Officielt vedrørende politiets nye Ducati - MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Officielt vedrørende politiets nye Ducati

Se den fulde officielle pressemeddelelse

CO
07/12-2021 kl. 22:00

Det er nogle dage siden du her på MagaCin kunne læse, at de danske motorcykelbetjente fremover skal køre Ducati.
Men allerede i Marts måned kunne vi oplyse, at Politiet skal have nye motorcykler.
Og dengang kunne vi også fortælle, at motorcykeltypen ifølge udbudsmaterialet skulle være egnet til politiets operative brug, f.eks. ved at være produceret til touring, sport-touring, adventure, adventure sport eller allroad.
Derudover forventede Rigspolitiet at prækvalificere tre firmaer, og der var frist for ansøgning om prækvalifikation den 15. april 2021.

Officiel pressemeddelelse
I forbindelse med artiklen Dansk Politi skal køre Ducati havde vi blot en mundtlig bekræftelse på nyheden, men lovede afslutningsvis, at holde vores læsere opdateret når en officiel pressemeddelelse var tilgængelig.
Se den fulde pressemeddelelse fra SEMLER gruppen nedenunder.

Brøndby d. 4. december 2021
Politiet vælger Ducati som ny patruljemotorcykel
Rigspolitiet har netop afsluttet udbudsforretningen på motorcykler til patruljekørsel,
og valget er faldet på Ducati Multistrada V4 S.
Der er derfor indgået en rammeaftale med Ducati Danmark om levering og servicering af patruljemotorcykler i de næste 7 år.
Der er nærmest tale om et paradigmeskift både hos politiet og hos Ducati, idét Ducati aldrig tidligere har været valgt som politimotorcykel, fordi cyklerne ikke tidligere var forenelige med politiets brug og krav.
Politiet har i det ny udbud valgt at revidere deres valgkriterier og er fx gået væk fra traditionelt at stille krav om kardantræk, hvilket giver nye muligheder for typen af motorcykel.

Ducati har på sin side optimeret bl.a. stellet og motoren på Multistrada V4 S, hvilket nu
gør cyklen helt optimal i forhold til de brugsbetingelser, som politiet har. Politiets patruljemotorcykler bliver brugt til operationelle opgaver. Det betyder i korte træk, at motorcyklen bliver brugt som et værktøj, der skal virke hver gang og hele tiden.
Bl.a. indebærer det mange kraftige accelerationer og hårde opbremsninger med korte intervaller, og det kræver ydermere, at motorcyklen opfører sig stabilt ved hurtige gearskift, kontra styring, bremse/undvige, vognbaneskift osv. ved væsentlige højere hastigheder end normal kørsel.
Dette skal motorcyklen kunne tåle hver dag, året rundt, i hele sin levetid.

Aftalen indeholder både levering, opbygning og vedligehold af forventeligt 25-40 motorcykler om året.

Høj anvendelighed og nyeste teknologi med fokus på sikkerhed
Ducati Multistrada V4 er 4. generation af Multistrada, hvor mere end 110.000 enheder siden begyndelsen af 2003 er rullet ud fra fabrikken i Borgo Panigale i Bologna.

Multistrada V4 S er let og kompakt og samtidig ergonomisk komfortabel med mange muligheder for indstilling bl.a. af sædehøjde og placering af aerodynamisk vindspejl.
Den er utrolig nem at manøvrere med sine 170 hk og blot 215 kg. Og som navnet antyder – multi-strada, der betyder ”mange veje” – kan den benyttes på alle typer veje og underlag. Det er kort og godt en motorcykel, der opfylder alle behov i alle situationer.

Multistrada V4 S er udstyret med den nyeste teknologi. Som den første motorcykel nogensinde er den udstyret med radarsystem både for og bag, som giver mulighed for Adaptiv Cruise Control og Blind Spot Detection. Derudover har modellen bl.a. Kurve ABS, Wheelie Control, Traction Control, Kurve lys, bakkestartassistent, Semi-aktiv
Skyhook affjedring, som giver utallige muligheder for at justere affjedringen, Quick shift up/down, 6,5” TFT-display, 330 mm forbremseskiver med Brembo Stilema 4-stempel radiale kalibre.

Lave vedligeholdelsesomkostningerne
Ducati Multistrada V4 S er bygget op omkring den nye motor, V4 Granturismo på 1.158cc, som er lettere og mere kompakt end sin forgænger. Motoren har det højeste serviceinterval for en motorcykel, hvor første ventiltjek er ved 60.000 km. Det er en absolut milepæl, som reducerer vedligeholdelsesomkostningerne betydeligt og bidrager til, at motorcyklen samlet set blev anset som det bedste forhold mellem pris og kvalitet.

Læs mere om Ducati Multistrada V4 S: https://www.ducatidanmark.dk/modeller/multistrada/multistrada-v4/

Semler Gruppen A/S

Skriv et svar