Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Smittefare: Intolerance for støj breder sig

I Tyrol følger man eksemplet fra andre lande

CO
03/06-2020 kl. 05:00

Store dele af den europæiske befolkning er skidt tilpas, efter en smitsom tilstand vi her på redaktionen kalder Intolerance for MC-støj har bredt sig i opsigtsvækkende tempo.

Få kan være i tvivl om, at den verdensomspændende Corona pandemi generelt har påvirket motorcyklisme globalt. Motorcykelproducenterne lukkede i en periode ned for produktionen på stribe, og i mange lande har det simpelthen været forbudt at køre MC med rekreativt formål.

Her i landet har vi heldigvis været forskånet for de værste indgreb, da vi har haft mulighed for at køre motorcykel under krisen, og endda har kunnet besøge motorcykelforhandlere og værksteder, som under skærpet sikkerhed har holdt åbent under hele forløbet.
I Danmark har vi generelt oplevet særdeles positive motorcyklister og motorcykelforhandlere under hele krisen.
Det ser heldigvis ud til, at de værste skrækscenarier vedr. Corona krisen ikke bliver til virkelighed.

Der er angiveligt rimeligt styr på den Corona relaterede smittefare, så vi selv samt vores kære og nære forhåbentlig slipper for at blive ramt af den fandens sygdom. Derudover er det da lidt fedt, at en række nationer varsler gradvis åbning af landegrænser, så den årlige tur sydpå forhåbentlig kan gennemføres.
Men turen sydpå går oftest gennem Tyskland, og danske motorcyklister bør være opmærksomme på, at en ny smittefare har gjort sit indtog i Europa.

Ny smitte har ramt Europa
En stærkt smittefarlig tendens der nok bedst kan beskrives som Intolerance for MC-støj, har nemlig lagt sig som en svøbe over europæiske befolkninger, og smitten breder sig tilsyneladende nærmest uhæmmet i rasende tempo. Senest kunne du her på MagaCin læse, at den skæbnesvangre tilstand nu også er udbredt i Tyskland, hvor Tysk politi skal konfiskere larmende motorcykler, da den tyske befolkning åbenbart nogle steder er så hårdt ramt, at ordensmagten er parat til at beslaglægge motorcyklen hvis den larmer for meget.
Og for at det ikke skal være løgn, er man andre steder så plaget af smitten – som for eksempel i England – hvor etatens bemyndigede vil knuse konfiskerede motorcykler offentligt.
Den tyske delstat Baden-Wurttemberg er indtil nu knap så påvirket som andre steder i landet. Så der har man foreløbig kun fremlagt et lovforslag om kæmpe bøder for larmende udstødninger.
Men smitten raser efterhånden også i en lang række andre lande, hvor man intensiverer jagten på støjsyndere med såkaldte støj-radarer.
De seneste forlydender går på, at befolkningen i Østrig nu også er ramt.

Nu er smitten er nået til Tyrol
Vi forestiller os at det stadig er tilladt at jodle i Tyrol, men hvis udøveren af den særprægede kunstart beslutter sig for, at transport til en hårdt ramt destination skal foregå på motorcykel, så må ejeren nok hellere kontrollere lydniveauet fra udstødningen først.
Især hvis kunstneren har besluttet sig for at brøle af sine lungers fulde kraft i Reutte distriktet, hvor 3300 motorcykler ifølge en undersøgelse bestilt i 2019 til dagligt færdes.
Fra d. 10 Juni 2020 frem til d. 31. Oktober 2020, er det nemlig forbudt at føre motorcykel der ‘støjer’ mere end 95dB på en række veje i området. Forbuddet er en følge af den Intolerance for MC-støj inficerede lokalbefolknings indsigelser mod larmende motorcykler. Se hvilke veje i området der er omfattet af reglerne på billedet nedenunder, eller du kan eventuelt læse flere detaljer om forbuddet her.

Forbud gælder kun motorcykler
Umiddelbart er det helt forståeligt, at det måske ikke er alle blandt lokalbefolkningen, som sætter pris på den musikalske underholdning fra turisternes eftermonterede råberør.
Specielt hvis man er ramt af Intolerance for MC-støj, og især hvis de besøgende ræser rundt i vildskab i området uden tanke på omgivelserne. Men vi undrer os over, at restriktionerne er målrettet motorcykler specifikt, så man gerne må besøge området i en pumpet bil med alt i T-Hansen udstødninger med fri udblæsning.
Pyt, pyt… tænker du måske. For du monterer da bare standardudstødningen inden turen til Tyrol.

Rammer også motorcykler med standard udstødning
Men den lykkelige ejer af en motorcykel med standardudstødning der er lidt for højlydt, rammes desværre også af forbuddet… også selv om udstødningen er E-mærket og godkendt efter alle kunstens regler. Overtrædelse af reglerne belønnes med et bødeforlæg på € 220,- Tyske Motorradonline.de har offentliggjort en ufuldstændig liste over eksempler på motorcykler, der ab. fabrik IKKE overholder de skærpede regler.
Vær opmærksom på, at det er Motorrad’s liste, og at mange andre modeller eventuelt kan være for højtråbende. Se eksemplerne fra Motorrad herunder.

MC model                           Decibel i registreringsdokumentet
Aprilia V4 Tuono 1100                             96 dB (A)
Aprilia RSV4 1100 fabrik                       105 dB (A)
Aprilia RSV4 1000 RR                                96 dB (A)
BMW S 1000 RR                                          98 dB (A)
Ducati Hypermotard SP                            97 dB (A)
Ducati Multistrada 1260                         102 dB (A)
Ducati Diavel                                             102 dB (A)
Ducati SuperSport                                      98 dB (A)
Harley-Davidson Dyna Street Bob          97 dB (A)
Harley-Davidson FXDR 14                        97 dB (A)
Harley-Davidson 1200 Custom                99 dB (A)
Harley-Davidson Sportster FortyEight  99 dB (A)
Kawasaki Z 900                                          97 dB (A
KTM 890 Duke                                            96 dB (A)

Epicenter og behandlinger
picenteret for udbruddet af Intolerance for MC-støj er endnu ukendt, og foreløbig kendes der kun få effektive behandlinger.
Gratis uddeling af ørepropper til de Intolerance for MC-støj ramte har tilsyneladende ikke være en del af de respektive myndigheders overvejelser.
Den ene kendte behandling er tilsyneladende et decideret forbud mod ‘støj’ fra motorcykler. En anden behandling går på, at motorcyklisterne monterer standardudstødning, hvis motorcyklen derefter overholder det pågældende områdes restriktioner.
Den tredje behandling har du garanteret hørt mange gange før under Corona krisen. HOLD AFSTAND !… Som i rigtig lang afstand… hvor motorcykler med forbrændingsmotor nok i virkeligheden bør holdes helt væk fra de ramte områder.
Og det er måske en god ide at holde afstand.

For vi forestiller os, at det nok kun er et forsvindende mindretal af danske motorcyklister der vil udsætte sig selv for smittefare, og risikere at slæbe den skrækkelige Intolerance for MC-støj med tilhørende restriktioner med hjem til fredelige lille Danmark.

Skriv et svar