Yamaha dropper også koblingsgrebet med nyt Y-AMT - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Yamaha dropper også koblingsgrebet med nyt Y-AMT

Yamaha Automated Manual Transmission bliver ifølge producenten selv alment tilgængeligt i løbet af kort tid.
CO
26/06-2024 kl. 05:33

Der er rivende gang i udviklingen inden for motorcykelbranchen hvor en af de seneste trends er nye funktioner vedrørende kobling og gearkasse.
Som eksempelvis Honda’s Electronic Clutch eller E-Clutch der kan læses mere om i Hondas nye automatiske kobling forklaret, KTM’s semiautomatiske gearkasse vi så patenteret sidste år, og BMW’s nye tiltag med automatisk gearskift hvor koblingsgrebet er forsvundet.

Vi oplyste for et par måneders tid siden om, at der er et automatisk gearskift til mellemklasse Yamaha under udvikling med betegnelsen YCC-S eller Yamaha Chip Controlled Shifting, og mod artiklens slutning fabulerede vi over, at semi- eller fuldautomatisk gearskift på motorcykler i mellemklassen sagtens kunne gå hen og brede sig som en steppebrand.
Nu kaster Yamaha en pind på det bål med mærkets nye Y-AMT eller Yamaha Automated Manual Transmission.
Eller på dansk en automatisk manuel gearkasse, selvom det lyder lidt som et paradoks.

Det vil ifølge Yamaha tilføre brugerne en helt ny dimension ved sportslig kørsel.

Hvert et skridt i vores teknologiske udvikling er med øje for at kunne tilbyde en endnu dybere, dragende og tilfredsstillende køreoplevelse for vores brugere. Den nye, avancerede gearteknologi – Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT) – vil løfte denne målsætning ind i en helt ny æra med en skifteteknologi, der repræsenterer en helt ny dimension af sportsbetonet kørsel.

Sådan lyder indledningen i beskrivelsen af Yamaha’s formentlig snarligt kommende nye feature, hvor koblingsgrebet lige som i BMW’s tilfælde er forsvundet.
Yamaha fortsætter med at fortælle, at Y-AMT lader dig holde fuldt fokus på at nyde din motorcykels sportslige præstationer ved at levere konsistente, lineære skift, der skaber den mest medrivende kørsel.
Enten via smart, fingerbetjent manuelt skift (MT) eller en 2-trins fuldautomatisk transmission (AT).

Bemærk det manglende koblingsgreb

Tekniske højdepunkter

  • Manuelt gearskift via et vippegreb, der betjenes med fingrene
  • To tilstande for automatisk gearskift: D+ (mere sportsbetonede gearskift) og D
  • Automatisk kobling og gearskift aktiveret af elmotor
  • Vægt 2,8 kg

Yamaha fortæller både i deres rundsendte pressemeddelelse følgende om systemet.


MT: MANUEL TRANSMISSION

Med MT har du hurtige og præcise gearskift lige ved hånden uden at behøve betjene et koblingsgreb.
Skiftene styres med pege- og tommelfinger med to vippekontakter – en plus-kontakt til opgearinger og en minus- til nedgearinger.
Til bedre kontrol under inspireret kørsel kan plus-kontakten også trækkes til opgearinger og skubbes til nedgearinger med pegefingeren alene, så du får endnu større frihed og ikke behøver flytte tommelfingeren fra dit greb om styret.

AT: AUTOMATISK TRANSMISSION

Bruger du AT, kan du vælge mellem to programmer, der passer til forskellige kørestile – til enhver tid let omskiftelige via den dedikerede MODE-knap. D+ MODE giver sportsbetonede gearskift ved at skifte ved højere omdrejninger for at bevare den sprøde acceleration og samtidig bevare komforten ved automatgear.
D MODE leverer blødere gearskift over hele registret og holder omdrejningerne nede for at give bedre håndterbarhed og større tillid ved lave hastigheder og ved bykørsel.
Når du kører fuldautomatisk kan du til enhver tid også vælge at skifte selv via vippekontakterne.

Og Yamaha fortsætter med følgende beskrivelse i pressemeddelelsen:

Engagement
Med tættere og mere raffineret forbindelse til hjernen hører hænderne til de mest fintfølende og multifunktionelle redskaber, den menneskelige krop har. Vi har oftest langt bedre kontakt med fingre, end med tæer.
Gearskift med fingrene er langt hurtigere end fod-hånd koordinationen og kræver desuden mindre reaktionstid af hjernen, hvilket lader os hyperfokusere på gasgivning, indbremsning, nedlægningsvinkel, kropsposition og feedback fra dækkene, så køreturen bliver endnu mere intens og medrivende.
Med Y-AMT behøver du ikke flytte venstre fod fra fodhvileren, men kan i stedet fokusere på den korrekte positionering og vægtfordeling via fodhvilerne, så kontrollen over din maskine, særligt gennem kurverne, bliver bedre.

Nydelse
MT er udviklet for at forstærke det sjove ved sportsbetonet kørsel og understrege kraftressourcerne i vores karismatiske crossplane-motors forskellige køreprogrammer. Med farten og præcisionen bliver hvert skift langt mere konsistent end selv den mest moderne quickshifter på markedet.
Begejstringen og adrenalin-kicket ved de hurtige gearskift i det mest sportsbetonede køreprogram giver next level spænding.
I alle programmer er Y-AMT finpudset til at levere headspace til dig, så du har overskud til at fokusere fuldt ud på køreoplevelsen frem for mekanikken til at køre – derfor kan du roligt lade dig opsluge og bare nyde det!

Begejstring
Som alle vores teknologier er Y-AMT født ud af Jin-Ki Kanno, der er vores målsætning om at levere en forførende og medrivende oplevelse af at blive ét med din maskine. Derfor kan Y-AMT gøre enhver tur sjovere og mere engagerende, når du hurtigt befinder dig i tilstanden, hvor hver en bevægelse føles naturlig og præcis.
Y-AMT lader dig nærmest udføre en symbiotisk dans med din motorcykel, når du giver gas, bremser og svinger. Resultatet er så medrivende, at enhver tur bliver en opløftende og uforglemmelig oplevelse.


Sådan lyder altså beskrivelsen fra Yamaha vedrørende det nye Y-AMT, og så er der nok mange der lige som os gerne vil vide hvornår systemet bliver tilgængeligt for vi almindelige dødelige, og hvilke modeller der udstyres med Y-AMT.
Det bliver vi desværre ikke klogere på i denne ombæring, men som afrunding aller nederst i pressemeddelelsen løfter Yamaha en flig af sløret med meldingen KOMMER SNART I FLERE MODELLER.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start