Revolutionerende kæde fra Regina - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Revolutionerende kæde fra Regina

Vedligeholdelsesfri kæde på markedet i Januar 2021
Steffen Olesen
09/09-2020 kl. 22:33

Du gjorde garanteret lige som vi store øjne, da BMW sidst i August måned lancerede den ta-C coatede vedligeholdelsesfri kæde.
Få motorcyklister vil beklage, at det fremover ikke blot er er slut med rengøring og smøring af kæden, men vel også nærmest rengøring af hele motorcyklens bagende inklusive den bagerste fælg.
Og så er det faktisk også slut med den omstændige proces med at fjerne en ophobet klistret sort masse ved forreste tandhjul.
For disse ubehageligheder slipper vi for, med den banebrydende vedligeholdelsesfri kæde med hidtil uhørt lav friktionskoefficient, der oven i købet heller ikke ruster.
Så vi var egentligt indstillet på snarest muligt at bestille en M Endurance kæde hos en autoriseret BMW forhandler.
Men det behøver vi faktisk ikke, for kædetypen bliver snart alment tilgængelig for os allesammen via andre kanaler.

Regina HPE kæde
Som du kunne se på billeder i artiklen vedr. kæden fra BMW, var M Endurance kæden præget med et tydeligt Regina logo, og i dag tikkede en pressemeddelelse ind fra netop Regina.
I pressemeddelelsen bekendtgør den italienske kædeproducent, at en vedligeholdelsesfri kæde med navnet HPEHigh Performance Endurance – rammer markedet i Januar måned 2021.

ta-C coating udviklet af Regina
Det fremgår også af pressemeddelelsen, at der i forbindelse med udviklingen af den nye vedligeholdelsesfri kæde er udført et omfattende testarbejde, der viser at holdbarheden er mindst lige så god – hvis ikke bedre – som for en konventionel Z-rings kæde der jævnligt smøres og vedligeholdes efter foreskrifterne.
Ydermere fremgår det, at den innovative ta-C coating proces er kommet til verden takket være udviklingsafdelingens ihærdige indsats i Regina’s egen udviklingsafdeling på Cernusco Lombardone (LC) fabrikken i Italien.

Rullernes mørke ta-C coating er udviklet af Regina

Chefen takker samtlige involverede
Pressemeddelelsen som er dateret d. 4 September indeholder også denne uredigerede tak til samtlige involverede i udviklingsarbejdet fra Regina’s CEO Paolo Garbagnat.
“The elimination of the periodic re-lubrication and the greater efficiency of the transmission raise the HPE chain to an extremely advanced technological level compared to traditional sealed chains, unthinkable until today and unparalleled on the market;” said Paolo Garbagnati, CEO of Regina. “We would like to thank all the women and the men who made the achievement of this important goal possible, including all the passionate riders, who, confidentially and professionally, contributed to the project with many extensive test rides.”

Kan bruges med almindelige tandhjul
Pressemeddelelsen ender med en kortfattet besked om, at det ikke er nødvendigt at anvende specielt coatede tandhjul sammen med den nye kædetype. Og i aller sidste linje fortæller Regina, at den nye vedligeholdelsesfri HPE kæde bliver alment tilgængelig fra Januar måned 2021.
Vi synes stadig, at det er cool nok, at BMW tilbyder kæden med nøjagtig samme specifikationer og fra samme producent – men med navnet M Endurance chain – som en option til flere modeller fremover.

Men vi synes også det er herligt, at nøjagtig samme kæde fremover bliver let tilgængelig som ganske almindelig hyldevare hos din lokale MC-forhandler.

En banebrydende opfindelse
Umiddelbart lyder den nye HPE kæde som en banebrydende opfindelse af stort format, og vi skal være blandt de første til, at gennemføre en bestilling straks det bliver muligt.
Eventuelt en forsinket julegave.
Tror du lige som os på, at en vis italiensk kædeproducent kommer til at tjene kassen næste år?

Del med en ven

7 personer snakker om “Revolutionerende kæde fra Regina

  1. Det der kommer til at åbne op for så mange nye modeller for dem der er tilhængere af kardan!

  2. Ja, og hvis kæden viser sig at være så god som det hævdes. Så bliver det stille og roligt døden for kardan som er dyrere at producere, har større effekttab og højere vægt end med kædetræk.

  3. Kommer som helt perfekt timing for mig. Jeg havde overvejet at udskifte min Kawasaki (med kæde) til en BMW (med kardan) fordi jeg ikke “gider” kæde mere. Men nu er det vist en nyt kædekit til januar istedet. 🙂

  4. Det spændende bliver jo så at se tests, som det endnu ikke er lykkedes mig at finde.

  5. Hvornår regner i med at komme med en test nu da kæden er kommet til salg.

    1. Hej Lennart
      Vi skulle modetage et par 525 kæder i uge 15, altså i næste uge.
      Vi regner med at lave et lille indslag med montering af kæde, og derefter skal vi lige have spolet lidt kilometer på, inden man med rimelighed kan kaldet det en test. Muligvis jævnlige kort opdateringer under testforløbet hvis det kunne have interesse?

Skriv et svar

Giver børn en ny start