flere gange i Diablo Super Biker

Diablo Super Biker (iOS og Android)

Den italienske dækgigant Pirelli står bag Diablo Super Biker, og tanken med app’en er hovedsageligt, at du kan tracke dine omgange og informationer på en racerbane, men landevejen er også tænkt ind i konceptet.
Det er tydeligt, og at der er stort fokus på dæk – en sjov detalje ved Pirelli's app er, at der udover motorcykel også skal vælges dækproducent og model, når brugerprofilen oprettes. Det koster ikke penge at bruge app’en, men man må finde sig i reklamerne for Pirelli, der sjovt nok har sneget sig ind forskellige steder. Desværre ikke direkte relateret til den opgivne motorcykelmodel. 

App'ens overordnede layout er godt udarbejdet, og minder mest af alt om et slags videospil – der er blandt andet trofæer, der udløses ved forskellige ”gennemførsler”, blandt andet når du kører en hvis længde, eller på en bestemt tid og også hvis du besøger andre lande og kører der.  

Når dataene optages vises der kun et display med tidstagning. Du får altså hverken kort eller målinger at kigge på mens du kører. Her har Pirelli uden tvivl besluttet, at det er for usikkert med visninger, da der er lagt op til at man skal give den fuld skrue. 

Det var generelt en lille smule svært at få ensartede målinger ud at app’en, da den crashede en del gange under mine prøvekørsler, det hjalp dog at gå indstillinger og tilladelser på telefonen igennem et par gange. 

Desværre ændrede det ikke helt på oplevelsen af en ustabil platform, og flere gange oplevede jeg at motorcykelmodellen spontant blev skiftet ud, og datarapporten svingede fra 14 graders nedlægning på en tur hvor fodhvileren kyssede asfalten, til 49 grader på samme rute, ikke så godt for trovædigheden – men Diablo Super Biker får et plus i bogen for design og dæk-nørdefaktor. 

Data og kort fra MyRide

MyRide (iOS og Android)

Vi har tidligere omtalt Yamaha MyRide, mest som en indbydelse til at prøve app’en af, men nu har vi altså også fået kørt med den. 

Utroligt nok har Yamaha formået at producere en detaljerig og flot designet app, til en meget overkommelig pris – den er ganske enkelt helt gratis. Så kunne man forestille sig, at der blev flashet Yamaha logoer og produkter over det hele, men det er ikke tilfældet. 

På app'ens forside præsenteres du for et overblik over vejrforhold og dine seneste kørte distancer. Så snart der trykkes ”start riding” skifter appen billede og leverer et smukt display med alt hvad man behøver. Nedlægningsvinkel, højdemeter, distance, aktuel hastighed, acceleration og gennemsnitshastighed er alt sammen på plads i overskuelig orden – det er fedt. 

MyRide giver mulighed for at udvide garagen med flere motorcykler og tilknytte de målte data til hver enkelt, hvilket er en ret fiks detalje, og noget du kan udnytte, hvis du får mulighed for at køre de samme ruter med på forskellige motorcykler.  

Målingerne fra køreturen præsenteres ikke helt så flot som i Calimoto, men står pænt og letlæseligt i oversigten for køreturen. På prøveturen målte MyRide en nedlægningsvinkel på 31 grader og en acceleration på 3.19 m/s. Tracking og gyroskopudlæsning virker ret overbevisende, da et par forsøg på at matche samme tur flere gange giver nogenlunde samme resultater. 

Konklusion

Det er selvfølgelig forbundet med en pæn portion usikkerhed, når der måles på samme rute med samme hastighed af flere omgange, for det er bare et menneske der kører motorcyklen. 

Alligevel vil jeg konkludere, at både Calimoto og MyRide besidder de mest præcise og pålidelige måleværktøjer. Det er udelukkende baseret på den konsistente data de leverede, og at de ikke led under mystiske udslag som Bike-Sensor og i særdeleshed Diablo Super Biker ofte kom med. 

Når det så er sagt, så er layoutet i Bike-Sensors display ret fedt, og Pirelli’s app giver en god stemning af race.

Anbefalingen herfra bliver, at du ud fra de testede apps skal vælge MyRide fra Yamaha, hvis du kun er ude efter data, men opgradere til Calimoto, hvis du vil udnytte de fede ruteværktøjer samtidig med målingerne. 

I sidste ende kan det godt betale sig at prøve sig frem, der er endnu flere apps til samme formål, som du også kan lege med, og det skal denne test ikke afholde dig fra. 

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start