Puig giver luft under vingerne - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Puig giver luft under vingerne

Har din motorcykel brug for lidt luft under vingerne, så kan du eventuelt kigge i Puig's eftermarkedskatalog og se, om der findes et sæt vinger til netop din model.
Steffen F. Olesen
21/07-2023 kl. 07:55

Trofaste læsere, som her på siden gennem tiden har læst en del tests og set videoerne dertil, er måske stødt på ordene, når det regner på præsten, drypper det på degnen.
Det er nemlig en frase som efterhånden er blevet brugt en hel del gange, da det i mange tilfælde er lige nøjagtig sådan det forholder sig under udviklingen af nye modeller til gaden, hvorpå teknologi fra de allerhårdeste jern i motorsportsverden smitter af.

Hvor nogle af disse teknologier kun kan ses med et trænet øje og andre slet ikke, er der også nogle ting, som ganske enkelt ikke kan overses, og som måske endda er lige nøjagtig det der gør, at en ny ejer træffer beslutningen om, at underskrive slutsedlen.

Her tænker vi helt specifikt på winglets og spoilere, som producenterne har adopteret fra de benhårde racere, mest er at finde på motorcykler der læner sig op ad literklassen, i virkeligheden nok ikke har super meget effekt på landevejen, men som i den grad kan bidrage til den visuelle udstråling.

Eftermonteret spoiler til mange modeller
Nogle elsker dem, andre hader dem… Nogle motorcykler leveres med dem, andre uden…
Og er du en af dem, som har en motorcykel uden vinger, men bare synes at det ser for fedt ud, så er der faktisk håb forude som betyder, at du ikke nødvendigvis skal investere i en af tidens nyeste og hårdeste motorcykler.

For den spanske eftermarksproducent Puig – som siden 60’erne har været dybt involveret i motorsport – er nemlig leveringsdygtig i netop winglets og spoilere til et væld af modeller. Og også til motorcykler der ikke nødvendigvis associeres med racerbaner og væddeløb, som eksempelvis Yamaha’s MT-serie, Kawasaki’s Z-serie, den nye Hornet og mange flere.
(Se et par eksempler i galleriet over artiklen)

Vingerne som er udformet i 4mm UV-ressistent plastik kan, afhængig af model, monteres i eksisterende bolthuller eller med en omgang klister, så det skulle være en opgave der er til at overkomme.
Eksempelvis siger Puig, at det blot tager 15 minutter at montere vinger på en Honda CBR1000RR-R Fireblade.

Og de mange vinger er faktisk ikke kun til pynt; for Puig har som tidligere nævnt været involveret i motorsport i mange år, og har under udviklingen testet de mange vinger i en vindtunnel som viste, at de ved 200 kilometer i timen producerer omkring 3,5 kilo downforce, og op mod 8 kilo ved 300 km/t.

Så ufrivillige løft af motorcyklens forende mindskes, men da det nok er de færreste som til daglig kører vanvidskørsel på offentlig vej, er det vel mest ting som forbedret stabilitet ved nedbremsninger og retningsskift man får glæde af, og naturligvis det visuelle.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start