Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vilde 2020 nyheder fra Ducati

Jo, naturligvis er Ducati Panigale'rne blevet hurtigere? Hvad havde du forventet?

Mathias B. Høj
24/10-2019 kl. 09:41

Der var fra starten lagt op til heftige nyheder, da Ducatis CEO Claudio Domenicali nævnte nærliggende virksomheder som Lamborghini, og underleverandører til de mere heftige motorproducenter. Og naturligvis de nærliggende racerbaner. For den slags namedrobber man nemlig ikke uden at have noget tilsvarende heftigt at tale om senere. Og det havde Claudio; nemlig den nye V4 Streetfighter, men ikke kun den. Der var flere køremaskiner til racerbanerne. Og netop racerløb er vigtige for Ducati, understregede Claudio Domenicali, med slet skjult pral over Ducatis meritter indenfor Superbike. Og så var det jo nærliggende at få emnet over på den nyeste Panigale V4.

Ifølge Ducati er Panigale V4 pt. den bedst sælgende superbike globalt, så hver fjerde solgte superbike er en Panigale. Godt klaret for en MC i det prisleje. Og derfor er Ducati optimistiske omkring fremtiden.

Panigale V4

Panigale V4 er lige så hurtig, som den let. Men nu skulle den også være mere brugervenlig og mindre krævende at køre; især ved hjælp af ny eletronik. Men naturligvis også hurtigere, ellers ville det være en sløj opdatering.

V4 har fået forbedret kåben fortil for bedre aerodynamik, samt fået meget iøjnefaldende winglets, som er taget fra V4 R. Downforcen er i den forbindelse øget med 30 kg. ved 270 km/t. Så styrbarheden skulle være forbedret ved høj hastighed. Men vingerne beskytter også mod for meget wheelie'ing, samt ved nedbremsning. Stellet er blevet stivere, hvilket også skal give bedre styrbarhed. 

Men der var også et ønske om at lave en motorcykel, som var lettere håndterbar. Tyngdepunktet er ændret og affjedringen knap så hård, for bedre kontrol på ujævnt underlag. Svingarmen er den samme, men preload er ændret. 

Motorkarakteristikken er også opdateret med en mere effektiv traction- og wheelie control, som særligt skal udmærke sig ved gasgivning ud af sving. Ducati Traction Control (DTC) EVO 2, som det kaldes, får i den forbindelse den nye V4 hurtigere rundt i kurverne; godt hjulpet af et ligeledes nyt Quicshift som tillader hurtigere skift over 10.000 o/m. Naturligvis kan der vælges mellem forskellige køreprogrammer.

Bæstet yder 214 hk ved 13.000 o/m og Ducati betegner meget passende deres trolddom som ”The science of speed”.

Overblik

– Aerodynamic package by Ducati Corse.

– 1,103 cm3 Desmosedici Stradale engine.

– New rider torque demand control logic.

– Front Frame with Ducati Corse specs.

– Magnesium front sub-frame.

– Fully adjustable 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF) with new calibration.

– Fully adjustable Sachs rear shock with new calibration.

– Sachs steering damper.

– Latest-generation electronics package with 6-axis inertial platform: ABS Cornering EVO;

Ducati Traction Control (DTC) EVO 2; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control

(DWC) EVO; Ducati Power Launch (DPL); Ducati Quick Shift up/down (DQS) EVO 2; Engine

Brake Control (EBC) EVO.

– Keys for quick level changes.

– Riding Modes (Race, Sport, Street).

– 16-litre aluminium tank.

– Full-TFT 5” screen.

– Full-LED headlight with DRL.

– Seat with “V4” logo.

– Two-seater configuration supplied.

– Braking system with Brembo Stylema monobloc calipers.

– Pirelli Diablo Supercorsa SP tyres (rear 200/60).

– Ready for Ducati Data Analyser+ GP.

V4 S udstyr

– Suspension and steering damper with Öhlins Smart EC 2.0 system.

– Öhlins NIX-30 forks with new calibration.

– Öhlins TTX 36 shock with new calibration.

– Öhlins steering damper.

– Marchesini forged aluminium wheels in total black.

– Lithium-ion battery.

– Sports grips.

Panigale V2

En god motorcykel til de unge, som både vil bruge den til hverdag og på bane. Sådan betegnes den nye V2 Panigale, som er både kompakt og let med sine 176 kg. Forbedringerne omfatter bl.a. TFT-display, ligesom DTC EVO 2 også er tilføjet Panigale V2. 

Den nu EURO5 kompatible V2 995cc SuperQuadromotor yder 155 hk (fem mere end forrige version) og den lækre maskine fremviser nyt baghjul, med sin svingarm i venstre side. Især hjulpet af den nye mini-udstødning, som primært er placeret nederst på motorcyklen. Ventilerne skal nu kun justeres for hver 24.000 km, mens serviceintervallet er på 12.000 km, eller et år.

Quickshiftet gælder nu også nedgearinger og en seks-akset IMU hjælper til den elektroniske motorstyring, kurve-ABS og wheeelie kontrol. Motorcyklen har som standard de tre køreprogrammer Rain, Standard og Sport.

Overblik

– New design.

– Euro 5 compliant 955 cm³ Superquadro engine.

– Under-engine silencer with single side end pipe.

– Aluminium monocoque frame.

– Aluminium single-sided swingarm.

– Fully adjustable 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF).

– Fully adjustable Sachs shock.

– Sachs steering damper.

– Electronics package with 6-axis Inertial Measurement Unit (6D IMU): ABS Cornering EVO; Ducati

Traction Control (DTC) EVO 2; Ducati Wheelie Control (DWC) EVO; Ducati Quick Shift up/down

(DQS) EVO 2; Engine Brake Control (EBC) EVO.

– Riding Modes (Race, Sport, Street).

– 17-litre steel tank.

– Full-TFT 4.3” colour dashboard.

– Full-LED headlight with DRL.

– Two-seater configuration.

– Braking system with Brembo M4.32 monobloc calipers.

– Wheels with new 5-spoke design.

– Pirelli Diablo Rosso Corsa II tyres (rear 180/60).

– Ready for: Ducati Lap Timer GPS (DLT GPS), Ducati Multimedia System (DMS), Ducati Data

Analyser+ GPS (DDA+ GPS).

Nye farvevarianter

Et par gamle kendinge kan nu fås i nye farvevarianter. Scrambler Icon fås nu i en matsort version – og det gør Diavel også. Men vil man have Diavel i den kendte Ducati-røde farve, er der nu også mulighed for det.

Multistrada'en sælger godt og Ducati kunne for nylig fejre produktionen af nummer 100.000. Nu kommer den i en særlig komfortabel version til de rigtig lange ture. Der er kommet nye sidetasker og varmehåndtag, samt elektronisk åbning af benzindækslet. 

Skriv et svar