Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Transportministeren vil stoppe larmende motorcykler

Endnu et tiltag mod larmende motorcykler drøftes i folketinget

Steffen F. Olesen
30/09-2021 kl. 10:44

Transportministeriet d. 30/9-2021:
I oktober fremsætter transportministeren et nyt lovforslag, der giver myndighederne et nyt redskab til at stoppe motorcykler og foretage en kontrol af motorcyklens tekniske stand.
Bliver loven vedtaget i Folketinget, kan Færdselsstyrelsen fra 1. januar 2022 stoppe motorcykler til et vejsidesyn, hvor det bl.a. kontrolleres, om der er manipuleret med motorcyklens udstødning.

Støj fra motorcykler er et stort problem, og indtil nu har det desværre været meget svært at fange dem, der manipulerer med udstødningen og larmer alt for meget. Nu får Færdselsstyrelsen mulighed for at lave vejsidekontroller af motorcykler, og jeg forventer, at det nye effektive kontrolredskab kombineret med høje bøder vil reducere antallet af larmende motorcykler,

Transportminister Benny Engelbrecht

Lovforslaget får opbakning fra regeringens støttepartier:
– Jeg glæder mig over, at vi får skærpet kontrollen med de mange larmende motorcykler. De er mange steder en sand plage for beboerne langs visse veje, og bidrager til det støjhelvede, som bilerne i forvejen udgør ved bestemte (motor)veje. Det er godt, at der nu målrettet sættes ind mod de motorcyklister, som indtil nu hensynsløst har gasset maskinen unødigt larmende op, siger Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten.

Transportordfører fra SF, Anne Valentina, fortsætter:
– Trafikstøj er et alvorligt og sundhedsskadeligt problem, og det kan jo være virkelig generende, når larmende motorcykler kører forbi på gaden. Så hvis vi skal komme vejstøj til livs, bliver vi selvsagt også nødt til at mindske støjen fra motorcykler. Jeg tror, at muligheden for vejsidekontrol kombineret med bøder kan bidrage til, at vi får bugt med problemet, men det er vigtigt, at vi efter kort tid får evalueret, om indsatsen rent faktisk virker.

De larmende motorcykler er til stor gene i byerne, og det er en god ting, at der nu gribes alvorligt ind. Hvorfor skal man finde sig i bevidst støjforurening?

Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for Radikale Venstre.

Og transportordfører i Socialdemokratiet, Thomas Jensen, uddyber:
– I Socialdemokratiet er vi optagede af at gøre noget ved den trafikstøj, som alt for mange borgere plages af, og som vi ved kan være sundhedsskadelig. Støj som eksempelvis kommer fra motorcykler, der gasser op, og hvor deres udstødninger larmer unødvendigt meget, fordi der er blevet pillet ved dem. Derfor er jeg også glad for, at vi med dette lovforslag giver myndighederne nye redskaber til at komme problemet med larmende motorcykler til livs.

I begyndelsen af det nye folketingsår fremsætter transportministeren forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer m.v. (national anmeldelsesordning for individuelle køretøjer, vejsidesyn af motorcykler).
Formålet med lovforslaget er at give Færdselsstyrelsen hjemmel til at foretage vejsidesyn af motorcykler, hvor den tekniske stand af motorcyklen vil blive kontrolleret, herunder om motorcyklerne overholde støjkrav.
Med Færdselsstyrelsens vejsidesyn vil vi forventeligt opdage flere motorcyklister, som udskifter originale udstødninger med uoriginale, der larmer mere end tilladt.

Cirka et år efter indførelsen af vejsidesynet af motorcykler vil Færdselsstyrelsen evaluere effekten heraf.

Opdatering:
SKAD er på sagen og udsender som høringspart et høringssvar, som skal sikre, at kontroller ved vejsidesyn ikke efterlader motorcyklister i et lovmæssigt limbo.
SKAD’s høringssvar kan downloades her.

Hvad mener du?

Gå ikke glip af de seneste MC nyheder!

Spar op til 30% og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, videoer og tests på DK’s hurtigste MC-medie

En person snakker om “Transportministeren vil stoppe larmende motorcykler

  1. Da vi en kort overgang boede midt i Aalborg (altså lige op ad Vesterbro, ved Tyren) klagede min kæreste nærmest hver aften over de her “larmende motorcykler som holdt og gassede op”. 9 gange ud af 10 kunne jeg trække hen til vinduet og pege på en yngre fyr i noget dyrt. Lambo, Audi R8, M3, AMG, og så videre. Der er masser af motorcyklister som ikke selv har børn, og ved hvad nattesøvn er – men det virker lidt som om vi tohjulede bliver en nem ting at pege fingre ad. Det er langt oftere – i hvert fald her i Nordens Paris – folk i nærmest urealistisk dyre sportsvogne, som synes vi allesammen lige fortjener at høre at den også kan larme *selvom* den holder stille. Altså – hvem elsker ikke at høre sådan en snart-hedengangen ultravred benzinmotor få nogle høvl. Men … klokken 01:00 om natten?

Skriv et svar