Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Z 900 ikonisk Kawasaki model

Rafineret og moderniseret Kawasaki Z900 anno 2017

Klaes Asaa
18/11-2016 kl. 12:00

I naked klubben er den ikoniske Z900 genfødt i moderniseret version. Den afviger således fra den oprindelige i stil og opbygning. Nogle vil elske den nye model, andre havde nok forventet et genoptryk af den oprindelige Z900. Her er den så, godt nok en ny og moderniseret udgave, men stadig i Z900 ånden, ifølge Kawasaki. Der kan jo være mange meninger om look og stil, nogen vil have moderen andre datteren. 

Et nyt stålrørsstel i letvægtsstål, med en aluminiums bagsvinger, et moderne stel til ikonet. De første fem gear har helt normal udveksling, og 6. gear er et overgear, der gør langturerne, til en blid og rolig oplevelse . Du kan altså vælge mellem cruise i 6. eller lidt vildskab i de første 5. En meget alsidig motorcykel, fremstillet med omsorg for gode køreegenskaber. Målet er at skabe både spænding og tryghed på 2 hjul. Det gælder både for rutinerede piloter men også for nye. Om målet så er nået glæder vi os til at finde ud af ved en test af Z900. 

Funktioner som de “gamle” ikke havde, er kommet med på den nye. Det er selvsagt elementer som hører med til 2017, det kunne der selvfølgelig godt være sparet på. Man kan jo sige, Z1 900, var en noget “basic pakke”, ved siden af nutidens motorcykel modeller. Jeg tror bare ikke at det nytter noget, at hænge fast I fortiden. Hvis man vælger at gøre det, så er det bedre at man anskaffer sig et “originalt” eksemplar. 

“Den Nye” har blandt andet fået slipper og assistent kobling, justerbart shift lys, et Z formet baglys, og letvægt 5 egede aluminiumshjul. Stilen er street og indbydende, samtidig har det rå og brutale look

førertrøjen. Fornuftig lav sædehøjde og styret placeret i en ergonomisk position. Det er vejen frem til en behagelig sidestilling, hvor man sagtens kan udfordre motorcyklen sportsligt alligevel. 

Z er dig og de veje du kører på, siger Kawasaki. Har du en Kawa, så er det uden tvivl helt korrekt. I over 40 år har Z eksisteret foran 900, eller rettere siden 1972. Efterfølgeren GPz900R var uden tvivl en stor forandring i sig selv i forhold til den første. Den havde en levetid på godt 25 år, så er vi ved hønen og ægget. Hvad har de 3 så tilfælles, ærligt må man sige ”navnet og de 2 hjul”. Det diskvalificerer absolut ikke den nye cykel, for den er fed. Jeg er ikke i tvivl om at Kawasaki har gjort det grundigt, der er tale om en velkørende model. 

Alt dette er selvfølgelig gætteri, svaret får vi først når vi har testet den. Lige i skrivende stund, er der bare lidt langt til sommer, her midt i november. Helhedsindtrykket fremstår for mig som et flot finish, en moderne motorcykel med alt hvad det indebærer, herunder ABS og euronorm 4. Det er absolut spændende hvor prisen på grisen kommer til at ligge. Prisen vil helt sikkert, som med så mange andre modeller, være afgørende for salget.

0 personer snakker om “Z 900 ikonisk Kawasaki model

  1. Havde håbet på en Z900 i en retrostil med alt det nye på. Vi, som kan huske den første Z900 fra drengeårene, ville nok havde været potentielle købere nu hvor børnene er flyttet hjemmefra og overskuddet derfor er blevet større.
    Den nye Z900 drukner vist bare i mængden – øv ;0)

Skriv et svar