Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Øjenbæ eller designikon?

Italienerne plejer ellers at være dygtige designere?

Mathias B. Høj
04/11-2019 kl. 06:00

Vi tager Ja-hatten på: det er modigt af Italienske Tacita, som ellers brillerer i elektriske offroad, enduro og motardmaskiner at gå ind i et så anderledes segment som tilbagelænede cruisere. Meget modigt.

Så, nu tager vi lige Ja-hatten af, og lægger den ned igen. Sådan. Og tager den mere subjektive Nej-hat på. For hvor er der dog imponerende mange ting, som i undertegnedes øjne er gået helt galt med denne elektriske cruiser.

Først af alt nok at lægge sig så tæt op af klassisk, konservativt cruiserdesign, uden at gide bruge ressourcerne på at gøre det lidt lækkert. Klassiske Cruiseres design er mere end nogen anden motorcykeltypes er båret af udsyn til motoren. På Tacitas T-Cruise Turismo er det mestendels erstattet af triste plasticplader. Og motoren er så lille, at græsslåmaskinens Briggs & Stratton ligner en bodybuilder til sammenligning. Måske de triste plasticplader skulle have indkapslet den også?

Bagsvingeren fremstillet af tynde rør, som får de tidlige 00'ers billige Kinamotorcykler til at se solide ud. Og nej, bagsvingeren er ikke ved falde af. Det skal se sådan ud. Over den hæver den brede bagskærm sig over et, visuelt set, tyndt bagdæk. De ressourcer som synes sparet dér, kan være kanaliseret over til en overraskende stor vindskærm. Samt til den lækre upside-down forgaffel. Som vi dog synes burde havde siddet på en naked bike.

Teknisk set er T-Cruise Turismo helt opdateret med køreprogrammer og regenerativ motorbremsning. Sidstnævnte betyder, at når du motorbremser, lades batteriet op. Med et batteri på 27 kWt er rækkevidden op til 322 km. Og modsat de fleste elektriske motorcykler, leveres cruiseren med fem gear, samt et bakgear.

Spændende om der findes en uopdaget gruppe af købere, som ønsker siddestillingen fra en cruiser, men ikke ønsker lyden af en motor.

Skriv et svar