Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny MV Agusta i Beast Mode

Eksklusiv jubilæumsmodel med 208-212 hk er et orgie i lækre stumper

Steffen Olesen
12/02-2020 kl. 08:00

Fra tid til anden præsenterer den italienske motorcykelproducent MV Agusta en godbid, som får hagen til at droppe og savlet sive ukontrolleret fra mundvigen.

Du husker måske et eksempel som MV Agusta RC Dragster Shining Gold?

Nu er MV Agusta på banen med endnu en godbid, og introducerer som markering af virksomhedens 75 års jubilæum den smukke og potente streetfighter MV Agusta Rush 1000.

208 hestekræfter i standard trim

Modellen der præsenteres med underteksten Beast Mode, er baseret på MV Agusta Brutale RR, og modelnavnet Rush antyder, at der er lidt ekstra guf i motoren.

Har du lidt mere travlt end normalt, får du en håndsrækning af MV Agusta's firecylindrede rækkemotor på 998cc, der i jubilæumsudgaven yder 208 hestekræfter ved 13.000 o/m og leverer et maksimalt moment på 116,5 Nm ved 11.000 o/m.

Motorens forbrændingskammer er redesignet til optimal forbrænding, og i topstykket ses radiale ventiler introduceret, de konventionelle plejlstængerne er udskiftet med titanium varianter, og knastkæden er specialfremstillet til netop denne motorkonfiguration,

Et orgie i lækre stumper

Producenten har også haft travlt med at finde de fine stumper fra øverste hylde frem.

For MV Agusta Rush er et sandt orgie i lækre stumper, hvor der er gjort udstrakt brug af CNC bearbejdede stumper, kulfiber dele, elektronisk assisteret affjedring med Öhlins NIX EC forgaffel og EC TTX bagdæmper af samme fabrikat, firestemplede Brembo Stylema bremsecalipere der napper om 320 mm skiver, smedede hjul og et utal af andre lækkerier.

Jubilæumsmodellen vejer 186 kg i “standard-trim”, men vægten kan sænkes med 5 kg og ydelsen øges til 212 hestekræfter v. 13.600 o/m, når race-kittet i form af Akrapovic udstødning og race mapping af ECU'en tages i brug.

MV Agusta opgiver en tophastighed på >300 km/t

Se intro-videoen herunder.

MV Agusta Rush 1000 er naturligvis spækket med alt i moderne elektroniske assistentsystemer, som kan overvåges i instrumenteringens 5″ TFT farveskærm, og der er selvfølgelig også fuld Bluetooth connectivity.

Mv Agusta's app til mobilen hedder MV Ride App.

Ingen køremodes til touring

Der kan vælges mellem de fire køremodes Sport, Race, Racing og Custom, hvilket indikerer at Rush 1000 er tiltænkt brugere der gerne vil skynde sig lidt.

Selvom der ikke kan vælges køremodes som eksempelvis Road eller Touring, er modellen dog udstyret med fartpilot, så det kvikke pace kan holdes med minimal indsats.

Traction Control kan justeres i 8 trin. Derudover er der naturligvis også wheelie control, Bosch cornering ABS, quick shift op og ned, launch control og meget, meget mere.

I tråd med tidens trend er der LED lygtføring hele vejen rundt, men MV Agusta Rush forlygten med det retroinspirerede udseende, er faktisk også udstyret med cornering light.

Bemærk også lige de specielle smedede letvægtsfælge samt det aerodynamiske kulfiber dæksel på baghjulet, som er udstyret med en bred 200/55×17″ bagpote for optimalt greb i underlaget. 

Den er ikke billig

MV Agusta fortæller at produktion af jubilæumsmodellen indledes “snart”, og at prisen på MV Agusta Rush 1000 der allerede kan forudbestilles nu er € 33.990,-  

Altså omkring en kvart million… hvorefter vi afgiftsplagede danskere skal tillægge et væsentligt beløb til statskassen.

Men drømme er gratis, og man har jo lov til at nyde de første billeder samt den tilhørende lille video.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere