Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Refleksvest bliver lovpligtig

1.1. 2013 rammer den første lov og tvunget MC påklædning

Tommy Rønn
11/01-2012 kl. 13:45

Franskmændene er de første der tvinger motorcyklisterne til at benytte reflekterende vest. Minimum 150 cm2 af jakken skal være selvlysende og reflekterende når vi går ind i næste år.

Dette krav gælder alle på motorcykler. Også passagerer og turister. Det betyder at næste års MC ferie til Frankrig kræver en refleksvest i baggagen.

Der findes endnu ingen undersøgelser der 100% kan fastslå refleksveste redder liv blandt motorcyklister. Omvendt findes ingen undersøgelser der påpeger refleksvest minimerer sikkerheden.

0 personer snakker om “Refleksvest bliver lovpligtig

  1. Da latterligt at man skal tvinges til at køre rundt med sådan en ble / redningsvest..
    Hvad mon HA og diverse hardcore bikerklubber siger til det ?

  2. Hva så med dem der kører rundt og spiller smarte i tennissko, T-shirt og korte bukser de så skal gøre?
    Jeg mener selv det er lige lovlig oversmart med alle de ting man i forvejen bør ha på: nyrebælte, rygskjold, lædertøj, hjelmhue og hjelm. Det er snart nemmere bare at blive i bilen og makke ret! Ingen mc mere, hmm….

  3. NEJ. nu er det nok.
    Jeg køre selv i total MC udstyr inkl. rygskjold og mit hovede på mc siger sikkerhed, sikkerhed også lige sikkerhed.. Jeg kunne ALDRIG drømme om og køre uden mc udstyr MEN en GUL VEST NEJ TAK og dette mener jeg forde………………

    1. Køre du racer og ligger meget ned kan modkørende jo knap nok se den gule vest pga. kåben.

    2. For og bilisterne bedre kan se en mc på lang afstand burde det være lovpligtigt med langlys
    konstant i dags lys, så er de modkørende ikke i tvivl om at det er en MC og ik en knallert / scooter
    30 / 45 osv.

    3. Knallert / Scooter burde være lovpligtigt med gult lys, så bilisterne på lang afstand ved at de kan
    køre over vejen, da det ik er en mc der kommer med 80 + ( på landevejen )

    4. Den gulevest er der jo ingen opsamling på og den reder liv, så hvorfor skal det være lovpligtigt.

    5. Skal alle biler så til og være GULE for at vi som bilister når vi ik køre MC kan se at der komme en
    bil på lang afstand ????

    6. Jeg HADER en gul farve og for den sag skyld også orange og for mig er SIKKERHEDEN I FØRSTE
    RÆKKE PÅ MC MEN IKKE EN VEST, JEG KØRE KONSTANT MED LANGT LYS I DAGTIMERNE OG
    BETALER GERNE EN BØDE, MED DET LANGE LYS HAR JEG IK VÆRET UDSAT PÅ AT BILER ER
    KØRT UD FORAND MIG PÅ LANDEVEJEN / MOTORVEJEN… så det er min sikkerhed og langt bedre
    når man køre racer end en gul vest som beskreven i punkt. 1

  4. jeg kan godt se ideen men, ligefrem at gøre det til en lov er sgu ikke smart. Det må være op til hver eknkelt.
    Hurtige H har mange gode pointer.. jeg vil dog ikke kommnetere på dem, men kun sige at jeg også altid kører med "langt" lys

  5. Jeg er stort set enig med med Hurtige H. Det er min erfaring, at den gule vest stort set er vikningsløs, når jeg kører alene på landevejen. jeg har oven i købet oplevet, at bilister har reageret mærkeligt, når de opdager den gule vest bag sig i form af nedsat hastighed, bremse og overdreven højrekørsel. Derfor kører jeg uden vest, og kører som om bilisterne ikke kan se mig! Så er sikkerheden op til mig selv. I bytrafik oplever jeg derimod at den gule vest har en god virkning, så der kan jeg godt finde på at bruge den.

  6. Nu er der så ikke tale om nogen gul vest, men 150 cm² reflekterende materiale!

  7. grynte2008 22 minutter siden

    Loven om påbudt 150 cm2 refleksmateriale på jakken for både fører og passagerer er også blevet droppet nu.
    De er dygtige de franskmænd men pokkers dejligt land at køre motorcykel i.
    Så er det bare med at komme afsted til alperne uden frygt for at skal pakkes ind
    i gul refleksvest.

    God sommer på 2 hjul
    Kenneth Nielsen

    Franske motorsyklister seiret!

    I de siste ukene har NMCUs franske søsterorganisasjon, FFMC, kjørt en kampanje mot franske myndigheters påbud om at motorsyklister må kjøre med refleksarmbånd fra 1. januar 2013. Aksjonen har blant annet gått ut på å forsyne så mange statuer som mulig med et refleksbånd rundt øynene og en plakat som forteller hvorfor FFMC er mot påbudet. Og i dag ble det klart at protestene har ført fram. På et møte i det nasjonale trafikksikkerhetsrådet annonserte den franske innenriksministeren, Manuel Valls, at man trekker tilbake påbudet.

    NMCU gratulerer sine franske kollegaer i FFMC med seieren! FFMC er for øvrig en forkortelse for ”Sammenslutningen av Sinte Franske Motorsyklister

  8. Som du selv skriver Kenneth, så var der kun tale om 150 cm² reflekterende materiale, IKKE nogen gul vest.
    Uanset hvad, så var det da dejligt, at franskmændende kunne få loven tilbagerullet!

Skriv et svar