Sådan tester vi motorcykler - Motorcykeltest
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sådan tester vi motorcykler

Motorcykeltest er hårdt arbejde
Webmaster
30/06-2011 kl. 12:15

Mange tror motorcykel-testarbejde er rent hygge og sjov, men denne forestilling er langt fra sandheden. Det er hårdt arbejde. Og pokkers dyrt. Ydermere hænger kørekortet altid i en tynd tråd.

Modsat bilbranchen, er det mindre professionelt når der arbejdes med motorcykler. Motorcyklerne leveres ofte tomme for brændstof og som hovedregel uden nummerplade. Det betyder at alle testkører skal være udstyret med faste prøveskilte med dyr forsikring, og selv fylde brændstof på maskineriet.

På MagaCin kører vi oftest 800-1000 km på testmaskinerne, hvilket betyder ret store brændstofudgifter. Vi ved flere af kollegerne kører en del mindre, hvilket er forståeligt grundet omkostningerne, men vi føler ikke vi får gennemtestet maskinerne hvis vi kører mindre.

Når der testes, sker det at  vores gældende lovgivning brydes. Vi prøver at holde dette med at bryde loven på et minimum, men der er maskiner hvor dette er nødvendig. Et eksempel er et hurtigt motorvejstog. Dette skal naturligvis testes op til 160 km/t for at teste vindtryk og komfort. Da maskinerne typisk kører på prøveskilte er et tysklandsbesøg ikke en mulighed. Kørekortene udsættes altså for en klip-risiko.

Vi har dog en fast regel. Hastigheder der betyder mistet kørekort, deltager vi ikke i. Dette er vores arbejde, og kørekortet kan ikke undværes. Derfor tester vi aldrig topfart, hvilket flertallet af klodens seriøse medier også er standset med. Flertaller opgiver i dag kun fabriksopgivelsen.

Er det maskiner der indbyder til leg har vi to muligheder. Det kan være leg som ethjulskørsel eller dybe nedlægninger. Den første mulighed er at få legebillederne i kassen på et lukket anlæg. Disse koster dog penge at benytte, og er ikke altid ledige når vi har tesmaskinerne. Den anden mulighed er er stykke vej på det mørkeste bøhland, hvor der medbringes personer, så det benyttede stykke vej kan afspærres. Disse er vores to eneste muligheder hvis vores TV og billeder også skal være med action, og vi skal sikre testpiloterne en fornuftig sikkerhed.

Efter 400-500 km på en testmaskine, er det første grove billede på plads. De sidste km er dem der typisk fortæller det sidste omkring komfort og irritationsmomenter. Derfor er de sidste km eksakt så vigtige som de første.

Noget af der vigtigste i dag er A-B tests. For år tilbage kunne man godt lave solotests, men nu er de ubrugelige. Datidens maskiner var meget forskellige, men nutidens er alle gode, hvorfor det er nødvendigt at kunne springe fra A til B for rigtig at kunne mærke forskelle. Derfor ser man ofte duel eller multi tests på MagaCin. Flere maskiner til test betyder meget mere arbejde, men det er altså nutidens krav.

Gennem hele testen diskuteres, noteres og prøves. Noget af det vigtigste er en stor ballast, hvilket betyder det er vigtigt at testkørene har prøvet næsten alle maskiner på markedet, så der let kan drages sammenligninger.

Jo testkørsel er ikke bare sjov, men pokkers hårdt arbejde, og et regulært logistik mareridt.

Vores testkører er følgende:

Carsten Olesen. Har kørt MC siden fyldt 18 og har racer-licens

Jesper Jordan Mikkelsen. Har kørt MC siden fyldt 18 og har racer-licens

Michael Stanley Christiansen. Har kørt MC siden fyldt 18 og er mangeårig præsident for Harley-Davidson Club Danmark

Tommy Rønn. Har kørt MC siden fyldt 18 og har racer-licens

Del med en ven

0 personer snakker om “Sådan tester vi motorcykler

  1. Har I overvejet prøvemærker? De koster 100 kr. om dagen i gebyr og indeholder den lovpligtige ansvarsforsikringsdækning, og gælder i hele EU. Dermed kan I trykke den af på tyske motorveje uden angst for at miste det kort, I har haft siden I havde endnu flere bumser.

    Prøvemærker kan kun fås for 7 dage ad gangen, men det burde I vel kunne holde en test indenfor.

    Jeg har eksporteret en motorcykel på prøvemærke uden for EU. Man skal bare tegne forsikring ved grænserne. Men mærket gælder fortsat kun en uge, så motorcyklen skal registreres på ankomststedet. Men det er en anden historie end tests.

  2. Man kan næsten høre violinerne, det er sgu godt nok ærgerligt, at det ikke bare er fest og ballade altid. Men hold nu fast, vi vil jo gerne læse jeres test´s.

Skriv et svar

Giver børn en ny start