Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Tysk politi skal konfiskere larmende motorcykler

Det kan blive resultatet af anbefalingerne for et nyt lovforslag

Steffen Olesen
24/05-2020 kl. 11:00

Fremtidige ture på MC der går gennem Tyskland i jagten på Europa's bedste MC-veje, får måske snart en ekstra krølle på halen… af den kedelige slags.

For tyskerne gider ikke længere høre på larmende motorcykler, og det tyske forbundsråd har nu lanceret et initiativ, der skal reducere støjudledningen fra motorcykler. Et initiativ der – hvis det vedtages af den tyske regering – kan betyde øjeblikkelig konfiskation af motorcyklen.

Det fortæller blandt andet MotorZeitung.de og den europæiske interesseorganisation for motorcyklister FEMA.

Flere steder i Europa har man planer om at intensivere indsatsen mod tohjulede støjsyndere, og den tyske delstat Baden-Wurttemberg har allerede fremlagt et lovforslag om kæmpe bøder for larmende udstødninger.

Et tiltag der kommer i kølvandet på flere europæiske landes etablering af systemer med en såkaldt 'støj-radar', der både filmer og måler lydniveauet fra individuelle motorcykler med retningsbestemte mikrofoner. Det betyder at en bøde udstedes automatisk og sendes til synderen.

Men nu ser det altså ud til, at tyskerne vil skærpe sanktionerne fra støjforurenende motorcykler yderligere.

Et udvalg har blandt meget andet anbefalet den tyske regering, at lydniveauet fra alle nye motorcykler ikke må overstige 80 dB, at regeringen skal støtte kampagner som 'Silent Rider', og at kørsel på motorcykler med minimeret støjudledning skal promoveres. En statsfinansieret reklamekampagne for elektriske motorcykler?

Derudover anbefales det, at den tyske regering arbejder henimod at få implementeret 80 dB grænsen i EU.  

Men det er anbefalingerne i den bløde ende.

Artiklen fortsættes under billedet

For anbefalingerne tæller nemlig også forslag som reduceret hastighed for motorcykler på visse veje for at reducere støjen, og at nogle veje helt skal lukkes for motorcykler med forbrændingsmotor i weekenden samt på helligdage.

Mulighed for at justere på udstødningens lyd – evt. ved anvendelse af dB killer – skal også forbydes.

Derudover anbefales det, at betaling for omkostninger i forbindelse med evt. udstedelse af bøder fremover kan opkræves af motorcyklens ejer, da det kan være vanskeligt at identificere føreren. 

Alternativt er der også forslag om at indføre en lovpligtig såkaldt 'fører-logbog', så identifikation af føreren af motorcyklen altid er mulig… WHAT !!

Men den skrappeste sanktion er ikke for svage sjæle, for her anbefales det at give politiet mulighed for at konfiskere motorcyklen på stedet, hvis Bent-betjent vurderer at motorcyklens udstødning larmer for meget.

        

Den tyske regering har endnu ikke tilkendegivet, om alle eller nogle af anbefalingerne implementeres i landets lovgivning. Tidshorisonten for en eventuel skærpet lovgivning er også ukendt, men det er naturligvis et emne vi følger med største opmærksomhed.

Gad nok vide om tyskerne kunne finde på at gå linen helt ud, og følge englændernes eksempel med at knuse beslaglagte motorcykler offentligt?

Måske skal der bruges en time eller to i garagen inden grænsen til Tyskland åbnes?

Skriv et svar