Skal du have en? Produktionsmotorcyklen med 334 hk
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vanvittig motor yder 334 hk

Otte cylindre og 334 hk. PGM V8 er den er den stærkeste produktionsmotorcykel - og har en vanvittig motorkonstruktion
Mathias B. Høj
23/08-2019 kl. 08:55

Husker i at vi beskrev den nye Rocket 3 fra Triumph? Med imponerende +221 Nm at gøre godt med. Heldigvis er motorcykelverdenen befolket af tosser som aldrig er tilfredse, så nu er der en ny konge på tronen med den stærkeste produktionsmotorcykel – i hvert fald hvis man kigger på antallet af hestekræfter. Australske PGM  melder sig ind med deres 2.0 V8 med en ydelse på ikke mindre end 334 hk og 214 Nm. 

Projektet har været en del år undervejs, men nu skulle den altså omsider være på vej til markedet. Priserne starter omkring 1.210.500 kr – uden skatter eller afgifter. Tvivlsomt om den når til Danmark.

Og før “V8” får dig til at tænke på til at tænke på kæmpeslæder som Boss Hoss, er det værd at bemærke at fremgangsmåden er væsentlig anderledes her. Den gale opfinder, Paul Maloney, har over 20 års erfaring som mekaniker ved MotoGP, heraf en del ved Yamaha. Og derfor var det jo nærliggende at “skrue” to Yamaha R1 motorer sammen, så det blev én stor 90 graders V-motor. Tanken er ganske simpel. Den praktiske udførsel – knap så simpel. Motorstyringen står en Motec M130 ECU og software for.

Konstruktionen har, sammen med masser af kulfiber og andre letvægtsmaterialer, medvirket til at holde vægten på beskedne 242 kg – i våd vægt. Så selv med kvabsede chauffører skulle vægt/kraft-forholdet være til den heftige side.

Affjedring fortil er en 48 mm Öhlins upside-down forgaffel. Samme producent har leveret mono-shock bagtil. Bremserne er fra Brembo, med 320 mm skiver fortil. Alu-hjulene er fra Marchesini.

Nåh ja, og topfarten? Den er ikke opgivet. Der står blot: “How brave are you?”

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start