Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Patent: Semi-automatisk kobling fra Honda

Honda er endnu engang på banen med teknologi til gearskiftet

Mikkel Skotte Sølvkjær
02/06-2020 kl. 05:00

Gennem årene har Honda arbejdet en del med både automatiske og semi-automatiske gearkasser på motorcykler, og flere vil sikkert huske de gamle 2 og 3 gears Hondamatic fra 70’erne, der fik et lettere skamfuldt rygte for ikke at være de hurtigste knallerter på havnen.

Patentansøgningen, der blev publiceret d. 21 maj, viser et system, som ikke er helt ulig det gamle Hondamatic design.

I modsætning til den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse (DCT) vi kender fra andre moderne Honda’er som CRF 1000 Africa Twin og NC 750X, hvor et manuelt gearskifte foregår med en knap, så skal der i systemet vist på tegningerne, vælges tandhjul på traditionel vis med foden.

Artiklen fortsætter under billedet

Koblingen får sin egen elektroniske hjerne

Er det en quickshifter?

Tegningerne afslører at koblingen har fået en lille computerhjerne, der til forveksling ligner teknikken fra en quickshifter, med en kort midlertidig nedlukning af motorkraft, når der skal skiftes gear, og tilbage til fuld skrald når den rette rulle er fundet.

Præcis hvordan alle de tekniske komponenter skal spille sammen i den semi-automatiske kobling, afslører Honda ikke endnu, men det nye design skulle være en del bedre end de gamle Hondamatics. 

En af fordelene ved en simplere teknik, er at der er væsentligt færre bevægelige dele og kompleksiteten er langt mindre end det nutidige DCT system – det kan måske give færre tekniske problemer, og samtidigt være med til at reducere prisen betragteligt, hvilket kunne give mulighed for at introducere koblingen på flere modeller. 

Med den store udbredelse af quickshifter, både som standardudstyr og tilvalg, på nye motorcykler, kunne det tænkes, at Honda er ved at udvikle en teknik, der kan give mulighed for koblingsfrie gearskifte for en minimal pris. 

Om systemet nogensinde bliver til at finde på nye Honda modeller, er svært at spå om lige nu, men det er helt sikkert, at vi ikke har set det sidste til ny gearskifte teknik fra Japan.

Vil du se en gearkasse i aktion og få forklaret den grundlæggende teknik, dog uden automatik, så kan du kigge nærmere på; kend din motorcykel: Gearkassen

Skriv et svar