Nyt Dunlop Trailmax Raid og Trailmax Mission har begge skiftet karakter - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nyt Dunlop Trailmax Raid og Trailmax Mission har begge skiftet karakter

50/50 er stukket af i to forskellige retninger, og er blevet til både 40/60 og 60/40.
CO
27/07-2023 kl. 06:01

Adventure bikes eller såkaldte ADV’er har gennem en del år været utroligt populære og vundet utallige tilhængere blandt motorcyklister, hvor et stort antal brugere dog fortrinsvis udlever eventyrene på asfalteret underlag.
Det har dækproducenterne garanteret helt styr på, og derfor står mange af de mere eller mindre grovmønstrede dæk til ADV motorcykler da også typisk forbløffende fast godt på asfalt, men imponerer måske ikke specielt i terræn.
Der findes dog asfaltvenlige alternativer, som også håndterer løst underlag.

Hvordan findes det ønskede dæk?
Men hvordan finder man lige den ønskede kombination, som på bedste vis tilgodeser en nogenlunde ligelig fordeling af kørsel på asfalt og eventyrlig terrænkørsel?
Det gør man groft sagt ved at hitte ud af dækkenes betegnelse for, hvor stor en andel asfaltkørsel og kørsel i terræn dækkene er udviklet til.
Men er tallene på hver side af skråstregen så noget, man altid kan regne med?

50/50
Dækproducenten Dunlop havde tidligt på året med Dunlop Trailmax Raid et bud på et dæk, som dengang med betegnelsen 50/50 i princippet var lige velegnet til både asfalt og terræn, og som vi dengang beskrev i artiklen Nyt 50/50 dæk til adventurefolket.
Et dæk som du i øvrigt stadig kan læse mere om i denne sektion på Dunlop’s website, hvor teksten The all-new Dunlop Trailmax Raid is designed for 50% on-road and 50% off-road use indleder ballet i beskrivelsen.
Skærmdump under afsnittet og i galleriet over artiklen.

Forvandlingskugle?
Vendes blikket kortvarigt i en lidt anden retning, så har Dunlop Trailmax Mission, der i begyndelsen af året også blev betegnet som et 50/50 dæk nu tilsyneladende nærmest som en metaforisk forvandlingskugle skiftet karakter til en lidt mere terrænforskrækket og asfaltorienteret 60/40 pote.
En skøn nyhed for dem der måske lidt overmodigt har bestilt bestilt dækket, og i virkeligheden hælder mest til kørsel på asfalt.

Vi undrede os tidligere på året over, at Dunlop havde to forskellige 50/50 dæk på programmet.
Og nu viser det sig altså lidt pudsigt, at visse dæk lige så stille henover tid kan skifte karakter.
Se det 6 måneder gamle opslag på sociale medier nedenfor.

Dunlop Trailmax Raid 40/60
Og det er mindst lige så pudsigt, at hvad der overgik Dunlop Trailmax Mision, i princippet også er tilfældet for Dunlop Trailmax Raid 50/50 – dog bare med modsat fortegn.
Hvis 50/50 lyder lige en snas for asfaltorienteret, og du allerede har købt de nye Dunlop TrailMax Raid, så kan du roligt læne dig tilbage og glæde dig over en rigtig god nyhed.
For nu lyder det i markedsføringen for Trailmax Raid, at også det dæk som endnu en forvandlingskugle med betegnelsen 40/60 har skiftet karakter, så det angiveligt er mere velegnet i terræn end før.
Dunlop Trailmax Raid 40/60 Adventure Tire er i følge producenten selv – hvilket fremgår af beskrivelsen på firmaets website – det bedste dæk til dem, som higer efter eventyr, som uden at kny kaster sig ud i elementernes rasen, og som forlanger den bedste kvalitet.

I beskrivelsen af det tilsyneladende nu mere terrænorienterede Trailmax Raid nævner Dunlop blandt andet, at de eventyrlige trædepoter performer stærkt både off- og onroad, at det aggressive dækmønster som er inspireret af D908RR, er optimeret med nedsat rullestøj, og at dækket står bedre fast med forbedret stabilitet på asfalt uden at kompromittere offroad egenskaberne.
Det er blandt andet sket med en såkaldt Hi-Silica compound for optimeret greb i vådt føre, CTCS (Carcass Tension Control System) for optimeret håndtering af bump, og JLB (Jointless Belt construction) som giver en blødere mere komfortabel kørsel, og ydermere reducerer vridning af dækket samt forhindrer overdreven varmeudvikling.
De smallere riller mellem gummiblokkene på dækkets ydersider, og de større gummiblokke i bagdækkets midte er tiltag, som angiveligt skulle give forbedret greb under nedlægning og håndtere kræfterne fra større eventyrere bedre.
Altså nok temmelig meget nær den samme beskrivelse, som dengang dækket tidligere på året var et 50/50, men det er der vel egentlig ingen grund til at hænge sig i.

Nedenfor finder du Dunlop’s egen beskrivelse af Dunlop Trailmax Raid i punktopstilling.

  • 40/60 Adventure tire.
  • Delivers strong performance both off-road and on-road. It provides excellent off-road traction and cornering grip, outstanding wet grip, good chipping resistance, balanced handling, and road-tire stability and performance.
  • Aggressive tread pattern derived from our popular D908RR has been optimized to reduce rolling noise and provide improved road performance without sacrificing off-road performance.
  • Unequaled wet performance thanks to a wet-focused compound with highly dispersible high surface area silica.
  • Dynamic Front Formula (DFF) is a tire design method utilizing an intricately balanced combination of section profile, carcass material properties and assembly process to provide exceptional handling.
  • Carcass Tension Control System (CTCS) utilizes variable tension across the whole carcass width to optimize the contact patch for the ideal footprint and remarkable handling.
  • Jointless Belt construction (JLB) in radial sizes eliminates the belt overlap, resulting in smoother handling, minimizes the tread center’s dynamic growth at high speed, and reduces distortion and excessive heat build-up.
  • Tire bars linking blocks help rigidify the tread to improve handling and stability.
  • Rear tread has larger center blocks to cope with road riding and high power output engines.
  • The Raid range comprises both radial and bias sizes to target both medium-size dual-sport models to full-size adventure bikes.

Lad os lige gense den oprindelig præsentationsvideo for Dunlop Trailmax Raid.

Vi har desværre ikke haft mulighed for selv at teste hverken Trailmax Raid i enten 50/50 eller 40/60 udgave, eller Trailmax Mission i 50/50 eller 60/40 version, hvis det ret brede udvalg eventuelt skulle være tilgængeligt.
Skulle noget være fløjet under radaren og undsluppet vores opmærksomhed, så både 50/50, 40/60 og 60/40 udgaverne vitterligt er på markedet som selvstændige enheder, så beklager vi indslaget med blussende kinder og nakken bøjet i ydmyg skam.
Og ærgrer os derudover over at have brugt så meget tid på emnet… selv om det har været lidt svært at holde et smil eller to tilbage undervejs.

Uanset hvordan det forholder sig, så lyder Dunlop’s bud på de to multifunktionelle ADV-dæk, der er optimeret til kørsel både på asfalt og i terræn dog stadig ret interessante.
Det er nok slet ikke så tosset endda, at der nu tilsyneladende er klar forskel på Dunlop Traimax Mission og Dunlop Trailmax Raid, så kunderne ved hvad de bør vælge.
Og det er vel egentlig også lidt sejt, at begge dæk tilsyneladende kan skifte karakter med alderen.

Del med en ven

En person snakker om “Nyt Dunlop Trailmax Raid og Trailmax Mission har begge skiftet karakter

  1. Imponerende omgang dybdeborende journalistik! Well done!

    Jeg håber ikke at Dunlop er så letsindige at lave sådan et stunt uden at være bedre til fjerne beviserne – men det kunne se sådan ud. Det er ikke fordi dækkene i deres nyeste udgave er lavet lidt om? Det kunne jo være at “2024-udgaven” var lidt anderledes end den forrige, og derfor kunne bære et navneskifte væk fra 50/50?

    Jeg er vildt imponeret over mine Avon TrailRiders, som forsøger at holde min Versys 650 oprejst – de har både været på lang og ..øhm.. “sportslig” Autobahn-tur i regnstorm og hedebølge, på Jyllandsringen med fodhvilerne i gulvet, og på et par grus-stier i bakket terræn, og de markedsføres som et 80/20 dæk. Jeg frygtede at jeg ville gå på kompromis med asfalt-egenskaberne da jeg gik væk fra et rent “gadedæk” – men det har ikke gjort mærkbar forskel (…nu hedder jeg så heller ikke Valentino til fornavn 😉

Skriv et svar

Giver børn en ny start