Stor mangel på motorsagkyndige - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Stor mangel på motorsagkyndige

Ovenpå et stort efterslæb som følge af corona er ventelisten til køreprøver rekordlang
Steffen F. Olesen
03/10-2021 kl. 06:00

Det er igen muligt for forventningsfulde elever at gå op til køreprøve, men efter flere coronanedlukninger er der opstået et markant efterslæb, og ventetiden for at komme til prøve har aldrig været længere. Sådan lyder det fra brancheorganisationen for danske kørelærere, Dansk Kørelærer-Union.

Der er simpelthen ikke sagkyndige nok, så når de ledige prøvetider bliver lagt ud, er de væk næsten øjeblikkeligt, og bortset fra i enkelte dele af Jylland er der altså ingen prøver at få. Dertil kommer så, at vi har haft en lang periode, hvor der ikke er blevet uddannet særlig mange kørelærere, fordi adgangskravene til uddannelsen blev højnet, så der er også mangel på kørelærere,

Bent Grue – Landsformand for Dansk Kørelærer-Union

Hidtil har politiet stået for at afholde teori- og køreprøver, men per 1. oktober varetages opgaven af Færdselsstyrelsen.
Samtidig ser vi en afgiftsstigning for køreprøver, som stiger fra 600 kroner til 800 kroner, og så skal der fremadrettet også falde 200 danske kroner til staten i en særskilt afgift.

Pengene fra førstnævnte afgiftsstigning skal, ifølge Færdselsstyrelsen, gå til udgifter til drift og udvikling af kørekortområdet. Samtidig vil gebyret løbende blive genberegnet, så det ikke genererer et overskud til Færdselsstyrelsen.
De 200 kroner som falder i lommen på staten, skal medfinansiere fastholdelsen af 115 politiårsværk, som skal styrke politiets operative kapacitet.

Spørger man i branchen, vil overgangen til Færdselsstyrelsen resultere i, at manglen på kørelærere øges yderligere, og det er problematisk.

Færdselsstyrelsen skal ansætte omkring 80-100 civile køreprøvesagkyndige. Det vil gøre et stort indhug i mængden af kørelærere, som det i forvejen er svært at skaffe nok af. Lige nu vokser puklen af ventetider fortsat, og jeg er bange for, at det er en situation, vi kommer til at leve med rigtig længe,

Lisbeth Jensen – Kørelærer og kørelæreruddannelsen Kørelærer.nu.

Ændr krav til uddannelsen
I 2014 blev optagelseskravene til kørelæreruddannelsen skærpet markant. For at komme ind på uddannelsen skal man være fyldt 24 år, have kørekort til bil, lastbil med hænger og motorcykel samt et 120 timers voksenpædagogisk kursus.

Det er i udgangspunktet rigtig godt, at kravene blev skærpet, for det betød, at alle og enhver ikke ’bare’ kunne blive kørelærer – man skal ville det. Ulempen er selvfølgelig, at mange potentielt gode kørelærere bliver skræmt væk fra uddannelsen, siger Bent Grue.

At det ikke må være alt for nemt at blive kørelærer, er Lisbeth Jensen enig i. Dog kan ændringer af optagelseskravene til uddannelsen være med til at afhjælpe problemstillingen, uden at det vil gå ud over kvaliteten.

– Jobbet som kørelærer er utrolig frit og fleksibelt og appellerer til mange, men alligevel kan vi ikke få kørelærere nok. Det skyldes i høj grad kravet om, at man skal have kørekort til både motorcykel og lastbil, hvilket afholder rigtig mange fra at søge ind, siger Lisbeth Jensen.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start