Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vild luksus på to hjul

GT og GTL 1600 er de nye über BMW´er

Tommy Rønn
07/10-2010 kl. 16:30

Den nye sekser BMW kommer i to udgaver. GT og GTL. Forskellen er lille, da grundkonstruktionen er den samme. GTL har dog blødere sæde, topboks, større vindskærm og stereo fra start.

Motoren på 6 cylindre er lidt af et kunststykke. Trods de 1600cc er den kun et par cm bredere end den tidligere 4 cylindrede, i den gamle K1200LT. Det betyder man here kan få rigelige ccm, uden maskinen bliver uholdbar bred. Motoren er ydermere tiltet meget frem, så vægten holdes lavt i stellet.

Motoren vejer, trods krumspring og nytænkning, alligevel over 100kg, så nogen letvægter bliver maskiner udstyret med sekseren aldrig.

BMW har altid været gode til sikkerhed, hvilket GT og GTL ikke ændrer på. Kombineret ABS og traction-control er en selvfølgelighed på en stor dyr BMW.

Motoren er et sandt kraftværk ifølge BMW. Om den holder i praksis ved vi først efter prøvekørslen. Hele 160hk yder sekseren. Det mest imponerende er dog de 175Nm ved 5250 omd. Allerede fra 1.500 omdrejninger disker motoren altid op med minimun 70% af momentet. Var der nogen der sagde smidighed?

Motoren er også udstyret med tre modes, eksakt som BMW vildbassen S1000RR. På GT/L kan der vælges mellem Rain, Road og Dynamic. Endnu en sikkerhedsfremmende feature.

GT/L skal være topklassen af luksus, hvorfor BMW også har valgt at udstyre denne über BMW med elektronisk affjedring. Det betyder at affjedring kan justeres under kørsel, hvis konen på ferien har fået en is for meget til bagen, eller topboksen er fyldt med friske appelsiner.

Selv centrallås som vi kender det fra bilerne er en del af GT/L. Her er ikke noget med nøgle-rumsteren når taskerne skal pakkes ud. Tryk på knappen og alt åbner. Smart.

Forvent ikke at BMW1600GTL bliver noget spurter på de mindste veje. Det skal de ca. 350kg køreklare maskine nok ødelægge. Men er vægten placeret rigtigt lyder dette som en tålelig vægt. Hvordan den opfører sig i praksis, kan vi også først fortælle om efter prøveturen.

Anlægget er helt moderne. Her er både sattelit-radio, bluetooth, Ipod, MP3, USB osv. osv. Mere moderne fås dette ikke.

Prisen bliver vel-voksen, ingen tvivl om det. Vi talte i går med BMW og Xpedit, som endnu ikke kunne oplyse pris. De har dog lovet at vi inden for få dage når prisen er færdigkalkuleret. Vi er ret sikre på GTL ender pænt over 300.000 kr.

GTL kan genskabe drømmene om Europa tyndt i vild luksus, på to hjul.

0 personer snakker om “Vild luksus på to hjul

  1. Utrolig fed! Et intensivt "vil-ha' begær" har indfundet sig! Desværre et muligheden for at den skulle blive min, mindre end det er behageligt at tænke på! Måske man skulle flytte til Sverige eller Tyskland? Kan kun gøre det billigere!

Skriv et svar