Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Royal Enfield Photon

Britiske Electric Classic Cars giver deres bud på fremtidens klassiker

Steffen F. Olesen
18/04-2020 kl. 05:00

Med øget fokus på at reducere emissionsgasser, er der verden over en stigende interesse ikke kun i erhvervelse, men også udviklingen af elektriske køretøjer. Allerede nu har en lang række producenter meldt sig på den elektriske bane, foruden de som udelukkende beskæftiger sig med el-drevne 2-hjulere.

Selvom vi på redaktionen er af en tid med blåt røg og duften af totaksolie, kan vi ikke sige os fri for også at have en stigende interesse, og ikke mindst nysgerrighed, for de futuristiske ellerter, som eksempelvis Zero SR/F og dens kåbeklædte fætter Zero SR/S.

Men går vi ind i en tid hvor vi udelukkende må færdes på nakken af et batteri med hjul, bliver producenterne også nødt til at tilgodese de der sætter pris på nostalgi. For er der noget vi mennesker kan lide og føler os godt tilpas med, så er det ting vi kan nikke genkendende til; og hvad er i den forbindelse mere oplagt end en elektrisk drevet Royal Enfield?

Artiklen fortsætter under billedet

Royal Enfield Photon er i alt sin enkelhed en massiv batteripakke omsluttet af den historiske Royal Enfield Bullet.

Virksomheden Electric Classic Cars med base I Storbritannien, har gennem de senere år beskæftiget sig med elektrificering af klassiske biler som blandt andre Porsche og Maserati, men har i denne ombæring valgt at kaste sig over et projekt som ser ganske interessant ud.

Den elektriske Enfield leverer ifølge producenten knap 16 hestekræfter, og selvom maskinens moment endnu ikke er fastslået, forventes det at ligge i omegnen af 300 Nm. Med andre ord er der altså kræfter nok til at følge med veteranklubben på søndagsturen; så længe den ikke bliver for lang. Modellen har nemlig en opgivet rækkevidde på 128 kilometer, og kan ved pisk af samtlige heste ramme en tophastighed på 112 km/t.

Virksomheden har ikke ændret på hverken affjedring eller stel, og da det nye kraftværk vejer næsten det samme som den oprindelige forbrændingsmotor, skulle Photon altså tilnærmelsesvis køre som en traditionel Bullet; blot helt vibrationsfrit.

Godt nok er Royal Enfield Photon en ’one of a kind’ som ikke bliver sat i produktion, men den giver et spændende indblik i hvilken retning industrien kunne bevæge sig.

Skriv et svar