Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nyt V-twin patent fra Honda

Mulig ny mellemklasse V2'er fra Honda

Mikkel Skotte Sølvkjær
16/05-2020 kl. 05:00

Nye billeder fra en Honda patentansøgning viser glimt af en V2’er, og det ser ud til at de vingeklædte japanere har planer om at smide den i en mellemklasse motorcykel.

På tegningerne ses en rimelig almindelig, eller relativt gammeldags designet nakedbike, måske ligefrem kedelig, men heldigvis kan man tillade sig at se bort fra de overordnede stiltræk, da ansøgningen går på den fremhævede motor.

Der er klart at der er tale om en V2’er og ikke en V4'er, da Honda specifikt nævner to cylindere og væskekøling i det tilhørende skrift – underligt nok, for billederne viser tydelige køleribber på cylindre og topstykker.

Artiklen fortsætter under billedet

Det er motoren, der er i fokus

Præcist hvilken størrelse eller ydelse der knytter sig til motoren er desværre uvist, og der er heller ikke andre tekniske specifikationer med i ansøgningen.
Men med den måde Honda har placeret V2’eren i noget, der kunne minde om en tegning af en gammel NTV 650 Reveré, sammenkoblet med de tydelige køleribber, giver det anledning til at forestille sig motoren i en retroinspireret motorcykel; måske en tilføjelse til Neo Sports Café serien, hvor både CB 650 R og CB 1000 R er fantastisk velkørende maskiner.

Det er altid let at spekulere, når de her patentansøgninger fordeles i nyhedsstrømmen, og med de seneste nyheder om en mellemklasse Africa Twin med en mindre paralleltwin, kan hardcore fans af den oprindelige afrikaner måske godt drømme videre om en ny model med V2 motor.

Artiklen fortsætter under billedet

NTV 650 – ligheden med ansøgningen er til at få øje på

En mulighed for Honda's nye V2’er er, at førnævnte NTV skal genoplives i en opdateret udgave, som en slags hyldest til 90'erne; der er jo kæmpe interesse for retrostil med moderne designfinurligheder.

Seneste motorpatent fra de store røde japanere viste også en V-motor, men her var det interessante den skønne forening med en kompressor, og den første tanke der sprang frem var en udfordrer til Kawasaki H2, men det er som sagt kun fantasier og gættelege.

Hvordan Honda’s ingeniører og designere planlægger fremtidens modelprogram, får vi aldrig fuldt indblik i, men vi holder selvfølgelig øjne og ører åbne.

Skriv et svar