Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Retro nyhed fra Triumph

Triumph T100 og T100 Black

CO
13/10-2016 kl. 15:30

De fleste nostalgiske mc-entusiasters hjerter smelter når talen falder på klassiske motorcykler.

For de klassiske motorcykler danner grundlaget for vores fælles interesse, og særligt de britiske modeller har sat sine spor i mange motorcyklister, og såmænd også dannet skole for eftertiden.

Japanske producenter slog sig op på at kopiere “Britt-Iron”, og fortidens trend med cafe-racere har gjort sit globale indtog.

Mc producenterne har fanget ideen, og de fleste er leveringsdygtige i retro inspirerede modeller.

Klassisk udseende modeller med moderne tilsnit har godt tag i dagens motorcyklister, og den engelske producent Triumph excellerer i netop denne disciplin.

MagaCin prøvekørte tidligere på året Triumph Thruxton R.

En gennemført retro cafe-racer med moderne køreegenskaber, og en vidunderlig tidsmaskine der skruer tiden tilbage til dengang far var ung, og solen altid skinnede fra en skyfri himmel over åbne snoede veje.

Triumph holder fast i retro konceptet, og hvem kender ikke modelnavnet Bonneville hvis oprindelse er tilknyttet Bonneville Salt Flats i den amerikanske stat Utah.

Triumph lancerede i 2016 fem nye retro modeller med flere versioner af producentens ikoniske parallel-twin motor.

Alle motorer fik vandkøling, ride by wire og lever op til Euro 4 normen.

900 Street Twin, 1200cc Bonnneville T120 og Bonneville T120 black, 1200 Thruxton og Thruxton R med 95hk fik alle nyt stel og en gennemgribende modernisering.

2017 nyhederne Bonneville T100 og T100 Black er grundlæggende en krydsning af den let håndterbare Street Twin tilsat et gedigent drys T120.

I motorophængene finder vi den vandkølede 8-ventilede 900cc parallel-twin med en enkelt overliggende knastaksel og 270 graders krumtap fra Street Twin.

Klassisk udseende motor

Det visuelle udtryk videreført fra T120, er oprindeligt inspireret af den ikoniske 1959 Triumph Bonneville 650.

Benzintankens formgivning, gummipuderne på tankens sider og “eye brow” emblemerne er tro mod ophavet.

De to støddæmpere bag, cylindrenes køleribber, “pea-shooter” udstødninger, pre-unit look-alike motor med aludæksler, egerfælge og en overflod af chrom, vækker i skøn forening salige minder hos MagaCin's skribent, som for mange år siden brugte en lang vinter på at renovere en 1968 T100 Daytona US version.

 T100 som oprindeligt var en 500cc fik modelnavnet fordi den rundede hvad briterne kaldte “the ton”, altså 100 mph når der blev givet ordentligt gas.

Instrumenteringen på den nye T100 blander klassiske detaljer som analoge visere og hvide tal på sort baggrund i speedometer og omdrejningstæller, med moderne tiltag i form af en multifunktionel LCD skærm i bunden af hvert hus.

Moderne instrumenter i klassisk tilsnit

Tv skærmene viser km tæller/2x trip, gearposition, service lampe, benzinbeholdning og forbrug, ur og traction control indstilling.

Motoren leverer 54hk ved 5900 omdr. / 80Nm ved 3230 omdr. gennem en 5 trins gearkasse, og Torque assist koblingen aktiveres med kabeltræk.

Lakeringen er ligeledes stærkt præget af fortiden.

Linierne på den tofarvede tank svinger sig opad efter tankemblemerne, og sidedækslerne – originalen havde olietank i højre side – er traditionen tro er holdt i sort.

For dig som ønsker et knap så spraglet alternativ, er der også en mere dyster version på hylden.

T100 Black leveres i blank eller matsort efter eget valg.

Sort benzintank, sorte udstødninger, motordæksler, hjul og så videre.

Kort sagt sort.

Modellen er ikke forbeholdt rutinerede førere, da modellen kan drosles til A2 kørekort før levering.

Ahhh… savle, savle.

Var der frit tag-selv bord på alle hylder hos Triumph, så stod Thruxton R øverst på ønskesedlen.

Fik man et rap over fingrene når der blev rakt ud efter Thruxton R, så var T100 måske slet ikke så tosset et alternativ.

Skriv et svar