Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

To nye Harley'er

Harley-Davidson går for alvor ind i kampen med modeller som ligger langt fra det vanlige

Steffen F. Olesen
23/04-2020 kl. 09:00

Harley-Davidson er allerede i fuld sving med produktionen af den nye Bronx Streetfighter, og det samme gør sig gældende for modellen vi ikke havde set komme – Pan America. Nu tyder patenttegninger på, at producenten har flere spændende sager i støbeskeen.

Koncepttegninger af en Café Racer samt en Flat Tracker kom for første gang i offentlighedens hænder i 2019, og nu lader det altså til at modellerne snart bliver til virkelighed.

Patenttegningerne læner sig overraskende meget op af førnævnte koncepttegninger, hvilket betyder at de produktionsklare modeller, stort set bliver som Harley-Davidson’s ingeniørers første bud. Begge motorcykler vil være drevet af Harley-Davidsons spritnye vandkølede Revolution Max V-Twin motor, som findes i størrelserne 975cc, der skulle levere 155 hestekræfter, og 1250cc som smider omkring 145 hypper.

Harley-Davidson har endnu ikke afsløret hvilken motorstørrelse der bliver installeret i de to nye, men er ønsket at tage kampen op mod de super fede og velkørende Triumph Thruxton og Indian FTR 1200, kunne man forestille sig at amerikanerne går med den store svend. Omvendt mener nogle ud fra producentens første renderinger at have spotte tallet ’975’ på modellernes luftfilter, og det relativt smalle bagdæk kunne også lede tankerne hen mod den mindste motor.

Artiklen fortsætter under billedet

Harley-Davidson XG750R

Visuelt har flat trackeren tydeligvis rødder i Harley-Davidson's vandkølede flat track racer XG750R, hvor tank, sæde og udstødning på de to nærmest er identiske.

Den forreste affjedring vil være identisk, men bagenden på de to nye er opsat forskelligt; Café Raceren bliver monteret med to dæmpere, som det sig hør og bør, hvor flat trackeren må nøjes med en enkelt.

Der er endnu ikke sluppet yderligere detaljer om modellerne ud, ej heller endelig lanceringsdato, så vi må endnu engang væbne os med tålmodighed. Efter sigende skulle de rulles ud af fabrikken i 2021 side om side med en ny mellemklasse elektrisk motorcykel, som Harley-Davidson ind til videre holder helt for sig selv, men mon ikke det bliver den elektriske flat tracker.

Producenten har tidligere meldt ud at de i perioden 2021-22 kommer på banen med to til fem elektriske modeller.

Skriv et svar