Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Tjek dæktrykket hver 14. dag

De fleste tjekker dæktrykket ved at sparke på dækket, men man bør gøre det ordentlig hver 14. dag

Gudrun Andreasen
01/03-2015 kl. 08:30

– Generelt ofrer danskerne de penge, gode motorcykeldæk koster, men mange kunne få mere ud af dem, hvis de tjekkede dæktrykket lidt oftere, siger Carsten Mortensen, der er produktansvarlig for Bridgestone i Danmark.

– De fleste tjekker dæktrykket ved at sparke på dækket, men man bør gøre det ordentlig hver 14. dag. Det giver dels større kørekomfort og –sikkerhed, dels holder dækket længere tid, lyder det fra Bridgestone, der er markedsledende inden for motorcykeldæk i Danmark.

Bridgestone udstiller de nyeste modeller på motorcykeludstillingen i Aarhus, og Carsten Mortensen venter, at også 2015 byder på et stigende salg.

Efter finanskrisen har Bridgestone noteret stigende salg i Danmark.

–  Motorcykel-interessen dalede under finanskrisen, men siden har vi oplevet, at cyklerne er kommet ud at køre igen, og med stigende salg af nye maskiner, er motorcyklerne på fremmarch, konkluderer Carsten Mortensen.

Tjek dæktrykket hver 14. dag, anbefaler Carsten Mortensen, for det giver både større kørekomfort og –sikkerhed, foruden at dækkene holder længere tid.

0 personer snakker om “Tjek dæktrykket hver 14. dag

  1. Nu har Carsten Mortesen da vist tabt sutten. Det er da noget af en nedgørelse af danske motorcyklister. Jeg kender ingen, som ikke tager deres dæktryk alvorligt. Jeg har ellers været tilhænger af Brigdestone, men på grund af den åndsvage udtalelse, tror jeg, at jeg vil bruge et andet mærke fremover.

  2. Jeg er selv alt for dårlig til at tjekke dæktrykket, så synes da det er ok med en lille reminder. Kan da kun forestille mig Bridgstone har noget mere erfaring eller statistik til at bakke deres udmelding op. I hvert fald bedre end individualister der drager konklusioner på egne og et par venners vejne.
    Jeg må se om jeg kan blive bedre i denne sæson, så jeg ikke slider det ned for hurtigt.

  3. Ak ja..så faldt man i den sø, som vores Dronning kalder "dumsmarte bemærkninger". Baggrunden for udtalelsen er, at min engelske kollega under et dækfordrag for en motorcykelklub med 200 medlemmer, lavede en uvidenskabelig undersøgelse af dæktryk. Over 60 % af de testede motorcykler havde forkert dæktryk – enten på grund af manglende kontrol, fejlagtigt måleudstyr eller at man tog dæktrykket fra instruktionsbogen frem for dækfabrikantens anbefalinger. Jeg har ikke tilsvarende målinger fra danske motorcyklister. Der sker en naturlig sivning af luft på ca 0,1 bar om måneden og derudover kan ventilen arbejde grundet centrifugalkraft. Men mest ved højfart, hvor – grundet centrifugalkraften – at ventilkeglen "pifter" sig selv. Jeg har selv investeret i metalvinkelventil med aluhætte med o-ring for at modvirke dette – og samtidig lette kontrollen med lufttryk. Vi har modtaget kundeklager, hvor forkert dæktryk har været årsagen og hørt om "sjove" eksempler fra forhandlerniveau. Selv korte ture på 50-100 km med forkert lufttryk kan starte en forkert deformering af dækket, som bliver selvforstærkende gennem dækkets levetid. Sluttelige var ikke min mening at lyde som om, at danske motorcyklister ikke vedligeholder deres dæk – blot en venlig reminder på, at kontrollere dæktrykket regelmæssigt. TAK.

  4. Tak til Bridgestone – for saglig og god information. Jeg har nu kørt 86.000 km på 7 år – og slidt 1 stk. BT057, 1 stk. BT021 og 2 stk. BT 023. Overvejer lige T30 EVO. Plejer at køre 21-23.000 km pr. sæt på min Blackbird.

  5. @Sylvest.
    "Jeg kender ingen, som ikke tager deres dæktryk alvorligt"

    Jeg skal ikke sige mig fri for, at jeg engang har glemt at tjekke dæktrykket, inden jeg begyndte at mistænke styretøjet for at være i uorden.

    Så jo – vi findes skam 😉

Skriv et svar