Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sikkerheds Ducati

Ducatis begyndermaskine bliver mere sikker

Tommy Rønn
28/09-2009 kl. 07:00

Monster 696, som må betegnes som deres begyndermaskine, bliver nu langt mere sikker for netop begynderne. Næste år, altså i 2010, fås den med ABS.

Ikke kun begynderne vil få glæde af de blokeringsfri bremsere. Svenske undersøgelser beviser at ABS redder liv, også hos de mere erfarne.

Forudsigelserne om at snarest vil alle maskiner være med ABS, ser ud til at holde vand.

Efter Milano ved vi meget mere om den nye sikkerheds Ducati.

0 personer snakker om “Sikkerheds Ducati

  1. "Svenske undersøgelser beviser at ABS redder liv, også hos de mere erfarne." – er det noget man kan få en kilde på?

    Det kunne i øvrigt være spændende, om MagaCin TV tog debatten om ABS vs ikke-ABS op, eller bare fortalte lidt om systemerne.

  2. Enig – Tommy siger i flere programmer at "vi på magasin" anbefaler ABS, men nævner ikke noget om hvor godt de forskellige cyklers ABS fungerer. I en test af mellemklassemaskiner i BIKE nr. 8 fra i år, pointeres at BMW F800R har et fremragende ABS-system, mens Kawa z750 ABS-system virker aldrende. Det kunne derfor være fedt, hvis man ikke bare nøjedes med at nævne, at cyklen har ABS, men også teste hvor godt det fungerer.

  3. Jeg har surfet lidt rundt, og for så vidt selv fundet nogle svar på det med gamle kontra nye ABS-systemer. Bl.a. har Suzuki lagt en lille, lidt poppet, serie på fire afsnit ud, hvor de gennemgår ABS'en, dens udvikling, og hvordan den virker. Specielt det afsnit med gamle versus nye systemer synes jeg illustrerer meget godt, hvor langt man er nået i at gøre MC-kørsel mere sikkert.

    Se videoerne her: http://www.suzuki-gb.co.uk/extra/000057/

    For de mere nørdede, kan man læse en længere udredning fra marts 2009 af ABS'ens effektivitet, "Effectiveness of Antilock Braking Systems

    in Reducing Fatal Motorcycle Crashes" her: http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1110.pdf

    Men nu har jeg endnu til gode at købe min første MC, og pga. et uheldigt styrt på køreteknisk i sommer, hvor forhjulet blokerede og jeg røg i asfalten, er jeg sikker på, at jeg _aldrig_ skal have en MC uden ABS. Heldigvis vinder ABS indpas, og nu også på sportsmaskiner som Ducati. Deres maskiner burde forlængest have været udstyret med ABS, hvis det stod til mig. Nu kunne jeg rent faktisk overveje en baby-Monster.

    "Jo jo, men den erfarne kører kan bremse bedre og hurtigere uden ABS, og køretekniske kurser gør en fortrolig med bremserne", vil nogen nok argumentere med. Hvis den svenske undersøgelse taler sandt, så burde fornuften råde, uanset at man er en erfaren MC-kører. Ingen er så erfaren, at de har lavet talrige katastrofe-opbremsninger, dvs. _uforudsigelige_ opbremsninger i ægte trafikale situationer, hvor der ikke lige er den luksus at kunne forsætte ned ad banen, hvis bremsepunktet skulle glippe.

    Derfor kunne det være rigtig godt at hive det frem som tema i et program 🙂

  4. Ja den med den erfarne kører hører man altid – og folk synes jo altid, de er verdensmestre 🙂 Det størte problem er, at når man har brug for ABS'en så er det i kritiske situtationer – eks når man bremser over et brønddæksel, bremser hvor der er diesel, korn og lignede og hvor man pludselig skal lave en katastrofeopbremsning, eks. når man skal bremse for en bil der ikke overholder sin vigepligt. I disse tilfælde jeg vil æde min gamle hat på, at lige meget hvor god man er til at bremse, vil statistikken falde ud til fordel for ABS. Og visheden om, man bare kan "kaste anker" og ABS'en nok skal sørge for man ikke blokerer tror jeg vil få mange til at bremse bedre.

    Check videoen fra Motorcycle News hvor de tester ABS vs ikke ABS på Fireblade. http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

Skriv et svar