Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vild fremgang for Energica

Årets nuværende bestillinger svarer til sidste års salg.

CO
01/03-2020 kl. 05:00

Få kan efterhånden være i tvivl om, at de elektriske motorcykler for alvor er ved at gøre deres indtog, og det er egentlig en samtale med en kammerat for få år siden, som gav startskuddet til denne artikel.

Min kammerat hævdede nemlig dengang, at elektriske motorcykler ikke kom til at spille en dominerende rolle i hans levetid, og med den senere tids udvikling i baghovedet, er jeg blevet lidt bekymret. For han burde have mindst 25-30 år tilbage, men nu ser hans liv og helbred ud til at være truet, af de mange fremstormende elektriske motorcykler.  

Vi har nemlig ikke blot set en masse nye producenter tilbyde en lang række forskellige variationer over temaet elektrisk motorcykel de senere år, men også set en traditionsrig motorcykelproducent som Harley-Davidson introducere modellen LiveWire, og netop den model kan du se vores test af her.

Den velinformerede ved også, at de fleste etablerede motorcykelproducenter er i fuld gang med, at udvikle eller allerede står klar på baglinjen med en produktionsklar elektrisk motorcykel, lige så snart vi kunder for alvor begiver os ud på det nye eventyr.

Og det eventyr kan sagtens tage sin begyndelse noget hurtigere, end vi umiddelbart går og forestiller os, for kunderne kaster sig allerede nu med glubende appetit over den nye teknologi.

Blandt de etablerede producenter af elektriske motorcykler finder vi amerikanske Zero Motorcycles, som længe har kunnet købes i Danmark, og hvor firmaet for mindre end en uge siden introducerede den spændende kåbeklædte Zero SR/S baseret på den velkørende Zero SR/F.

Zero SR/S var nok ikke sluppet igennem nåleøjet, hvis det havde været verdens dårligste forretning at producere elektriske motorcykler. Og ikke blot det faktum at den dobbelt CES prisvindende Damon Hypersport Premier blev udsolgt på fire dage bekræfter en øget interesse, men også en europæisk producent kan med tørre tal dokumentere en voksende interesse for elektriske motorcykler.

Et mærke som for nuværende ikke importeres til Danmark, er italienske Energica, hvor man på firmaets hjemmeside hævder at fremtiden er elektrisk.

Og det kan der måske være noget om, for virksomheden har siden sidste år ikke bare nydt godt af eksponeringen i MotoE klassen, men også en større udbygning af forhandlernetværket med 59 nye forhandlere, og producenten beretter nu om en sand eksplosion i ordretilgangen.

For nogle uger siden rapporterede Energica, at virksomheden i år har oplevet en voldsom vækst i ordretilgangen, hvor man allerede i Januar måned i år kunne notere en ordrebeholdning, der svarede til 40% af det totale salg i 2019.

Men den seneste udmelding er endnu mere imponerende, for blot få uger senere – helt nøjagtigt d. 18. Februar – ramte virksomheden en helt speciel dag, hvor ordrebeholdningen for 2020 svarede til det totale salg i 2019.

Energica's CEO Livia Cevolini har i en pressemeddelelse udtalt, at virksomheden nu udvider produktions- kapaciteten for at leve op til den ekstraordinære efterspørgsel.

En efterspørgsel som dokumenteres af Unione Nazionale Rappresentanti Autoveicoli Esteri (UNRAE), der fortæller at antallet af elektriske køretøjer i Italien blev fordoblet i 2019 i forhold til 2018, og European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM), som rapporterer en 97% stigning i salget af elektriske motorcykler på det europæiske marked.

Salget af elektrisk køretøjer er eksploderet mange steder i verden, og spørgsmålet er nok snarere om hvornår, mere end om de elektriske motorcykler bliver fremherskende.

Men jeg håber der går en rum tid, for jeg vil så gerne beholde min kammerat lidt længere.

Udover det, så ser vi gerne snart en dansk importør af Energica motorcykler, for de ser såmænd ret spændende ud. 

Hvornår tror du at antallet af elektriske motorcykler i Danmark overgår dem med forbrændingsmotor?

5 år – 10 år – 15 år?? … eller går der kun relativt kort tid, inden de elektriske motorcykler forvises til skammekrogen i selskab med forældede deponerede videomaskiner.  

En person snakker om “Vild fremgang for Energica

  1. 400 KM og 30 minutters opladnings tid, hvorfor er denne ikke danmark? kan man selv importere en, de er jo godkendte i EU? og hvad er afgiften nu her i 2021 på EL MC’s er de stadig fritaget for afgift?

    /Michael

Skriv et svar