
SBS ændrer opskrift på klodserne
I midten af julemåneden sidste år kunne vi her på siden berette, at Brembo netop havde lanceret en ny serie bremseklodser, som skulle være bedre for miljøet.
Disse går under navnet Greenance og er nok ikke udelukkende fremstillet med et ønske om, at gøre verden til et bedre sted.
For ifølge den amerikanske lovgivning kræver man i staterne, at producenter af bremseklodser fra 2025 ikke længere bruger tungmetaller som kobber, nikkel og antimon i deres produkter. Og med en ret stor markedsandel kunne man da godt forestille sig, at førnævnte lovgivning havde en finger med i spillet da beslutninger blev taget hos Brembo.
Ringene breder sig
Som i så mange andre situationer fungerer det således, at når en sten bliver smidt i vandet, så breder ringene sig stille og roligt. Og ringene fra den amerikanske sten er nu nået til lille Danmark.
Ifølge en pressemeddelelse fra danske SBS, som producerer bremseklodser til motorcykler, ATV’er, SxS og sågar vindmøller, har man nu – kun ét år inde i projektet – allerede smidt den første serie miljøskånsomme klodser på markedet.
Den nye produktserie hedder SBS Better Brakes, og er resultatet af et innovativt udviklingssamarbejde mellem SBS, Innovationsfonden, Teknologisk Institut og det Tekniske Universitet i München.
0% kompromis med bremseevne
Men kan det virkelig passe, at man kan ændre så meget i opskriften uden at gå på kompromis med hvor godt klodserne griber om skiverne? Ja, det kan man tilsyneladende godt.
Og ifølge SBS har et af målene gennem processen været, at forbedre bremseevnen sideløbende med at skabe et mere miljørigtigt produkt.
– Vi vil aldrig gå på kompromis med bremseevnen og den kvalitetsforventning motorcykelkørere har til SBS bremseprodukter. Det gør vi heller ikke med SBS Better Brakes, vi forbedrer den. At vi så tilmed giver motorcykelkørerne en mulighed for at mindske miljøpåvirkningen, er et plus vi kan tilføje. Det er fremtiden inden for bremseprodukter til motorcykler, siger Salgschef, Christel Munk Pedersen.
Faktisk fortæller SBS, at serien der blev lanceret omkring årsskiftet viser en forbedret bremselængde på 9-12% afhængig af om der er tale om sinter- eller keramiske klodser, og kan samtidig bryste sig af forbedret varmeafvikling samt bremsestabilitet gennem hele klodsens levetid.
Mindre CO2 i 2025
Frem mod 2025 vil produktionen i Svendborg gå fra konventionel maskinteknologi, der bruger fossile ressourcer, til elektrisk drevet teknologi.
Hertil investeres der også i varmegenanvendelsesteknologi, så fabriksanlægget i 2025 forhåbentlig kan kategoriseres som CO2 neutralt.
Men hvordan klarer en “lille” dansk virksomheden sådan en omlægning? Det koster vel op mod 100 millioner kroner!
Ja, det er uden tvivl en massiv økonomisk investering, men hvis vi spoler tiden tilbage til 2020 vil du måske huske, at Brembo – der som nævnt ovenfor også stiler efter at blive grønnere – skrev under på en aftale om, at købe 100% af aktierne i SBS Friction A/S.
Og det er netop dette opkøb som har muliggjort den nødvendige omlægning af produktionen på fabrikken i Svendborg.