Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sådan kommer du i gang med at køre motorcykel

Har du besluttet dig for at blive motorcyklist eller kender du en som går med de samme planer, så læs med her

Nicolaus Johansen
07/04-2020 kl. 05:00

Når du har besluttet dig for at blive motorcyklist, opstår der forståeligt nok en række spørgsmål. Herunder er der en guide som hjælper dig på vej.


Kørekort

Du har naturligvis brug for et kørekort og køreskoler tilrettelægger deres forløb forskelligt. Da undertegnedes kone, til min store glæde, nyligt bekendtgjorde at hun ville anskaffe sig førerret til MC, gik jeg straks i gang med at undersøge mulighederne her på egnen. En lokal køreskole tilbyder tre forløb, hvor det længste tager syv uger og det korteste kun 14 dage. Så der er helt sikkert en køreskole nær dig, som har et forløb der falde i din smag.

Undervisningen består af forskellige dele. Du skal deltage i teoriundervisning, som leder frem mod en teoriprøve – prøven består af en billedserie hvortil der er spørgsmål, der besvares i et afkrydsningsskema. Den praktiske del af undervisningen, begynder på manøvrebanen – også kendt som kravlegården – hvor mange stifter bekendtskab med MC-kørsel for første gang. 

Herefter foregår undervisningen på offentlig vej, hvor kørerlæren følger dig i bil eller på egen MC, og har kontakt til dig via radio. Inden du kan gå til den praktiske prøve, skal du også på køreteknisk anlæg, hvor du får mulighed for at øve dig i alt lige fra katastrofeopbremsninger til undvigemanøvrer. Når de forskellige trin er gennemført, er du klar til den praktiske prøve, og efter et forhåbentligt veloverstået forløb, skulle du gerne stå med dit nye kørekort i hånden.

Artiklen fortsætter under billedet

Glade motorcyklister på vej

Modsat bilkørekortet, der giver dig ret til at føre alle personbiler, findes der i skrivende stund tre forskellige motorcykelkategorier. A1-kategorien er for 18 til 20-årige, og giver ret til at køre en 125 kubik maskine med maksimalt 15 hk og et effekt/vægt forhold på højest 0,1 kW/kg.  A2-kørtekortet er for de 20 – 24-årige, som enten aldrig har kørt MC, eller som har mindst to års erfaring med A1-kortet. I denne kategori må du køre en motorcykel med maksimalt 48 hk, der samtidigt overholder et krav om effekt og vægt, der hedder 0,2 kW/kg. Uanset om du begynder med A2 eller kommer med et A1-kort i hånden, skal du bestå en praktisk køreprøve. 

Endeligt har vi A-kørekortet, som ikke sætter nogle begrænsninger for hvilken maskine du må køre. Hvis din fødselsattest er mere end 24 år gammel, kan du erhverve A-kortet med det samme. Du kan også allerede som 22-årig kravle op i A-klassen – det fordrer at du har mindst to års erfaring med A2 og består en praktisk køreprøve. Uanset hvilket kørekort du har, må du køre med sidevogn. Den nøjagtig lovtekst vedrørende kørekortregler kan du finde her. 

Hvilken køreskole og hvilket forløb du skal vælge, er helt og aldeles op til dig. Kontakt de forskellige køreskoler og spørg ind til undervisningen. Det er også en god ide at indhente erfaringer i sin omgangskreds og lokalområde, så du kan træffe dit valg af kørelærer på et oplyst grundlag. 

Motorcykel

Uagtet størrelsen på din pengepung, kan du med al sandsynlighed finde maskine, som falder i din smag. Selv med et stramt budget, er valgmulighederne faktisk overraskende mange. Udvalget er nærmest ubegrænset, såfremt din sparegris er bundløs. Faktisk er det ikke noget problem at brænde 3 – 500.000 kr. af på et stykke tohjulet liebhaveri. 

Men hvilken motorcykel skal du vælge? Her vil jeg træde umanerligt varsomt – jeg skal nemlig ikke risikere at få kastet en gammel styrthjelm nakken, fordi du fulgte min anbefaling til punkt og prikke og det så viste sig, at være den ringeste vejledning i universets historie.

Dog tør jeg godt begive mig ud i en række tips, som ikke burde være forbundet med helbredsrisiko for undertegnede.

Prøv flere forskellige typer og modeller uanset hvilket prisklasse du handler i. Det kan sagtens være at du i lang tid har drømt om en Yamaha Ténéré 700, men måske finder du dig bedre til rette på SWM Super Dual 650, fordi den i højere grad passer din statur, eller også appellerer hele oplevelsen af den maskine bare mere til dig. Når du så har fundet frem til den model, du ønsker, kan jagten på det rette eksemplar for alvor indledes.

Vær ærlig over dig selv, om hvilken slags motorcyklist du er. Mange ønsker at tingene bare fungerer, så de får maksimal køretid, mens andre holder af at køre søndagsture og bruger resten af deres motorcykelfritid på at skrue. Tillad mig at eksemplificere: Café Racere er populære og der er groft sagt to veje til sådan en svend. Du kan købe en moderne fortolkning som Ducati Scrambler Café Racer eller du kan give dig kast, med at ombygge en gammel halvfjerdser- eller firserkværn, så den ser ud lige som du ønsker. Vælger du den sidste tilgang, siger du også ja tak til at bruge tid i værkstedet, da en ældre motorcykel, alt andet lige, kræver mere mekanisk kærlighed, end en mere moderne en af slagsen – pakninger bliver tørre, bremseskiver bliver tynde og gamle slanger bliver porøse.

Artiklen fortsætter under billedet

Mange holder lige så meget af at skrue som at køre

Ord som passion, sjæl og hjerte bliver ofte nævnt i forbindelse med motorcyklisme. Jeg vil dog tillade mig at være lidt kedelig, og opfordre enhver nybegynder til at skrue en anelse op for fornuften, når de surt tjente sparepenge skal spenderes. Køb den bedste maskine du har råd til. Så er sandsynligheden for at du rent faktisk får kørt, fremfor at stå i olie til albuerne, noget større.

Efterlad alligevel så meget økonomisk råderum, at det er muligt at udskifte materiellet. Forestil dig, at du efter en sæson på nakken af en rigtig bøllekværn som KTM 690 SMC R, finder ud af at du i virkeligheden er mere til afslappet kørsel på en moderne klassiker a la Kawazaki W800. Da ville det være mega surt, hvis den økonomiske bue i første omgang var spændt så hårdt, at det ville være finansielt umuligt, at skifte maskinen ud. 

Forsikringer

Nu hvor vi beskæftiger os med det fornuftprægede og dermed en anelse kedelige, skal forsikringer også nævnes. Inden du sætter din underskrift på en slutseddel, er det værd at tjekke med dit forsikringsselskab, hvad det koster at forsikre netop den kværn, du planlægger at anskaffe. Undersøg i samme omgang, om din ulykkesforsikring dækker ved motorcykelkørsel – det er standard hos nogle, men et tilvalg hos andre. 

Da jeg købte min nuværende MC, endte det faktisk med, at jeg flyttede alle mine forsikringer til en anden udbyder, da det gamle selskab ville have en fuldstændig ublu præmie, på trods min fremskredne alder på 41, min status som elitebilist og det faktum at jeg bor på Lars Tyndskids mark. 

Slutteligt vil jeg minde om, at har du A1- eller A2-kørekort, er det naturligvis vigtigt, at du finder en motorcykel der holder sig inden for rammerne. Det betyder ikke nødvendigvis, at du må opgive den maskine du drømmer om, da det ofte er muligt, at drosle selv større maskiner, så de passer ind i de to kategorier. Din MC-forhandler kan rådgive dig omkring de enkelte modeller. 

Udstyr

Verdenshistorien er fuldt af eksempler på nyudklækkede motorcyklister, som har brugt alle sine likvide midler på drømmecyklen, men ikke har brugt så meget som en bøjet femøre på udstyr. 

Jeg vil derfor gerne slå et slag for, at du levner finanser til anskaffelse af udstyr som er up-to-date, og ikke stryger afsted iført kondisko, almindelige jeans, skijakke og farfars aflagte AGV Super Johnny fra sluthalvfjerdserne.

Det kan være fristende at ty til internettets uendelige hyldemetre, når du skal handle grej. Jeg har også selv benyttet mig af den mulighed, men primært når jeg skulle have fat i noget udstyr, som ikke var til at opstøve i vores hjemlige andedam. Men jeg vil klart anbefale at du tager ud i en fysisk butik, hvor personalet kan give dig kompetent vejledning. 

Mit råd er at finde en MC-forhandler hvor kemien er god, og hvor de er oprigtigt interesserede i at vejlede dig.

Artiklen fortsætter under billedet

Søg vejledning om udstyr hos din forhandler

Hvor meget skal du så spendere? Når du surfer rundt på diverse fora, dukker selvsamme spørgsmål ofte op, og næsten lige så ofte bliver beløbet 10.000 kr. nævnt. Det er umuligt at sætte en nøjagtigt sum, for hvad der skal bruges. I forbindelse med denne artikel forsøgte undertegnede at sammensætte udstyr i en midtjysk forhandlers webshop. 

Jeg valgte udrustning fra en anerkendt producent, som er kendt for sine stærkt prissatte produkter. Jeg endte på en samlet pris på cirka 8.500 kroner for jakke, bukser, hjelm, handsker, støvler samt rygskjold. Du kan sikkert gøre det billigere, men det kan uden tvivl blive markant dyrere.

Kørekurser

Når du så står med et helt nyprintet kørerkort i hånden ved siden af din nye tohjulede ven iført det skarpeste motorcykeldress, skal du jo bare ud i det blå

Inden du kravler op på ryggen af dine nye maskine, er det værd at tage et kig og måske endda melde dig til et eller flere af de kørekurser, som findes rundt om i landet. 

Hermed ikke sagt, at du som grøn motorcyklist, ikke er rede til at begive dig på egen hånd ud i trafikken, men hvem ønsker ikke at blive en endnu skarpere chauffør gennem skærpelse af køretekniske færdigheder og kompetencer? 

Der findes mange forskellige kurser rundt omkring i landet, som varierer i pris, målgruppe og niveau. Eksempelvis kan du kaste et blik FDM’s kurser på Jyllandsringen og Sjællandsringen. FDM's beskrivelse af kurserne fortæller om et afvekslende forløb med lektioner i teorilokale, lektioner på manøvrebane under vejledning af kompetente instruktører, samt kørsel på lukket bane, hvor der under kyndig vejledning af bane-instruktørerne kan gives frisk gas og køres med hæderlig nedlægning.

FDM har offentliggjort datoerne for kurserne i år og du kan se dem her – her må vi tage forbehold for at kursuskalenderen kan ændres grundet statsministerens forlængelse af forsamlingsristriktionerne.

Kør

En rutineret politiker blev for år tilbage verdenskendt i Danmark for sit: ”Spørg for satan!!!” Tillad mig at udskifte ”spørg” med ”kør”. Nu hvor du har styr på kortet, cyklen, grejet og kørekurset er det bare om at komme ud i det blå og få føjet nogle kilometer til odometeret. 

Om du bruger din motorcykel om søndagen til at gennemtrawle de snoede sogneveje eller om du bruger den til hverdag som din trofaste pendlerfølgesvend, er livet bare bedre når man færdes ude i den pulserende verden på MC

Skriv et svar