Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Suzuki GSX-R1000 – model 2017

2017 koncept fra Suzuki, nye GSX-R1000 er på trapperne

Klaes Asaa
18/09-2016 kl. 14:58

Konceptet for den nye model er fuld elektronik pakke, hvilket i praksis betyder powermodes, tracktionkontrol i 10 niveauer, ABS, lounch kontrol, og quick shift som også inkluderer nedgearing uden brug af kobling med automatisk mellemgas! 

Små lækkerier som også kommer, fuld LED lys for og bag, speedometer fuldt justerbart LCD. Altsammen pakket lækkert ind i et “cockpit stil” instrument panel, skærm indholdet kan modelleres som chaufføren selv ønsker det. 

Konceptet er det kendte GSX-R 999ccm, vankølet etc. etc.. Men invendig i blokken har udviklingen sat sine spor. Ydelsen er stadig fra mange omdrejninger. Selvfølgelig vil Suzuki påstå at det bliver den mest kraftfulde Gixxr, både i bund og top. Men der lidt i ærmet, en variabel ventil timing. Skabt via stålkugler som ved hjælp af centrifulgalkraft kan forstille timingen. Honda var de første til at producere variable ventil timing (VTEC), på interceptor 800 sportscyklen for mange år siden. Det virkede godt nok, men det gav cyklen et kontant power ændring fra ca. 6000 omdr., og befandt du dig lige midt i et sving når ændringen kom, gav det megen uro i cyklen pga. det pludselige boost. 

Honda VFR800 brugte et andet system end det Suzuki vil bruge, kun ideen bag ligner. Onde tunger mener at Suzuki er ved at lave de samme karaktertræk på Gixxr’eren, ingen ved det! 

Konceptet på ventilsiden er at forbedre systemet, hæve løftet og give motoren plads til flere omdrejninger og samtidig øge ydelsen. Topjet dyser i toppen af luftfilterkassen, som træder ind når de høje omdrejninger er på, som øger poweren i toppen uden at fjerne noget i bunden. Udstødningen kommer med to ventiler i hovedrøret, for at forbedre trækket i de lave omdrejninger ved delvist lukkede spjæld og fuldt åbne når topomdrejningerne skal frem. 

Det bliver den letteste Suzuki GSX-R1000 der er lavet til dato, forklaringen skal findes i ”twin spar” aluminiums rammen. Affjedringen er fra Showa for og bag med en ”balance fri forgaffel” som anvender udvendig dæmpningsløb, for ar regulere olietrykket over og under det interne stempel i hvert gaffelben. Ved at anvende udvendig udligning opnåes mere præcis og blødere samt en mere konsekvent stempel bevægelse, uden indflydelse af uens tryk og ”bobler”. I bagenden den seneste production fra Showa, “balance fri bagdæmper” som er betydelig lettere end tidligere modeler. Her er den udvendige olieregulering i samme stil som med forenden. Forbedringen kan mærkes på banen og giver et bedre greb. 

2017 modellen er mere aerodynamisk , monteret med MotoGP inspireret bodywork. Slankere og smallere og mere kompakt, for at skabe bedre aerodynamik. Fuld elektronisk pakke som inkluderere ”ride by wire” gasgivning, elektroniske gasspjæld, traktionkontrol i 10 niveauer, 3 power modes samt ABS. Alt sammen kan betjenes mens der køres. Der kommer quickshift på fra fabrikken som ikke kun virker når der skiftes op, men også når der skiftes ned. En ”launch” kontrol via koblingsgrebet for at opnå den bedst mulige start når der skal køres race. 

Det ser ud til at være en vinder i sig selv og ikke kun på banerne. Spændende bliver det hvad den virkelige GSX-R1000 har at byde på.

0 personer snakker om “Suzuki GSX-R1000 – model 2017

Skriv et svar