Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

SNELL justerer testprocedure

Testmetode tilnærmes ECE og DOT

CO
29/08-2009 kl. 16:30

Sikkerhedsbevidste motorcyklister er klar over at der pt. findes en række godkendelses standarder for styrthjelme, såsom bla. ECE, DOT, SNELL og SHARP.

De motorcyklister som efter bedste evne forsøger at indkøbe godkendte styrthjelme som evt. rangerer højt på en eller flere standarders lister, har dog erfaret at det ikke altid er en lige let opgave at finde det mest sikre alternativ.

En hjelm som rangerer højt ved én mærkningsordning, kan meget vel risikere at rangere lavere ved en anden, og en godkendelsesmærkat som er lovlig i ét land, kan meget vel være utilstrækkelig i et andet.

SHARP testen er senest af både hjelmproducenter og forskere, kritiseret for bl.a. ikke at anvende korrekte metoder ved beregning af roterende acceleration, og man må vel sige at det er positivt at SHARP på nuværende tidspunkt er ved at se lidt nærmere på den sag.

En anden anerkendt mærkning som nu tager sine testmetoder op til revision, er den amerikanske SNELL mærkning som hævder at man hidtil har anvendt ”strengere” godkendelses kriterier end eksempelvis ECE/DOT ordningen.

Stridens kerne i forbindelse med kritikken af SNELL, er at SNELL hidtil har ment at et hoved er et hoved, og derfor har anvendt samme hovedformede vægt/lod uanset hvilken størrelse hjelm man testede.

Dette har ifølge kritikere ført til at mindre hjelme som er SNELL godkendt har været for hårde.

SNELL har på sin side ment at ECE/DOT slipper hjelme igennem som ikke beskytter tilstrækkeligt.

Dette har medført den lidt uheldige situation, at det har været stort set umuligt at producere hjelme i mindre størrelser, som kunne godkendes af både SNELL og ECE/DOT.

Men nu har en amerikansk forsker draget konsekvensen heraf, og vejet en ordentlig stak hoveder.

Resultaterne har eftertrykkeligt bevist at små hoveder vejer mindre end større, et resultat som mange garanteret gerne ganske gratis havde forsynet SNELL med.

SNELL har efterfølgende besluttet at ændre testmetode i sin nye M2010 standard som tages i brug i Oktober dette år.

Lodderne/vægtene som SNELL nu tager i brug, svarer stort set til dem som anvendes i den ECE 22-05 test som SNELL tidligere har anklaget for at være for ”slap”.

For hjelmproducenterne betyder dette, at det nu skulle være muligt at fremstille hjelme som kan godkendes efter både SNELL og ECE/DOT mærkningen.

Undertegnede kastede et blik i en af mine egne hjelme som var lige ved hånden, og den er sandelig ECE 22-05 godkendt.

Men for at vi motorcyklister ikke skal tro at den hellige grav nu er vel forvaret, så venter der såmænd en opdatering af ECE 22-05 ordningen lige om hjørnet.

ECE 22-05 erstattes nemlig af ECE 22-06, så vi motorcyklister er muligvis sikret yderligere forvirring i en rum tid fremover.

Ingen tvivl om at vi motorcyklister bør sætte pris på at der forskes, udvikles og testes på området, men det ville alt andet lige være lettere, hvis de forskellige ordninger kunne nå til enighed vedrørende fælles  vejledende standarder.

Skriv et svar