Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dårligere end forventet

2010 indfriede ikke forventningerne i MC branchen

M.I.F.
31/12-2010 kl. 16:00

Salget 2010
Salget af nyregistrerede motorcykler faldt med 29,4% i 2010 til 2696 stk. registrerede nye motorcykler, hvilket er at betragte som utilfredsstillende for hele branchen. Tilsvarende blev der i jubelåret 2007 solgt knap 10.000 motorcykler i Danmark.

Årsagen til den fortsatte tilbagegang skyldes efterdønningerne af finanskrisen, vanskeligere køber finansieringsmuligheder samt en generel stor usikkerhed blandt forbrugerne. Der er ikke p.t. plads til drømme og frihed i privat budgetterne, og dette har medført endnu et år med tilbagegang i salget af nye motorcykler. Ligeledes var den lange vinter årsag til en kortere MC sæson, hvilket påvirkede salget i yderligere negativ retning såvel i salget af motorcykler som i salget af eftersalgsprodukter (service, reservedele og tilbehør).

I 2009 var der en tilbagegang i totalmarkedet på ca. 45%, og set i bakspejlet er 2010 vel gået lidt dårligere end forventet, udtaler direktør Erik Blacha, som er næstformand for Motorcykel Importør Foreningen, M.I.F.

Motorcykel Importørerne tror på fremtiden Den store usikkerhed blandt forbrugerne med tilhørende stramme privatøkonomier, vil ikke medføre vækst i MC salget i første halvdel af 2011, og da ca. 70% af MC salget foregår i 1. halvår, og branchen først forventer vækst i 2. halvår af 2011, vil det samlede år 2011 højst sandsynligt give en yderligere tilbagegang.

Branchen håber dog på, at den tidlige vinter kan blive afløst af et tidligt forår, hvilket vil påvirke salget i positiv retning. Der er heldigvis meget stor interesse for motorcykler og det frie liv på 2-hjul, og Motorcykel Importør Foreningen afholder igen MC Show 2011 i Herning og København til februar. Der er masser af potentielle købere til motorcykler og scootere til både fritid og transport, og disse vil blive realiseret ligeså snart at de økonomiske svage konjunkturer er overstået.

De førende motorcykel importører i M.I.F. har alle foretaget større investeringer gennem de seneste år i deres virksomheder alle med henblik på en effektivisering af deres virksomhedsdrift. Dette er også et klart tegn på at virksomhederne tror på fremtiden. Vi kommer stærkt ud af krisen, fastslår Erik Blacha.

Positiv udvikling i MC ulykker
M.I.F har gennem de seneste tre år i forbindelse med salg af nye- og brugte (max. 5 år) motorcykler udleveret et gavekort på kr. 500,00 til et køreteknisk kursus pr. solgt ny MC fra de autoriserede M.I.F. forhandlere. Kurserne har en varighed på 2 dage og afholdes af FDM på de køretekniske anlæg i Jylland og på Sjælland. Der har været et markant fald i antallet af trafikdræbte motorcyklister gennem de seneste 3 år. 23 motorcyklister mistede livet i 2010 mod 27 i 2009. Dette skal tillige sammenholdes med at total parken af motorcykler nu er rekordstor og helt oppe på over 150.000 stk. Parken af motorcykler er blevet fordoblet over de seneste godt 10 år og ulykkestallet er blevet mere end halveret.

23 trafikdræbte er selvfølgelig 23 for mange udtaler Erik Blacha. Vi har i 2010 udvidet kampagnen med gavekort til køretekniske kurser til også at omfatte brugte motorcykler med en alder på max. 5 år og solgt fra de autoriserede MIF forhandlere. Vi arbejder målrettet sammen med FDM om at nedbringe ulykkerne yderligere gennem disse køretekniske kurser. Vi tilskriver ligeledes den forøgede fokus på motorcyklernes sikkerhedsudstyr med ABS og Traction control som en anden væsentlig del af årsagen til den positive ulykkesstatistik, fastslår Erik Blacha.

Importen af slidte brugte motorcykler fra udlandet er uforholdsmæssig stor i Danmark. Tallene foreligger ikke præcist endnu, men brugt importerede motorcykler fra udlandet er fortsat på et højt niveau. Der forventes min. 3.500 stk. brugte motorcykler importeret til Danmark i 2010, hvilket er fuldstændig uacceptabelt i forhold til nysalget.

En af årsagerne er skrotningsloven i Danmark, hvor mange trafikskadede motorcykler ikke bliver repareret men skrottet. Disse skrottede motorcykler bliver ikke tilnærmelsesvis erstattet af nye motorcykler men derimod af brugte. M.I.F. påpeger også, at der svindles med afgiftsberegningen på disse brugt importerede motorcykler, og dette forringer konkurrencesituationen for salget af nye motorcykler til fuld afgift, ligesom det forringer statens provenu af registreringsafgift.

Motorcykel Importør Foreningen støttede partierne bag den senest vedtagne finanslov til at friholde motorcykler fra en yderligere nedsættelse af skrotningsværdien fra 75% af handelsværdien til 65%. M.I.F. er taknemmelige for at partierne bag finansloven friholdt motorcykler for en yderligere nedsættelse som på biler, understreger Erik Blacha, men vi ser i M.I.F. helst på sigt reglen blive fuldstændig fjernet. Der er jo én gang betalt den store registreringsafgift på motorcyklen ved første indregistrering, så hvorfor kan vi ikke bare reparere gode brugte motorcykler, som har været trafikskadet.

Hvis vi helt fjerner den nuværende skrotningslov, vurderer vi, at der over en 3-årig periode vil blive skabt over 50 arbejdspladser på vore reparationsværksteder, hvilket vil være væsentligt bedre for statsbudgettet end den nuværende forrykte skrotningslov, slutter Erik Blacha.

Ranket salgsfordeling af indregistrerede motorcykler 2010

Mærke Salg stk. MA% Ændring % ift. 2009
Suzuki 577 21,4 – 15,1
Yamaha 400 14,8 – 42,1
Honda 339 12,6 – 21,9
Kawasaki 297 11,0 – 36,3
BMW 186 6,9 – 12,7
Harley Davidson 148 5,5 – 22,1
Ducati 59 2,2 + 1,7
Øvrige mærker 690 25,6 – 36,4
TOTAL 2696 100 – 29,4

Kilde:M.I.F. og ND Data uge 1-51, 2010

Med venlig hilsen
Motorcykel Importør Foreningen, M.I.F.
Erik Blacha
Næstformand

0 personer snakker om “Dårligere end forventet

  1. Jeg bliver dybt forarget når jeg læser at Importørforeningen går ud og ligefrem kriminaliserer de små forhandlere, som importerer brugte cykler fra udlandet. Der er et gammelt ordsprog der hedder: ”Man skal feje for egen dør”

    Man må nok se dette angreb som et svaghedstegn, fra motorcykelimportørforeningen. Samtidig med, at det understreger hvilke ufine metoder de er klar til at tage i brug, for at hævde sig selv.

  2. Det var dog en gudsjammerlig gang klynk fra E. Blacha/Importørforeningen.

    Når man tager i betragtning, at hovedparten af mc-salget er gået til det "modne" publikum, der hovedsageligt har det at køre motorcykel, som en absolut fritidsfornøjelse, i lighed med golf, er det ikke synderligt overraskende, at det er fritidssegmentet der må stå for, når krisen strammer, og der skal spares penge på husholdningsbudgettet!

    At postulere, at der bliver svindlet med afgiftberegningen synes jeg, er uhyre modigt. Han mangler dog at uddybe, hvorvidt der er tale om svindel fra kunde eller skat!

    Grunden til, at der importeres så mange cykler fra udlandet kunne jo også tænkes at være den, at der simpelthent ikke blev importeret nok fra de autoriseredes side, da pågældende motorcykler var at finde på nymarkedet!

    Lidt sjovt i øvrigt, at hr Blacha betegner de privatimporterede motorcykler som "slidte"! De km tal jeg har set anført på importerede cykler til registrering har langtfra været af sådan en grad, at man har kunnet kalde den "slidte"! Brugte måske, men hr. Blacha har måske ikke så høj en tillid til egne mærker?

    Et andet spørgsmål kunne være, hvor mange privat importer sker for at dække en katastrofal ringe reservedelsdækning?

    Skal lige skynde mig at nævne, at ovenstående er egen personlig mening og udsagn, samt at enhver lighed med personer ansat- eller på anden måde beskæftiget indenfor mc-branchen er helt tilfældig!

  3. Grunden til, at folk henter motorcykler i udlandet, er vel den simple, at det kan betale sig. De brugte motorcykler i DK er stadig så dyre, at det kan betale sig at hente i udlandet.

    Folk, der køber brugt – her eller i udlandet – går vel efter at få den bedste model for pengene. Har de kun råd til en slidt model, så er den vel slidt, uanset om den er købt her eller hisset.

    Jeg har selv hentet min motorcykel i Tyskland, det sparede jeg saftsusme mange penge på. For mit vedkommende var det der, jeg kunne få min drømmemaskine (men jeg drømmer jo også kun om guzzier, så udbuddet i DK er lidt lille..).

    Jeg synes, at forhandlerne skal sætte priserne ned, hvis man er træt af, at folk henter motorcykler i udlandet. Folk ved sgu godt, hvor de kan gøre en god forretning.

Skriv et svar