Skuffelsen vandt: CBR600RR kommer ikke til Europa - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Skuffelsen vandt: CBR600RR kommer ikke til Europa

... og faktisk heller ikke til USA - vi kigger nærmere på de offentliggjorte data fra hovedkvarteret i Minato, Tokyo
Mikkel Sølvkjær
23/08-2020 kl. 05:00

Kære læsere, nu har vi efterhånden belemret jer med hele fire forskellige artikler omkring lanceringen af den fikse supersport motorcykel fra Honda, men det her bliver formentlig den sidste i rækken, for nu er det slået endeligt fast, at CBR600RR ikke kommer ud over de asiatiske grænser – og hvor er det bare pi*** ærgerligt.

Lad os starte med at hælde ekstra salt i såret, og savle lidt over alt det lækre vi går glip af.

Fuld LED belysning og en smuk front med winglets integreret i kåben

Vi vidste på forhånd at modellen ville tage afsæt i en del af de klassiske elementer fra sidste udgave af CBR600RR, og på mange måder vækker designet minder fra 00’erne. Blandt andet med den oplagte udstødning, som for år tilbage var super trendy blandt motorcyklister og i flæng blev indkøbt som eftermarkeds-stump, men senere er hoppet tilbage på plads.

Elektronikken er nedarvet fra storebroderen CBR1000RR-R Fireblade, der trak masser af opmærksomhed på EICMA 2019, og viste sit værd på en ovalbane i foråret.
En seksakset IMU har givet flere muligheder for præcis styring af ABS i svingene samt niveaujustering af wheelie- og traction control.

Lækker elektronik på en 600 kubikker

Motoren er opgraderet med nye knastaksler, ventiler og krumtap, samt ændringer på indsugning og udstødningssystem, hvilket tillader motoren at tage væsentligt flere omdrejninger.
Det røde felt starter ved 14.000 o/m., og effekten lander efter sigende på 121 hk og 64 Nm.

Hvor ville vi gerne have haft CBR600RR med på banen

Af andre justeringer kan nævnes; ændret kronrørsvinkel, længere akselafstand og bedre aerodynamik, alt sammen for at gøre raceren kvikkere på banen.
CBR600RR har taget fem kilo på, og vægten er steget fra 189 kg til 194 kg.

Stort set samme opbygning som forgængeren, men små ændringer gør forskellen

Hvorfor dog
På trods af de mange nye tilpasninger og opgraderinger rammer Honda ikke grænseværdierne for hverken europæiske eller amerikanske miljøkrav, og det er brandhamrende ærgerligt.

Måske betyder det, at Big Red har kastet håndklædet i ringen, når det kommer til supersport kategorien, og af samme årsag er genbruget fra sidste model så stort.
Hver ny udvikling koster jo knaster, og hvis ikke japanerne vurderer, at markedet er åbent for en lille racer i den vestlige verden, så er det forståeligt, at de koncentrerer sig om hjemlige andele.

Smuk maskine, men kun til japanere

Men det afholder os ikke fra at spørge; hvorfor dog?
Det er som om Honda har tilberedt os en lækker grillmenu, bare for at spise alt den lækre mad selv – mega tarveligt altså.

Men pyt, vi kan stadig glæde os over at have to fede japanske supersport racere tilbage, for både Kawasaki ZX6R og Yamaha R6 er til rådighed for os endnu.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start