Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

TV på FDM Sjællandsringen

TV2 fulgte de seneste dages MC kursus

Tommy Rønn
02/05-2010 kl. 11:30

MagaCin.dk skribenterne er, som ekstra beskæftigelse, også instruktører på diverse kørekurser. Bla. FDM. Kursisterne på seneste dages kursus på FDM Sjællandsringen, blev fulgt af et TV2 kamerateam.

Indslag fra TV2 kan ses her.

Artikel fra TV2 kan ses her.

Jo flere motorcyklister på kursus, jo flere sikre motorcyklister. Hvilket kursus, og udbyder, der vælges er op til den enkelte motorcyklist. Vigtigt for motorcyklisterne er bare at dygtiggøre sig.

0 personer snakker om “TV på FDM Sjællandsringen

  1. Jeg synes uden tvivl at alle tiltagene med MC-kurser er ganske fornuftige. Hvis jeg kunne få et enkelt ønske opfyldt, så skulle det dog være, at det ved et sådan kørekursus burde være muligt at f.eks. leje en mc af kursusudbyderne. Jeg har ikke lyst til at tage min spritnye MC ud på en bane, for bevidst at presse grænserne til det yderste, og dermed risikere at ødelægge denne ved f.eks. styrt. Det er i hvert fald et tiltag der kunne lokke mig til et sådant kursus.

  2. @Sune

    Nu bestemmer du jo selv hvor hurtigt det skal gå. Hvis du tager et kørekursus så vi jeg påstå at risikoen for at få meget større skrammer ude på vejene er meget, meget mindre. Jeg har selv lige været afsted på min næsten sprit nye MC, det var det bedste jeg har gjort.

    Så bare kom afsted 😉

  3. Sune: Meningen ved et kursus er jo netop at man lærer sin egen MC at kende. Så går det ikke med at køre på en "fremmed" MC. Og når det gælder kørekursus, så presses der ikke igennem, det handler om at blive bedre til at køre, ikke hurtigere.

  4. Knorsfis: Tja, førstnævnte kan nok diskuteres. Man behøver jo ikke køre på egen mc for at lære noget om MC'er generelt. Hvis det var tilfældet, skulle enhver som tog kørekort jo også kun køre på egen medbragt MC for rigtigt at lære noget, hvilket jo for de fleste ikke er tilfældet.. Alle mine grundfærdigheder kommer fra de motorcykler jeg lærte at køre på da jeg tog kørekort – MC'er som er væsentligt anderledes end min egen, men færdighederne er grundlæggende de samme (i mine øjne). Hvis det modsatte var tilfældet, skulle man jo også på kursus hver gang man fik en ny MC som erstattede den gamle (At dette måske er en god idé er en anden sag, men er det nødvendigt?). Jeg kan dog godt se din pointe, men jeg holder stadigvæk fast i mit ønske (der er jo ingen der siger det nogensinde skal blive til noget, det er bare mit ønske) 😉

    Og selvfølgelig handler det om at blive bedre. Men hvis det skal være nogenlunde realistisk når man f.eks. skal lære at lave katastrofeopbremsninger, så skal man vel også have noget fart på? Ellers replikerer man vel ikke virkelige trafiksituationer ligeså godt som man kunne. Jeg ved det ikke, det kan godt være det bare er noget jeg bilder mig selv ind… Jeg har som sagt aldrig været på et sådant kursus, og er relativt ny indenfor motorcyklismen generelt 🙂

  5. Tager man et kursus der direkte tager sigte på bremse og undvigemanøvrer som .f.eks. FDM's er mulighederne for at det går galt nærmest ikke eksisterende.

    Tager man et kursus i svingteknik og vælger grøn klasse hvor overhaling ikke er tilladt, så er det også yderst begrænset hvor meget man bliver 'presset'. Der tages hensyn til hvilket stadie kørerne er på og holdende deles ind derefter. Masterkøreren holder godt øje og da man skifter plads for hver omgang kommer alle op bag ved masterkøreren.

    Alle med kørekort bør kunne deltage i et sådant kursus, helt uden problemer, og vil når dagen er omme have fået så meget med hjem at de vil være bedre rustet til at undgå de dumme eneulykker.

    M.h.t. at leje en maskine så vil det naturligvis ikke bedre ens fornemmelser for hvordan ens egen reagerer. Det nytter jo ikke noget at have købt en Virago og gennemføre kurset på en GS500. Det er netop vigtigt at opnå at være dus med ens egen maskine, når man lige har fået kørekort og ikke har nogen erfarring at bygge på. Prisen for at leje en maskine til en banedag vil sikkert også være rimeligt høj og dermed fordyre kurset væsentligt i forhold til den i forvejen høje pris man må betale f.eks. for at tage til Sverige på kursus. Det vil ikke fremme deltagelsen i disse kurser, og som sagt vil man gå glip af at lære sin egen cykel at kende.

    Når man melder sig til er det bare vigtigt at være ærlig over for sig selv og over for masterkøreren. 100'er gennemfører disse kurser hvert år, med meget få uheld og med stort udbytte. Faktisk burde alle deltage i 'efteruddannelsen' med jævne mellemrum. Det er mere sikkert at lære at køre på en bane, frem for at hente den første erfaring ude i trafikken, hvor der er mange farer der lurer, og lygtepæle og vejtræer der hindrer at man stille og roligt kan køre af 'banen'.

Skriv et svar