Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nye krav til MC-beklædning

Let forståelig mærkning fuldt implementeret senest i 2023

CO
27/04-2020 kl. 05:00

Som motorcyklist er du selvfølgelig bekendt med, at den lovpligtige styrthjelm du kører med skal være godkendt efter ECE 22.05 standarden – som i øvrigt snart opdateres til ECE 22.06 – samt være forsynet med en mærkat der viser om hjelmen er godkendt.

Mærkaten viser om styrthjelmen er godkendt som åben pilot hjelm, lukket integralhjelm eller begge dele. For mærkningen viser nemlig også, om klaphjelmen er godkendt som åben hjelm.

Styrthjelme mærket med den nye FIM godkendelse er derudover garant for, at styrthjelmen er godkendt efter skærpede krav til brug indenfor motorsport.

Og når du køber en rygbeskytter, plejer du vel også at kigge efter, om den er af typen level 1 eller level 2, hvor level 2 er den mest sikre.

Så der findes altså en glimrende let forståelig sikkerhedsmæssig vejledning for disse produkter, når nyt udstyr skal indkøbes.

Men hvad med beklædning?

Men hvad med MC-beklædning som bukser, jakke eller heldragt? Hvordan kontrollerer du, at denne vigtige del af din beskyttelse er fremstillet og testet efter en standard, som garanterer den bedst mulige beskyttelse i tilfælde af styrt?

I disse tilfælde henvises man oftest til producentens information – eventuelt via datablad – sælgerens beskrivelse af produkterne, mærkets renomme og kammeraternes erfaringer samt almindelig sund fornuft, når materialekvalitet, syningernes kvalitet og antal, beskyttelsens placering og andet vurderes.

Så derfor ville det alt andet lige være meget lettere, hvis motorcykelbeklædningen var forsynet med en godkendelses mærkat, som fortalte lidt om hvor god beskyttelse tøjet egentlig yder.

Der findes faktisk allerede standarder for test af motorcykelbeklædning, hvor du kan støde på mærkater med godkendelsesnumre som EN13595, EN17092, 89/686EEC og andre bogstav-tal kombinationer. Men det er lidt af en uoverskuelig rodebutik – og en yderst kompliceret affære – at sætte sig ind i alle regulativer, bestemmelser og uddybende beskrivelser af disse betegnelser. Derfor er vi slet ikke kede af, at mærkningen fremover bliver noget lettere at forholde sig til.

Artiklen fortsættes under billedet

Eksempel på det obligatoriske mærke. Her er motorcykelbeklædningen klassificeret som AA

De nye Standarder

Europæiske eksperter været syv år om at fastlægge samtlige kriterier for EN17092 med seks underliggende direktiver som EN17092-1:2020 der beskriver opdaterede testprocedurer, EN17092-2:2020 der omhandler AAA klassificeringen, EN17092-3:2020 der handler om AA klassificeringen… og så fremdeles.

Der er ikke blæk nok i tastaturet til at opremse samtlige testprocedurer, tilhørende protokoller, referater, bekendtgørelser og dekreter, men heldigvis er der fremover nogle ganske få overskuelige klassificeringer vi blot kan nøjes med at forholde os til.

Når ordningen er fuldt implementeret, fortæller let forståelige bogstavkombinationer ganske enkelt, at produkterne vi køber, har været gennem en officiel testprocedure og er godkendt efter fastlagte standarder, hvor AAA er underlagt de skrappeste tests og kontroller.

AAA – Heavy duty protective garments

AA – Medium duty protective garments

A – Light duty protective garments

B – Light-duty abrasion protection garments (no armour)

C – Impact protector ensemble garments

AAA

Som du kan se i listen herover, er AAA underlagt den skrappeste kontrol med betegnelsen Heavy Duty Protective Garments, hvor produktet blandt andet lever op til klassificeringens strengeste testprocedure for stødabsorbering, slidtage, materialets rivnings-styrke og syningernes styrke.

Beklædning med AAA mærkning skal indeholde ekstra beskyttelse ved skuldre, albuer, hofter og knæ. 

Klassificeret til at den bedste beskyttelse.

AA

For AA klassificeringen er kravene til stødabsorbering, rivnings-styrke og syninger knap så strikse, men her skal beklædningen lige som AAA indeholde ekstra beskyttelse ved skuldre, albuer, hofter og knæ. 

Klassificeret til at yde medium beskyttelse.

A

For produkter mærket med A er kravene til stødabsorbering, rivnings-styrke og syninger yderligere reduceret, og færre zoner testes. Produkter med A klassificeringen skal også indeholde ekstra beskyttelse ved skuldre, albuer og knæ, men beskyttelse ved hofterne kan udelades.

Klassificeret til at yde begrænset beskyttelse.

B

Produkter med et B på mærkaten opfylder de samme krav som produkter med A mærket – MEN for disse produkter er der ingen krav om ekstra beskyttelse ved udsatte punkter som skuldre, albuer og knæ.

C

Denne klassificering er forbeholdt produkter som eksempelvis brynjer, løse albue eller knæbeskytter og lignende.

Hvornår?

De nye standarder skal efter vores oplysninger bekendtgøres på nationalt plan i perioden 30. Juni til 30. September 2020, og skal være fuldt implementeret d. 31. Marts 2023.

Du kan altså stadig indtil Marts måned 2023 købe motorcykelbeklædning, som ikke efterlever de nye bestemmelser, men efter ovennævnte dato skal motorcykelbeklædning med mærkning i konflikt med de nye regler fjernes fra hylderne. 

Når mærkningen er fuldt implementeret d. 31. Marts 2023 SKAL den ekstra beskyttelse klassificeringen foreskriver ved skuldre, albuer, hofter og knæ medfølge når varen langes over disken.

Sikker beklædning er vigtig

Den nye mærkningsordning er set fra vores perspektiv helt fin, da den skaber overskuelighed over hvilke produkter der yder den bedste beskyttelse.

Her på redaktionen tjekker vi altid styrthjelmens ECE mærkning – og kigger lige forbi SHARP – inden en ny gryde indkøbes, så vi ser frem til implementeringen af de nye regler for MC-beklædning.  

For så vil vi nemlig fremover ubetinget gå efter beklædning med AAA mærket, og benytter i samme åndedrag lejligheden til på det kraftigste at understrege vigtigheden af ikke at sløse med den personlige sikkerhed.

Sommeren nærmer sig med raske fjed, men husk nu at selv en kort rutsjetur henover asfalten kan blive invaliderende, hvis turen til isboden foregår i T-shirt, shorts og sandaler.

Indtil den nye mærkningsordning er helt på plads, så rådfør dig endelig med beklædningseksperten hos din lokale forhandler.

Mange af dem har nemlig været på kurser hos producenter af beklædning og sikkerhedsudstyr, og har ofte personlige erfaringer de gerne deler, samt viden baseret på tilbagemeldinger fra kunder.

En service du ikke får hvis du køber dine grejer på internørdet.

Skriv et svar