Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prøvekørsel: Første tur på Suzuki GSX 1000 S

Den nye fighter fra Suzuki netop præsenteret i Spanien

Webmaster
27/03-2015 kl. 12:00

Som den første fra Europa, har engelske Michael Neeves fra Motor CN været ude og køre en tur på nye Suzuki GSX-S1000. Det er der kommet følgende beskrivelse ud af.

Det er virkelig en nøgen GSX-R 1000 K5. Det meste af et årti har mange drømt om dagen hvor Suzuki byggede en nøgen GSX-R 1000 K5. Nu er den her, den nye GSX-S 1000.

Lige som den japanske producents superbike, er GSX-S 1000 relativ low-tech, sammenlignet med de europæiske duellanter som Aprilia RSV-4 Touono og BMW S1000R. Men den er stadig et brag, og vigtigere er at prisen er lav. Lavere end konkurrenterne.

Den har et godt hjerte, monteret med den næsten magiske langslagede række 4 fra GSX-R 1000 K5-K8 motor, som dog er gennemarbejdet for bedre mellemområde. Den nye nøgne har en dejlig fed blanding, med kød i effektafleveringen, som vi alle vil elske når vi kommer til at kende den.

Men motoren har ikke den seje bund der giver forhjulsløft på gas alene, som man forventer af en stor kraftig momentmester. Effektafgivelsen er pludselig, hvilket ødelægger det sjove i de små langsomme sving.

Du får ikke alt det nyeste i elektronik som wheelie kontrol, quickshift, launch kontrol samt andet, og ej heller de nyeste moderne dæk med godt bid, men du får i Suzuki GSX-S 1000 traction kontrol, fuld LCD display og ABS.

Som du forventer fra en 144 hk motor der er ilagt et sportsstel med skohorn, er den nye GSX-S 1000 fint hurtig, sjov og kan presses på baghjulet så længe det ønskes. Den er stabil og agil og giver fint feedback omkring hvad den laver.

Den er let og vejer det samme som BMW S1000R, men dæmperen har ikke justering af kompression og de prermonterede Dunlop D214 dæk har ikke det bid og agilitet der kendes fra nyeste generation af sportsgummi. Men GSX-S 1000 er stadig sjov i svingene.

Anderledes end den legendariske Suzuki GSX-R 1000 K5, som bukkede piloten sammen i sportsstilling, tilbyder GSX-S 1000 god plads, og perfekt tilgang til styret. Dette er godt nyt til Gixer fans, der ikke er så unge mere. Vindbeskyttelse over 145 km/t er minimal, men det er en nøgen maskine, så det handler om sjov ved lav fart.

GSX-S 1000 er en god ærlig simpel sjov motorcykel, som netop er hvad GSX-R 1000 K5 var for et årti siden, og nutidens nøgne version er også god værdi for pengene. Effekt, håndtering og specifikationer er mere som de japanske konkurrenter som Honda CB1000R og Kawasaki Z1000, end de bedste nøgne i klassen som er fra de europæiske producenter.

Kilde (Direkte oversat fra motor cycle news – Michael Neeves)

0 personer snakker om “Prøvekørsel: Første tur på Suzuki GSX 1000 S

Skriv et svar